کلیدستان

نسخه‌ی کامل: جاذبه های گردشگری ایران
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
گردنه حیران
حیران نام روستایی ییلاقی در شهرستان آستارا واقع در استان گیلاناست. این روستا در فاصله 30 کیلومتری آستارا قرار دارد. حیران از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده‌است.منطقه حیران از توابع شهرستان آستارا در منتهی‌الیه غرب استان گیلان با 2200 هکتار مساحت است که از این میزان 1200 هکتار به مستثنیات اشخاص و 1000 هکتار به منابع ملی تعلق دارد. در ادامه با مجله همگردی رزرو آن لاین بلیت همراه شوید.
[عکس: heiran.jpg]
حیران عربی شده واژه تالشی «هیران» است. هیران در زبان تالشی به معنای مکان ابر و مه می باشد. «هیر» یا «هر» در زبان تالشی مردمان آستارا به معنی ابر و مه است و «ان» پسوند مکان است. یکی از ویژگی های گردنه حیران نیز مه آلودگی هوا در بیشتر اوقات سال است.
گردنه از مهمترین جاذبه‌های گردشگری این روستا، است که در مسیر راه ارتباطی آستارا - اردبیل قرار گرفته‌ است. این گردنه که به همراه روستای ونه‌بین،حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین از مناطق حفاظتی سیاسی و جغرافیاییاستان گیلان می‌باشد، از یک طرف مشرف به کوه‌هایی است که پوشیده از جنگل‌های انبوه‌است و از سویی مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از میان آن آستاراچای عبور می‌کند این رود تعیین‌کننده مرز استان گیلان ایران و جمهوری آذربایجان است.

دره ستارگان یا دره ستاره ها قطعا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قشم به شمار می آید. در غرب روستای برکه خلف در فاصله 5 کیلومترى از ساحل جنوبى جزیره واقع شده است . دره ستارگان با قدمت حدود 2 میلیون سال بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است.در ادامه با مجله همگردی تور کیش آذر 98 همراه شوید.
[عکس: setaregan.jpg]
اهالى جزیره عقیده دارند که روزگاری، ستاره اى از آسمان به قلب جزیره افتاده و اشکال عجیبى را از خاک و سنگ و ماسه پدید آورده است. به این مکان در اصطلاح استاره افته و گاهى استار افتیده نیز گفته می شود اما، براى این پدیده کم نظیر زمین شناسى نام دره ستاره ها جا افتاده است.
برخى از اهالى اعتقاد دارند که با تاریک شدن هوا، این دره محل رفت و آمد ارواح و اجنه بوده اما تاکنون صحت این مطلب ثابت نشده است. به دلیل شکل ویژه این دره و انواع حجم ها و پدیده هاى فرسایش موجود در آن، وزش بادهاى تند و گردش هوا در دره و تولید صدا باعث شده برخی از ورود به دره در هنگام شب خودداری نمایند.
ویژگى ها و دیدنى هاى دره ستاره ها سبب شد این دره به عنوان بخشى از ژئو پارک جزیره قشم جزو آثار طبیعى در سازمان یونسکو به ثبت برسد. ژئو پارک قشم با آثار زیباى طبیعى و تاریخى ، تنها ژئو پارک خاورمیانه می باشد.
دره ستاره ها و دره چاه کوه ، پدیده هایى شگفت آور از فرسایش سنگ هاى رسوبى زمین هستند. دره ستاره ها، یکی از مکان های بسیار دیدنى شهر قشم بوده و مشابه این اشکال زمین شناسى را می توان فقط در کشور آمریکا مشاهده کرد.

کاخ-باغ چهل ستون یکی از نمونه‌ باغ‌های سلطنتی به جای مانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز شناخته می‌شود. در واقع، این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما است که شاه عباس اول با احداث کوشکی در میان آن هسته نخستین کاخ چهل ستون را ایجاد کرد. در ادامه با مجله همگردی تور کیش آبان 98 همراه شوید.
[عکس: chehel-soton.jpg]
نام اصفهان یادآور تاریخ و فرهنگ است، شهری با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار که از پربازدیدترین شهرهای ایران است و حتی گردشگران خارجی و بین المللی زیادی هم دارد. همین که قدم به شهر اصفهان می گذارید تحت تاثیر فضای تاریخی شهر قرار می گیرید و در هر قدم مردمی خونگرم را می بینید که با لهجه ای شیرین در حال زندگی در یکی از زیباترین شهرهای ایران هستند. کاخ چهل ستون یکی از معروف ترین و تماشایی ترین جاذبه های اصفهان است که با توجه به نزدیکی اش به میدان نقش جهای از اولین جاذبه هایی است که خیلی از گردشگران در سفر به اصفهان از آن دیدن می کنند. این کاخ در باغی سرسبز با درختان کهنسال قرار دارد و به غیر از عمارت تاریخی و باشکوهش، خود باغ هم از جاذبه های بینظیر آن است.
[عکس: chehel-soton1.jpg]
باغ چهل‌ ستون سه در ورودی داشته که در قدیمی آن، رو به شرق قرار گرفته است. هنگام ورود به باغ از سردر اصلی آن، پس از طی مسافتی نه چندان زیاد، به استخر بزرگ جلوی عمارت و سپس به خود بنا خواهیم رسید. محور اصلی باغ، جهت حرکت را به کمک درختانی در دو سو به سمت کاخ اصلی نشان می‌دهد. باغ چهلستون دارای شیب بسیار كمی است كه به جاری شدن آب در جوی‌ها كمك می‌کند.
آب باغ در گذشته از شاخه‌ای از مادی «فدن» تامین می‌شده که پس از طی مسافتی از انتهای باغ وارد میدان نقش جهان می‌شد. در حال حاضر، آب باغ از چاهی عمیق تامین می‌شود. پوشش گیاهی باغ چهل‌ستون در حال حاضر عبارت است از درختان کاج ایرانی، نارون، افرای سیاه، چنار و عرعر. در باغچه‌های اطراف کاخ، گل‌هایی فصلی كاشته شده كه در جنوب باغ در گلخانه پرورش داده می‌شود. مساحت کاخ 2120 متر مربع و محل بنای عمارت یک متر از سطح باغ بلندتر است .
[عکس: chehel-soton2.jpg]
معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی است و مشتمل بر یک ایوان اصلی (بزرگ) به طول 38 متر، عرض 17 متر و ارتفاع 14 متر است که رو به شرق ساخته شده است. ستون‌های این ایوان هشت‌ضلعی از جنس چوب چنار و کاج می‌باشند. چهارستون وسط روی چهار شیرسنگی قرار دارد.

در استان فارس روی صفحه‌ ای که بیش از صد و بیست و پنج هزار مترمربع وسعت دارد شهری مملو از رازهای نهفته ساخته شده است که پیشینه آن به 518 سال قبل از میلاد باز می گردد . این صفحه بر فراز صخره‌ ای است که از سمت شرق پشت به کوه مهد (کوه رحمت) داده است و از شمال، جنوب و مغرب، درون جلگه‌ ی مرودشت است و شکل آن را می‌توان یک چهارضلعی دانست که ابعاد تقریبی آن 455 متر در جبهه‌ ی غربی، 300 متر در طرف شمالی، 430 متر در سوی شرقی و 390 متر در سمت جنوبی است. در ادامه با مجله همگردی تور کیش مهر 98 همراه شوید.
[عکس: takh-jamshid.jpg]
امپراتوری هخامنشی نامی آشنا برای هر دوست دار تاریخ است و شهر باستانی تخت جمشید یا پرسپولیس یادگاری ارزشمند از این سلسله به شمار می رود. اثری که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو می درخشد و افتخاری برای هر ایرانی محسوب می شود. ستون های تخت جمشید و نقش و نگارها و حکاکی های این شهر هر کسی را به خود خیره می کنند و از گذشته های دور سخن می گویند. 
تمامی گردشگران داخلی و خارجی در سفر به شیراز از این اثر بزرگ تاریخی و مهم بازدید کرده و تورهای مختلفی به مقصد شیراز وجود دارد که بازدید از این مجموعه را در برنامه های خود قرار می‌ دهند.
تخت جمشید بنایی تاریخی که به دستور داریوش، شاه هخامنشی ساخته شده است و حدود 120 سال ساخت آن به طول انجامید و براساس خشت نوشته‌ها و سنگ‌ نوشته‌های کشف‌ شده در تخت جمشید، نام اصلی آن پارسه است. این نوشته‌ها که روی دیوار تچر و از زمان ساسانیان باقی مانده‌اند، نشان می‌دهند که در آن زمان این‌جا صد ستون نام داشته است. پس از خلق شاهنامه توسط فردوسی، جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران باستان، جانشین سلیمان شد و ایرانیان گفتند شاهی که در این‌جا بر روی تخت‌ها و روی دست افراد در سنگ نگاره‌ها نشان داده شده است، جمشید بوده و این‌جا را تخت جمشید نامیدند. اروپایینان هم به این مکان پرسپولیس می‌گویند که به معنای «مرکز تمدن پارس» یا «شهر پارسیان» است که برگرفته از زبان یونانی می باشد..

شیراز از جمله شهرهای بسیار زیبای ایران است که سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران از سراسر ایران و جهان می باشد. از جمله جاهای دیدنی شیراز که هر گردشگری باید از آن بازدید کند مسجد نصیر الملک است که بازی نور و رنگ در فضای این مسجد هر کسی را مدهوش خود می‌کند.در ادامه با مجله همگردی تور کیش پاییز 98 همراه شوید.
[عکس: nasirolmolok.jpg]
کمتر کسی را می توان یافت که بوی بهار نارنج، در فصل بهار، هنگام قدم زدن در شهر زیبای شیراز هوش از سرش نبرده باشد. شیراز که با مردمی خونگرم و مهمان نواز، از دیرباز پذیرای گردشگران بسیاری بوده است، در دلش مسجدی جای داده که هر بیننده ای را مسحور خود می سازد. ساخت این مسجد که نصیرالملک نام دارد و به آن لقب مسجد صورتی داده اند، بین سال های 1255 و 1267 ه.ش به دستور نصیرالملک، از اشراف شهر شیراز صورت گرفت. انعکاس رنگ های خیره کننده ی پنجره های مسجد بر هر زاویه ی این بنای ارزشمند، واقعا دیدنی است. علاوه بر رنگ های فریبنده و وسوسه انگیز، کاشی کاری و مقرنس های مسجد نصیرالملک بی بدیل و مثال زدنی اند.هرگاه به شیراز سفر کردید، حتما سری هم به این شاهکار رنگین دنیای اسلام بزنید.