کلیدستان

نسخه‌ی کامل: قالب تزریق پلاستیک
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
قالب تزریق پلاستیک مانند نگاتیو در عکاسی است، به این معنی که با استفاده از آن می‌توان در هنگام تزریق پلاستیک شکل خاصی به محصولات نهایی بخشید، هندسه و الگوی قالب به طور مستقیم بر روی شکل قطعه نهایی تأثیر می‌گذارد.
 
فرایند تزریق به پروسه ساخت قطعات پلاستیکی با استفاده از مواد مذاب پلیمری مانند گرانول پلاستیک است، که داخل قطعه‌ای به نام قالب پر می‌شوند و با فشار شکل آن را به خود می‌گرد و پس از خنک شدن به قطعات جامد تبدیل می‌شوند. با استفاده از این فرایند می‌توان تیراژهای بالایی از محصول پلاستیکی ساخت و هزاران قطعه پلاستیکی با یک شکل مشخص تولید کرد. این روش برای تولید انبوه محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
قالب بخش بسیار مهمی در فرایند تزریق پلاستیک است، و معمولاً مبلغ بالایی از هزینه‌های اولیه برای شروع کار صرف طراحی و ساخت این قطعه می‌شود، به طور معمول هزینه اولیه برای ساخت یک قالب اختصاصی بین 5000 تا 20000 دلار متغیر خواهد بود، البته هزینه با توجه به تیراژ مورد نظر متغیر است.
 
طراحی یک قالب تزریق با کیفیت در ابتدا کار اهمیت فروانی دارد، به این دلیل که با استفاده از آن می‌توانید هزاران قطعه را تولید کنید. پس این کار را به افراد متخصص بسپارید.
 
نحوه ساخت قالب
 
قالب‌ها را معمولاً از جنس استیل یا آلومینیوم می‌سازند و با استفاده از دستگاه cnc آنها را شکل داده و با استفاده از پولیش پرداخت می‌شوند. تا شکل نهایی را به خود بگیرند. معمول‌ترین روش برای ساخت قالب همین دستگاه‌های cnc هستند.
 
البته در سال‌های اخیر با توجه به پیشرفت فناوری و پیشرفت پرینترهای سه بعدی، استفاده از این چاپگرها برای ساخت این قطعه رواج زیاد پیدا کرده است. و قیمت پایین‌تری هم نسبت به قالب‌های ساخته شده با استفاده از دستگاه cnc دارند. البته معمولاً برای تیراژهای پایین از آن استفاده می‌شود و استفاده از آن صرفه اقتصادی بالایی دارد.
 
مناسب‌ترین فناوری‌های پرینت سه بعدی برای ساخت قالب‌ها تکنولوژی Polyjet و SLA هستند.