کلیدستان

نسخه‌ی کامل: چرا گوشی موبایل داغ می شود ؟ راه حل جلوگیری از داغ شدن آن
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
داغ شدن گوشی: موضوع مقاله از سری مقاله های فروشگاه باتری موبایل رایا استور، در مورد داغ شدن گوشی موبایل و ضررهای آن می باشد. حتما خیلی برای شما پیش آمده است که موقه استفاده از یک برنامه یا بازی و یا حتی استفاده از اینترنتی، گوشی موبایل در دستتان بیش از حد گرم میشود، و یا با پیغام دستگاه بیش از حد داغ است مواجه می شوید و از خود میپرسید که ایا داغ شدن گوشی ضرر دارد؟ و می خواهید بدانید که چگونه گوشی را خنک نگه داریم؟ پس با ما همراه باشید.

داغ شدن گوشی ها بصورت دوره ای امری طبیعی میباشد اما یک سوال پیش می آید که این داغ شدن ها خود به خود بوجود می آیند یا نحوه استفاده ما از آنها باعث این امر می شود ؟ حتما برایتان اتفاق افتاده است زمانی که برنامه های زیادی را در پس زمینه اجرا کرده اید ، یا دارید یک فیلم با کیفیت را به مدت طولانی مشاهده می کنید و یا اینکه دارید یک بازی باکیفیت و سنگین انجام می دهید ، دستانتان داغ می شوند . یا ممکن است بر اثر تاثیر محیط گوشی شما داغ شده باشد مثلا گرما به گوشی شما تابیده شده باشد . البته در همه مواقع پیدا کردن علت اینکه چرا باتری گوشی شما داغ شده است به این آسانی ها نیست .

در اکثر گوشی ها هنگامی که گوشی موبایل داغ می شود یک پیغام شبیه به تصویر زیر مشاهده می شود . در این پیغام به کاربر هشدار داده می شود که گوشی شما بیش از اندازه داغ شده است و بدلیل گرمای زیادی عملکرد های گوشی برای مدتی متوقف می شوند . البته افزایش دمای گوشی تا به این اندازه به ندرت رخ می دهد و احتمال آن بسیار پایین میباشد . بعنوان مثال این حالت ممکن است زمانی رخ بدهد که شما به مدت یک روز لب ساحل باشید و آفتاب در کل روز به گوشی شما بتاید ، در این حالت ممکن است که دمای گوشی شما به قدری بالا برود که پیغام زیر را نمایش دهد اما بازم تکرار می کنیم که این حالت بسیار نادر میباشد .

ایا داغ شدن گوشی ضرر دارد؟
در صورت داغ شدن بیش از اندازه گوشی اندروید و آیفون با پیغام بالا مواجه می شوید !
در صورت داغ شدن بیش از اندازه گوشی اندروید و آیفون با پیغام بالا مواجه می شوید !

لطفا همیشه به این نکته توجه داشته باشید که سیستم خنک کننده گوشی های موبایل شبیه به سیستم خنک کننده کامپیوتر های بزرگ نیست . گوشی های موبایل بر خلاف کامپیوتر ها ممکن است به حدی داغ شوند که به کمک کاربر نیباز داشته باشند تا به حالت عادی بازگردند . البته خبر خوش در این است که در اکثر موارد داغ شدن بیش از حد گوشی هیچ آسیبی به آن وارد نمی سازد ، پس اگر به پیغام هشدار رو به رو شدید اصلا نگران نباشید .

خوب ، تا اینجای مقاله سعی کردیم شما را با داغ شدنگوشی و علائم آن آشنا کنیم . در ادامه قصد داریم تا به سرفصل های زیر بپردازیم پس با ما همراه باشید .

سرفصل های این مقاله :

چرا گوشی موبایل داغ می شود ؟
آیا گوشی شما بیش به درستی بیش از حد داغ است ؟
استفاده بیش از حد از دوربین باعث داغ شدن گوشی می شود
آیا گوشی همزمان با داغ شدن ، کند می شود ؟
آیا قاب محافظ گوشی هم باعث داغ شدن گوشی می شود ؟
باتری و کابل شارژ را بررسی کنید
آیا اتصال وای فای دلیل گرم شدن گوشی است ؟
چگونه گوشی که داغ شده است را خنک کنیم ؟
چرا گوشی موبایل داغ می شود ؟
دلیل داغ شدن گوشی موبایل
دلیل داغ شدن گوشی موبایل

اولین علتی که بعنوان مهمترین دلیل در ذهن همه ما نقش بسته است استفاده به مدت طولانی از گوشی های موبایل است . البته این علت تا حدی درست است اما نمی توان گفت تمام دلیل داغ شدن بخاطر استفاده طولانی مدت میباشد .

برخی از دلایلی هستند که بصورت سنتی در بین مردم رواج پیدا کرده است که عبارتند از :

وصل شدن به وای فای به مدت طولانی
اجرای بازی های سنگین به مدت طولانی
اتصال طولانی مدت اسپیکر بلوتوث
شدت روشنایی زیاد نمایشگر گوشی همراه
موارد بالا شاید در گذشته برای داغ شدن گوشی های موبایل تاثیر داشتند اما امروزه برای گوشی های هوشمند موجود در بازار تاثیرات بسیار کمی دارند و همه چیز به استفاده طولانی مدت ختم نمی شود . در ادامه به بررسی دلایل داغ شدن گوشی های موبایل می پردازیم .

آیا گوشی شما بیش به درستی بیش از حد داغ است ؟
قبل از اینکه بخواهید به سراغ علت داغ شدن گوشی موبایل خودتون بگردید ، ببینید که آیا گوشی شما واقعا داغ شده است یا در حد معمولی میباشد . اگر گوشی شما داغ شده است احتمالا مشکل جدی وجود دارد چرا که گوشی ها با استفاده عادی ، داغ نمی شوند .

به این نکته دقت داشته باشید که هرگز کمی داغ شدن گوشی را با داغ شدن بیش از حد اشتباه نگیرید . اگر شما به مدت 15 دقیقه با گوشی خودتان بازی کردید ، اصلا نگران نباشید چرا که این یک گرمای معمولی میباشد اما اگر با پیغام هشدار رو به رو شدید و دستان شما نیز بیش از حد داغ شد بهتر است هرچه سریع تر مسئله را بررسی کنید .

لازم دونستیم این نکته را هم به شما بگوییم که برخی اوقات و در برخی از گوشی های هوشمند ، داغی به دلیل داشتن سخت افزاری قدرتمند میباشد و این یک نکته بسیار مثبت میباشد در مقابل علت گرم نشدن برخی از گوشی ها نیز به خاطر سخت افزار ضعیف آن میباشد . پس بخاطر هر گرمایی اصلا نگران نباشید .

استفاده بیش از حد از دوربین باعث داغ شدن گوشی می شود
استفاده طولانی مدت از دوربین گوشی های هوشمندی که از کیفیت دوربین بالایی برخوردار هستند می تواند باعث داغ شدن بیش از حد گوشی شود . البته این قضیه برای همه مدل های گوشی صدق نمی کند و عموما به موارد ذکر شده در زیر بستگی دارد :

رزولوشن و نرخ فریم انتخاب شده
شدت روشنایی نمایشگر
دمای محیط
پیغام دستگاه بیش از حد داغ است
استفاده طولانی از دوربین باعث داغ شدن گوشی می شود
استفاده طولانی از دوربین باعث داغ شدن گوشی می شود

نویسنده وب سایت Makeuseof یک آزمایش برای داغی گوشی موبایل ترتیب داده بود . به گفته نویسنده با دوربین سلفی شروع به فیلمبرداری کردم و خیلی زود متوجه شدم که گوشی موبایل من بیش از اندازه داغ شده است تا در نهایت پیغام داغ شدن بیش از اندازه را نمایش داد .

در این آزمایش یک قاب فلیپ چرم مصنوعی روی گوشی قرار داشت  تا از گوشی در برابر ضربات مواظبت کند و همچنین گوشی در معرض تابش مستقیم نور خورشید نیز قرار گرفته بود ، هر چند قاب ذکر شده تا حدی از تابش نور خورشید را گرفته بود .

در تنظیمات دوربین گوشی ، بالاترین کیفیت را برای فیلمبرداری انتخاب کرده بودم و گوشی توانست حدود 20 دقیقه فیلمبرداری نماید تا در نهایت پیغام دمای بیش از اندازه را نمایش داد و گوشی خاموش شد .

بنابراین طی آزمایشی که این نویسنده انجام داده بود ، هر چند عواملی مانند اتصال به وای فای ، شدت روشنایی نمایشگر و اجرای بازی ها به مدت طولانی می تواند باعث داغ شدن گوشی موبایل شود عوامل دیگری نیز مانند دمای محیط ، تابش نور آفتاب و نیز دوربین هم می توانند باعث افزایش دمای گوشی موبایل شوند .

آیا گوشی همزمان با داغ شدن ، کند می شود ؟
وجود بدافزار بر روی گوشی شما باعث داغ شدن گوشی شما می شود . سازنده بدافزار اصلا اهمیتی نمی دهد که گوشی شما آسیب ببیند یا نه . تنها چیزی که برای او مهم است داده های شماست . بنابراین اگر گوشی شما داغ شد و همزمان عملکرد گوشی شما نیز کند شد ، بعید نیست یک بدافزار در گوشی شما وجود داشته باشد .

اگر قصد دارید تا از ورود بدافزار ها به گوشی خودتون جلوگیری کنید یکی از مهم ترین راه ها این است که هرگز از منابع ناشناس اپلیکیشن نصب نکنید .

آیا قاب محافظ گوشی هم باعث داغ شدن گوشی می شود ؟
قاب گوشی هم یکی از عواملی است که باعث گرم شدن گوشی شما می شود که اکثر کاربران از آن غافل هستند . بسیاری از قاب ها از پلاستیک ساخته شده اند و اجازه خروج گرما از گوشی را به بیرون و همچنین اجازه ورود سرما از بیرون به گوشی را نمی دهند . البته قاب های چرمی نیز مشابه قاب های پلاستیکی عمل می کنند و باعث داغ شدن گوشی موبایل می شوند .

ایا داغ شدن گوشی ضرر دارد
قاب ها باعث داغ شدن گوشی موبایل می شوند
قاب ها باعث داغ شدن گوشی موبایل می شوند

زمانی که دمای گوشی شما (در حین اجرای برنامه های سنگین) بالا می رود لازم است تا گرمای گوشی برای حفظ سلامت و طول عمر گوشی از آن خارج شود اما قاب ها این اجازه را نمی دهند و همین امر باعث ماندن گرما در گوشی و تشدید گرما می شوند .

این عمل قاب ها دقیقا مانند وردزش کردن با پلتو و شال و کلاه پشمی میباشد خودتان تصور کنید که چه فشاری وارد می شود .

البته باید بگوییم که راه حل ساده ای وجود ندارد . تنها راه حل این است که یا قاب را از گوشی جدا کنیم که با انجام این کار باید خیلی از گوشی در برابر ضربه محافظت کنید و یا اینکه از قاب هایی غیر از پلاستیک و چرم مصنوعی استفاده کنید تا امکان ورود و خروج گرما را داشته باشد .

باتری و کابل شارژر را بررسی کنید
یکی از موارد مهمی که بایستی به آن توجه داشته باشید ، باتری و کابل شارژ میباشد . حتما برای شما پیش آمده است که در حین شارژ کردن ، گوشی شما داغ کرده است . لطفا به این نکته توجه داشته باشید که برای طول عمر باتری گوشی خودتان هرگز باتری گوشی را 100 درصد شارژ نکنید ، شارژ تا 80 درصد و 90 درصد برای حفظ سلامت گوشی ضروری است . در ضمن باز شارژ گوشی می توانید باعث داغ شدن گوشی شما شود .

در حالت عادی نباید زمانی که گوشی به شارژر متصل می شود ، داغ شود . اگر داغ شد علت می تواند باتری خراب ، کابل شارژ بی کیفیت و یا درگاه شارژ گوشی شم باشد .

برای مقابله با این مشکل بهتر است که در مرحله اول کابل شارژر را تعویض نمایید اگر مشکل حل نشد سپس اقدام به تعویض باتری خود کنید .

آیا اتصال وای فای دلیل گرم شدن گوشی است ؟
در حالت عادی اتصال گوشی به وای فای و استفاده از آن باعث داغ شدن گوشی نمی شود اما استفاده بیش از حد و طولانی با اتصال به وای فای علت داغ شدن گوشی میباشد .

گوشی های اندرویدی گاها از اپلیکیشن های زیادی در پس زمینه خود استفاده می کنند . این برنامه ها از منابع زیادی (پردازنده مرکزی ، وای فای ، اینترنت و …) مصرف می کنند . اگر این اتفاق بیافتد گوشی شما گرم خواهد شد .

اتصال طولانی وای فای باعث گرم شدن میباشد
اتصال طولانی وای فای باعث گرم شدن میباشد


اتصال طولانی وای فای باعث گرم شدن میباشد

در نسخه های قدیمی اندروید ، اپلیکیشن Greenify برنامه های پر مصرف را شناسایی و غیر فعال می کند . البته اندروید بصورت پیشفرض این امکانات را در اختیار کاربر قرار می دهد .

شما همچنین می‌توانید از طریق بخش مصرف داده (Data Usage) گوشی اندرویدی خود، مصرف اینترنت در پس زمینه (Background data) را برای اپلیکیشن‌های پرمصرف غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از گزینه Force Stop اپلیکیشن موردنظر را مجبور به بسته شدن کنید.

هرچند این عمل باعث عدم فعالیت برنامه در پس زمینه می‌شود، ولی این به معنای صرفه جویی در مصرف منابع نیز خواهد بود که در نهایت به داغ نشدن گوشی کمک می‌کند.

چگونه گوشی داغ شده را خنک کنیم؟
اگر به هر دلیلی با داغ شدن و کندی عملکرد گوشی همراه خودتون رو به رو شدید و یا بدتر از آن با خاموشی رو به رو شدید ، اقدامات زیر را انجام دهید تا گوشی شما هر چه سریع تر خنک شود :

قاب گوشی را جدا کنید
حالت هواپیما را فعال کنید تا تمامی اتصالات غیر فعال شوند
گوشی موبایل خود را در مکانی خنک و دور از تابش آفتاب قرار دهید
گوشی را در برابر یک فن قرار دهید
شدت روشنایی نمایشگر را کاهش دهید
خنک کردن گوشی داغ شده
خنک کردن گوشی داغ شده

همچنین برای پیشگیری از داغ شدن گوشی موبایل خودتان مراحل زیر را انجام دهید :

از حالت صرفه جویی در مصرف باتری استفاده کنید
فایل های اضافی را حذف کنید
فقط زمانی که به وای فای ، بلتوث و .. احتیاج دارید آنها را فعال کنید
گوشی خود را در روز های گرم زیر آفتاب قرار ندهید
هنگام بازی یا انجام فعالیت های سنگین هرزگاهی به گوشی خودتان استراحت بدین .
موارد ذکر شده در بالا علاوه بر جلوگیری از داغ شدن ، باعث افزایش طول عمر باتری موبایل شما می شود .

گوشی های هوسمند و تبلت ها زمانی که بیش از حد داغ می شوند ، خاموش می شوند تا از بروز آسیب به دستگاه جلوگیری کنند . پس از خاموش شدن باید منتظر باشید تا خنک شده و سپس روشن شود .

منبع: چرا گوشی موبایل داغ می شود ؟ راه حل جلوگیری از داغ شدن آن