کلیدستان

نسخه‌ی کامل: جاوا اسکریپت چه جاهایی استفاده می شود؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در مقدمه ی آموزش جاوا اسکریپت قصد داریم مواردی که می توان برای آن از این زبان استفاده کرد را مطرح نماییم.

جاوا اسکریپت برای برنامه های مبتنی بر وب و مرورگرهای وب استفاده می شود. اما این زبان، فراتر از وب پیش رفته و در نرم افزار، سرورها و کنترل های سخت افزاری نیز استفاده می شود. در ادامه برخی از مواردی که جاوا اسکریپت در آنها پرکاربرد هستند را نام می بریم:

اضافه کردن رفتار تعاملی به صفحات وب:
جاوا اسکریپت به کاربران امکان می دهد که با صفحات وب در تعامل باشند. تقریباً هیچ محدودیتی برای هر چیزی که می توانید با جاوا اسکریپت در یک صفحه وب انجام دهید وجود ندارد. در ادامه به چندی از این قابلیت ها می پردازیم:
  • نمایش یا پنهان کردن اطلاعات بیشتر با یک دکمه
  • تغییر رنگ یک دکمه زمانی که ماوس روی آن قرار می گیرد
  • نمایش اسلاید تصاویر در صفحه اصلی وب 
  • زوم کردن بر روی عکس
  • نمایش تایمر یا شمارش معکوس در وب سایت
  • پخش فایل صوتی و تصویری در یک صفحه وب 
  • نمایش انیمیشن ها

ایجاد برنامه های وب و موبایل:
توسعه دهندگان با استفاده از فریم ورک های مختلف جاوا اسکریپت می توانند برای توسعه و ساخت برنامه های وب و موبایل آن را بکار بگیرند. فریم ورک های جاوا اسکریپت مجموعه ای از کتابخانه های جاوا اسکریپت هستند که قابلیت نوشتن کد از قبل را به توسعه دهندگان برای استفاده از ویژگی های برنامه نویسی روزمره ارائه می دهند. در واقع کلمه فریم ورک برای ساختن وب سایت ها یا برنامه کاربرد دارند.
فریم ورک های محبوب جاوا اسکریپت Angular ، React و Vue می باشند. بسیاری از شرکت ها از Node.js که یک محیط run time جاوا اسکریپت بر روی موتور V8 گوگل کروم می باشد استفاده می کنند. چند نمونه از مثال های مشهور آن Uber و PayPal ، Linkedln ، Netflix می باشد .

ساخت وب سرور ها و توسعه برنامه های کاربردی سرور :
فراتر از وب سایت ها و برنامه های کاربردی، توسعه دهندگان همچنین می توانند از جاوا اسکریپت برای ساخت وب سرورهای ساده و توسعه زیر ساخت های back-end توسط Node.js استفاده کنند.

توسعه بازی :
شما همچنین می توانید از جاوا اسکریپت برای ایجاد بازی های مرورگر استفاده کنید. این یک راه عالی برای تمرین مهارت های برنامه نویسان مبتدی می باشد.

ابزارها و کتابخانه های معروف جاوا اسکریپت :
یکی از مزیای جاوا اسکریپت ، فریم ورک ها و کتابخانه هایی است که بر پایه این زبان شکل گرفته اند. کتابخانه ی هر زبان برنامه نویسی مجموعه ای از دستورات آن زبان است که در قالب خلاصه و آماده برای استفاده قرار می گیرد. یکی از مشهورترین و نام آشناترین کتابخانه های جاوا اسکریپت Jquery است. جی کوئری در واقع مجموعه ای از دستورات پیچیده جاوا اسکریپت است که به صورت بسیار ساده و آسان در اختیار همه قرار دارد . برای مثال یکی از مزیت های جی کوئری این است که برای یک کار اگر باید ده خط کد جاوا اسکریپت بنویسید، با استفاده از یک متد یک خطی جی کوئری می توانید همان کار را با کیفیت و دقت بالا انجام دهید .
برای اینکه بیشتر از پیش به یادگیری جاوا اسکریپت علاقمند شوید باید بگوییم که این روز ها جاوا اسکریپت تنها یک زبان برنامه نویسی برای طراحی سایت و افزودن مقداری انیمیشن و حرکت و منطق به وب سایت ها نیست. فریم ورک ها و ابزارهای بسیار زیادی با کمک این زبان توسعه داده شده اند که با کمک آن ها می توان از اپلیکشن های موبایل گرفته تا سیستم های پیچیده را پیاده سازی کرد . ابزارهایی مثل React JS شرکت فیس بوک یا Angular JS شرکت گوگل از جمله ی این ابزار ها هستند. همچنین با روی کار آمدن NodeJS امکان اجرای کد های جاوا اسکریپت به عنوان زبان سمت سرور نیز فراهم شده است .