کلیدستان

نسخه‌ی کامل: جاذبه های گردشگری اصفهان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
چهل ستون اصفهان
کاخ-باغ چهل ستون یکی از نمونه‌ باغ‌های سلطنتی به جای مانده از دوره صفوی در شهر اصفهان است که با نام کاخ چهلستون یا باغ موزه چهل ستون نیز شناخته می‌شود. در واقع، این باغ بخش کوچکی از باغ وسیع جهان‌نما است که شاه عباس اول با احداث کوشکی در میان آن هسته نخستین کاخ چهل ستون را ایجاد کرد. در ادامه با مجله همگردی تور کیش شهریور 98 همراه شوید.
[عکس: chehel-soton.jpg]
نام اصفهان یادآور تاریخ و فرهنگ است، شهری با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی بسیار که از پربازدیدترین شهرهای ایران است و حتی گردشگران خارجی و بین المللی زیادی هم دارد. همین که قدم به شهر اصفهان می گذارید تحت تاثیر فضای تاریخی شهر قرار می گیرید و در هر قدم مردمی خونگرم را می بینید که با لهجه ای شیرین در حال زندگی در یکی از زیباترین شهرهای ایران هستند. کاخ چهل ستون یکی از معروف ترین و تماشایی ترین جاذبه های اصفهان است که با توجه به نزدیکی اش به میدان نقش جهای از اولین جاذبه هایی است که خیلی از گردشگران در سفر به اصفهان از آن دیدن می کنند. این کاخ در باغی سرسبز با درختان کهنسال قرار دارد و به غیر از عمارت تاریخی و باشکوهش، خود باغ هم از جاذبه های بینظیر آن است.
[عکس: chehel-soton1.jpg]
باغ چهل‌ ستون سه در ورودی داشته که در قدیمی آن، رو به شرق قرار گرفته است. هنگام ورود به باغ از سردر اصلی آن، پس از طی مسافتی نه چندان زیاد، به استخر بزرگ جلوی عمارت و سپس به خود بنا خواهیم رسید. محور اصلی باغ، جهت حرکت را به کمک درختانی در دو سو به سمت کاخ اصلی نشان می‌دهد. باغ چهلستون دارای شیب بسیار كمی است كه به جاری شدن آب در جوی‌ها كمك می‌کند.
آب باغ در گذشته از شاخه‌ای از مادی «فدن» تامین می‌شده که پس از طی مسافتی از انتهای باغ وارد میدان نقش جهان می‌شد. در حال حاضر، آب باغ از چاهی عمیق تامین می‌شود. پوشش گیاهی باغ چهل‌ستون در حال حاضر عبارت است از درختان کاج ایرانی، نارون، افرای سیاه، چنار و عرعر. در باغچه‌های اطراف کاخ، گل‌هایی فصلی كاشته شده كه در جنوب باغ در گلخانه پرورش داده می‌شود. مساحت کاخ 2120 متر مربع و محل بنای عمارت یک متر از سطح باغ بلندتر است .
[عکس: chehel-soton2.jpg]
معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی است و مشتمل بر یک ایوان اصلی (بزرگ) به طول 38 متر، عرض 17 متر و ارتفاع 14 متر است که رو به شرق ساخته شده است. ستون‌های این ایوان هشت‌ضلعی از جنس چوب چنار و کاج می‌باشند. چهارستون وسط روی چهار شیرسنگی قرار دارد.

در استان فارس روی صفحه‌ ای که بیش از صد و بیست و پنج هزار مترمربع وسعت دارد شهری مملو از رازهای نهفته ساخته شده است که پیشینه آن به 518 سال قبل از میلاد باز می گردد . این صفحه بر فراز صخره‌ ای است که از سمت شرق پشت به کوه مهد (کوه رحمت) داده است و از شمال، جنوب و مغرب، درون جلگه‌ ی مرودشت است و شکل آن را می‌توان یک چهارضلعی دانست که ابعاد تقریبی آن 455 متر در جبهه‌ ی غربی، 300 متر در طرف شمالی، 430 متر در سوی شرقی و 390 متر در سمت جنوبی است. در ادامه با مجله همگردی تور کیش مرداد 98 همراه شوید.
[عکس: takh-jamshid.jpg]
امپراتوری هخامنشی نامی آشنا برای هر دوست دار تاریخ است و شهر باستانی تخت جمشید یا پرسپولیس یادگاری ارزشمند از این سلسله به شمار می رود. اثری که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو می درخشد و افتخاری برای هر ایرانی محسوب می شود. ستون های تخت جمشید و نقش و نگارها و حکاکی های این شهر هر کسی را به خود خیره می کنند و از گذشته های دور سخن می گویند. 
تمامی گردشگران داخلی و خارجی در سفر به شیراز از این اثر بزرگ تاریخی و مهم بازدید کرده و تورهای مختلفی به مقصد شیراز وجود دارد که بازدید از این مجموعه را در برنامه های خود قرار می‌ دهند.
تخت جمشید بنایی تاریخی که به دستور داریوش، شاه هخامنشی ساخته شده است و حدود 120 سال ساخت آن به طول انجامید و براساس خشت نوشته‌ها و سنگ‌ نوشته‌های کشف‌ شده در تخت جمشید، نام اصلی آن پارسه است. این نوشته‌ها که روی دیوار تچر و از زمان ساسانیان باقی مانده‌اند، نشان می‌دهند که در آن زمان این‌جا صد ستون نام داشته است. پس از خلق شاهنامه توسط فردوسی، جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران باستان، جانشین سلیمان شد و ایرانیان گفتند شاهی که در این‌جا بر روی تخت‌ها و روی دست افراد در سنگ نگاره‌ها نشان داده شده است، جمشید بوده و این‌جا را تخت جمشید نامیدند. اروپایینان هم به این مکان پرسپولیس می‌گویند که به معنای «مرکز تمدن پارس» یا «شهر پارسیان» است که برگرفته از زبان یونانی می باشد..

شیراز از جمله شهرهای بسیار زیبای ایران است که سالانه پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران از سراسر ایران و جهان می باشد. از جمله جاهای دیدنی شیراز که هر گردشگری باید از آن بازدید کند مسجد نصیر الملک است که بازی نور و رنگ در فضای این مسجد هر کسی را مدهوش خود می‌کند.در ادامه با مجله همگردی تور کیش تیر 98 همراه شوید.
[عکس: nasirolmolok.jpg]
کمتر کسی را می توان یافت که بوی بهار نارنج، در فصل بهار، هنگام قدم زدن در شهر زیبای شیراز هوش از سرش نبرده باشد. شیراز که با مردمی خونگرم و مهمان نواز، از دیرباز پذیرای گردشگران بسیاری بوده است، در دلش مسجدی جای داده که هر بیننده ای را مسحور خود می سازد. ساخت این مسجد که نصیرالملک نام دارد و به آن لقب مسجد صورتی داده اند، بین سال های 1255 و 1267 ه.ش به دستور نصیرالملک، از اشراف شهر شیراز صورت گرفت. انعکاس رنگ های خیره کننده ی پنجره های مسجد بر هر زاویه ی این بنای ارزشمند، واقعا دیدنی است. علاوه بر رنگ های فریبنده و وسوسه انگیز، کاشی کاری و مقرنس های مسجد نصیرالملک بی بدیل و مثال زدنی اند.هرگاه به شیراز سفر کردید، حتما سری هم به این شاهکار رنگین دنیای اسلام بزنید.

شهاب سنگ ورامین، بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران و یکی از هفت شهاب سنگ «مزوسیدریتی» در جهان که 138 سال پیش هنگام سقوط و برخورد با چشم رصد شده، یک‌شنبه هشتم اردیبهشت در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده است . این شهاب سنگ در بزرگترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت که با همکاری پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و حجت کمالی - رکورد دار کشف شهاب سنگ در ایران - برگزار می‌شود و در کاخ گلستان به نمایش در آماده است. در ادامه با مجله همگردی تور کیش تابستان 98 همراه شوید.
[عکس: varamin.jpg]
 از زمان کشف نخستین شهاب سنگ ایران در 138 سال پیش که به شهاب سنگ ورامین معروف است تاکنون آمار شهاب سنگ‌های ثبت شده در ایران به 299 شهاب سنگ در سال 3019 می‌رسد. جالب است بدانید که این شهاب سنگ یکی از 145 شهاب سنگ مزوسیدریتی جهان است که تا جولای سال 2009 میلادی کشف و ثبت شده است و نوع خاصی از شهاب سنگ‌های سنگی-آهنی محسوب می‌شوند. این شهاب سنگ حدود 54 کیلوگرم جرم دارد و در حال حاضر قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم باقی مانده است، هرچند سایر قطعات آن در موزه‌های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه‌های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و مؤسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه‌های علوم طبیعی و دانشگاه‌های مطرح جهان نگه‌داری می‌شوند. 
چنانچه از علاقه‌مندان بازدید از این شهاب سنگ هستید، باید بدانید که بزرگ‌ترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت از هشتم تا 28 اردیبهشت از ساعت 9:30 تا 17 در مجموعه‌ی میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ برگزار خواهد شد.