کلیدستان

نسخه‌ی کامل: قرص سرترالین و عوارض آن
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
قرص سرترالین یکی از داروهای روانپزشکی است که برای درمان اختلالات روانی بسیار موثر است . روانپزشک این دارو را برای درمان اختلال افسردگی، اختلال مرتبط با وسواس، اختلال ترس و فوبیا، اختلال اضطرابی، اختلال استرس پس از سانحه و همین طور سندرم پیش از قاعدگی تجویز می کند .
قرص سرترالین در کنار مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز می باشد . به همین علت روانپزشک باید قبل از تجویز دارو موارد زیر را بررسی نماید، تا عوارض دارو باعث عود یا بروز بیماری های دیگر نشود . از عمده ترین عوارض جانبی این دارو می توان به موارد زیر اشاره کرد :
 - خطر بالاتر برای دستگاه گوارش
- اختلالات دارویی بسیار کمی دارد .
- عوارض جانبی دیگری مانند بی خوابی، اضطراب و اختلال عملکرد جنسی
این دارو در کودکان برای درمان اختلال روانی نیز استفاده می شود . عوارض جانبی در کودکان مانند بزرگسالان است . کاهش اشتها و متقابلا کاهش وزن یکی از مهمترین عوارض مصرف سرترالین در کودکان است . اگر به مدت طولانی در کودکان مصرف گردد، کنترل وزن و رشد کودک در فواصل زمانی معین باید توسط روانپزشک انجام شود .
مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی نیازمند مراقبت های بیش تر است . به همین دلیل مصرف سرترالین Sertraline می تواند در دوران بارداری و شیردهی تاثیر مستقیم بر نوزاد و جنین بگذارد .