کلیدستان

نسخه‌ی کامل: برای ثبت برند چه نکات مهمی را باید در نظر گرفت؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
1. ثبت برند در قانون اجباری نیست و اختیاری است مگر در مواردی که دولت الزامی قرار دهد. طبق مصوبه ی سوم اردیبهشت 1328 هیأت وزیران، ثبت برند برای هر یک از این موارد اجباری است:
الف) داروهای اختصاصی مورد استفاده ی طبی
ب) مواد غذایی که در لفاف و ظروف مخصوص عرضه می شوند
ج)  آب های گازدار
ه) لوازم آرایش که برای استعمال مستقیم بر روی پوست انسان به کار می رود.

بنابراین طبق این ماده، تمام اجناس دارویی و طبی و مواد غذایی مذکور در آن آیین نامه، اعم از ساخت ایران و خارج که در بازار تحت اسم مشخصی که بر روی برچسب آن زده می شود به معرض فروش قرار گیرد باید دارای علامت صنعتی یا تجارتی ثبت شده بوده و در روی برچسب نکات زیر تصریح شود:
الف- اسم تجارتی و نشانی سازنده ی جنس با قید کشور مبدا
ب- شماره ثبت علامت در ایران

2. شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی (حقیقی) می توانید 3 برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی (حقوقی) می توانید 10 برند تجاری را ثبت نمایید. موارد ذکر شده در رابطه با جواز کسب نیز به همین روال می باشد.

3. ثبت برند تجاری، صنعتی و خدمات دارای محدودیت قانونی است. قانون ثبت علائم و آئین نامه اصلاحی اجرایی مصوب سال 1337 ثبت برندهای ذیل را ممنوع نموده است:
الف) علائم رسمی، دولتی و مملکتی نظیر پرچم ایران، علائم وزارتخانه ها، هلال احمر، علائم نیروهای مسلح و ....
ب) علائمی که قبلاً خود یا مشابه آن به ثبت رسیده باشد.
ج) علائم منافی عفت عمومی ونظم و انضباط اجتماعی
ه) علائمی که دارای اسم و عبارت عمومی باشد و دولت استعمال آن را تحت علامت تجاری منع کرده باشد.

4. مدت اعتبار حمایت از علامت تجاری، 10 سال از تاریخ ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت های صنعتی می باشد که هر 10 سال قابل تمدید است و چنانچه ظرف 10 سال تمدید نگردد و 6 ماه از تاریخ اعتبار گذشته باشد صاحب گواهینامه می بایست جهت ثبت نام و علامت تجاری خود دوباره اقدام نماید.

5. به موجب ماده 12 قانون ثبت و علائم و اختراعات: "علامت تجاری قابل نقل و انتقال است ولی انتقال آن در مقابل اشخاص ثالث وقتی معتبر خواهد بود که موافق مقررات این قانون به ثبت رسیده باشد". لذا تفویض اجازه ی استفاده از یک برند تجاری ثبت شده به شرکت های ثالث داده می شود که می تواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت یا شخص به وجود آورد و یا اساس انعقاد یک موافقت نامه ی اعطای نمایندگی فروش باشد.