کلیدستان

نسخه‌ی کامل: جاذبه های گردشگری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
شهاب سنگ ورامین
شهاب سنگ ورامین، بزرگ‌ترین شهاب سنگ ایران و یکی از هفت شهاب سنگ «مزوسیدریتی» در جهان که 138 سال پیش هنگام سقوط و برخورد با چشم رصد شده، یک‌شنبه هشتم اردیبهشت در کاخ گلستان به نمایش گذاشته شده است . این شهاب سنگ در بزرگترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت که با همکاری پایگاه میراث جهانی بیابان لوت و حجت کمالی - رکورد دار کشف شهاب سنگ در ایران - برگزار می‌شود و در کاخ گلستان به نمایش در آماده است. در ادامه با مجله همگردیتور کیش شهریور 98 همراه شوید.
[عکس: varamin.jpg]
 از زمان کشف نخستین شهاب سنگ ایران در 138 سال پیش که به شهاب سنگ ورامین معروف است تاکنون آمار شهاب سنگ‌های ثبت شده در ایران به 299 شهاب سنگ در سال 3019 می‌رسد. جالب است بدانید که این شهاب سنگ یکی از 145 شهاب سنگ مزوسیدریتی جهان است که تا جولای سال 2009 میلادی کشف و ثبت شده است و نوع خاصی از شهاب سنگ‌های سنگی-آهنی محسوب می‌شوند. این شهاب سنگ حدود 54 کیلوگرم جرم دارد و در حال حاضر قسمت اصلی آن در کاخ گلستان، سالم باقی مانده است، هرچند سایر قطعات آن در موزه‌های تاریخ طبیعی نیویورک، واشنگتن، فیلدشیکاگو، وین و بریتانیا، دانشگاه‌های هاروارد اسلو، استراسبورگ و آریزونا، واتیکان و مؤسسه ژئوفیزیک تهران و تعداد دیگری از موزه‌های علوم طبیعی و دانشگاه‌های مطرح جهان نگه‌داری می‌شوند. 
چنانچه از علاقه‌مندان بازدید از این شهاب سنگ هستید، باید بدانید که بزرگ‌ترین و نخستین نمایشگاه تخصصی شهاب سنگ‌های ایران و بیابان لوت از هشتم تا 28 اردیبهشت از ساعت 9:30 تا 17 در مجموعه‌ی میراث جهانی کاخ گلستان واقع در میدان ارگ برگزار خواهد شد.

حوض سلطان قم بزرگترین آینه طبیعی ایران می باشد که در 40 کیلومتری شمال شهرستان قم و 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه خلیج فارس واقع شده است. در ادامه با مجله همگردی تور کیش مرداد 98 همراه شوید.
[عکس: daryache-qom.jpg]
در میانه اتوبان قم - تهران جاذبه ای طبیعی در کنار ساخته های انسانی، نمایشی تماشایی از خلقت را به راه انداخته است که با کمی دقت متوجه آن می شویم. دریاچه ای نمکی که حوض سلطان نام دارد و در سال 1883 میلادی (حدود سال 1261 شمسی) و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران - قم تشکیل شده است. این دریاچه به صورت 5 لایه جدا از هم تا عمق 42 متری زمین نفوذ کرده و 240 کیلومتر مربع را به تصرف خود درآورده است. لایه های نمکین تا 20 متر ضخامت دارند و با خاک های رسی با طیف رنگ قهوه ای تا خاکستری از هم جدا می شوند.
برخی کارشناسان این پدیده را به عنوان یک تالاب در نظر گرفته اند و حتی نام آن در فهرست پنج تالاب استان قم که به تایید کنوانسیون بین‌المللی رامسر رسیده است نیز مشاهده می شود. از سوی دیگر در محل حوض سلطان، سطح ایستایی آب صفر است و بنابراین می توان آن را یک اَبَرچشمه نیز در نظر گرفت. سطح ایستایی یا پیزومتریک بالاترین تراز آب زیرزمینی بر روی یک سطح مشخص در زیر زمین است. رودهای متعددی به این دریاچه وارد می‌شوند که عموما از اراضی شوره‌ زار و نمکی اطراف عبور می‌کنند. از جمله این رودها می‌توان به رود شور اشاره کرد.
این جاذبه را با نام های دریاچه قم، کويرنمک، دریاچه ساوه و دریاچه شاهى نیز می شناسند، اما اشتباه نکنید ،اینجا همان دریاچه نمک معروف قم نیست. دریاچه نمک قم وسعت بسیار بیشتری دارد و در جنوب شرقی قم واقع است.
راه‌های ورود به منطقه: در 35 کیلومتری مسیر قم-تهران جاده خاکی وجود دارد که به دریاچه می‌رسد. درون دریاچه نیز جاده خاکریزی هست که برای جلوگیری از فرو رفتن خودروها در باتلاق و بهره‌برداری از نمک دریاچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ارتفاع دریاچه حوض سلطان از سطح دریا 710 متر است و با بارندگی 100 تا 120 میلیمتر در سال این منطقه در حوزه نواحی کم باران قرار گرفته و دارای چهار بخش کفه نمکی (بخش اصلی)، حاشیه باتلاقی، محدوده اکولوژیک و دشتی است.


شهر سنت جونز کانادا
سنت جونز، مرکز و بزرگترین شهر در ایالت نیوفنلاند و لابرادور، همچنین، قدیمی ترین شهر انگلیسی تاسیس شده در آمریکای شمالی است. این شهر درنوک شرقی شبه جزیره آوالون در جزیره نیوفنلاند، واقع شده است. با جمعیتی بالغ بر 196,966 در سال 2011، منطقه شهری سنت جونز، طبق سرشماری، در رتبه دوم بزرگترین منطقه شهری در آتلانتیک کانادا، بعد از هالیفاکس و در رتبه بیستم بزرگترین منطقه شهری در کانادا، قرار دارد. اسم آن به روز جشنی از جان باپتیست، وقتی که جان کبوت در سال 1497 با کشتی به سمت بندر سفر کرد،نسبت داده می شود.سینت جانز یکی از قدیمی‌ترین و شرقی‌ترین شهرهای آمریکای شمالی است که بر زندگی اقتصادی و فرهنگی استان نیوفاندلند و لابرادور تسلط دارد. این بندر مهم مرکز تجاری و صنعتی جزیره نیوفاندلند و قطب ماهیگیری آن است. سینت جانز شرقی‌ترین مقصد خط راه‌ آهن کانادا و بسیاری خطوط هوایی داخلی این کشور است. در ادامه با مجله همگردی تور کیش تیر 98 همراه شوید. 
[عکس: StJohns.jpg]
معمولاً در نقاطی که آب‌وهوای گرم و آفتابی دارند، انتظار می‌رود خانه‌های رنگارنگ و روشن داشته باشند، اما سنت جونز را باید از این قاعده مستثنا دانست. چراکه آب‌وهوای سرد مانع رنگ کردن خانه‌ها توسط مردم محلی نشده است. این شهر همچنین به خاطر داشتن فرهنگ زندگی بانشاط و تعداد زیادی گالری وموزه شهرت دارد. به‌علاوه طبیعت بکر اطراف آن، سرگرمی‌های فضای باز مختلفی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده است. پیپی پارک (Pippy Park)یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شهری است که از ویژگی‌های آن می‌توان به پیست‌های مسابقه، اسکی، مسیرهای پیاده‌روی و حیات متنوع گیاهی و جانوری اشاره کرد. از نقاط جالب شهر می‌توان پارک ویکتوریایی بنرمن (Bannerman Park) را نام برد که میزبان یک استخر شنا، یک زمین بیس‌بال و رویدادها و جشنواره‌های مختلف می باشد.


[/url]
دریاچه پریشان

دریاچه فامور یا پریشان یکی از بزرگترین دریاچه‌ های آب شیرین ایران و خاورمیانه است .که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته‌ است. این دریاچه به نام‌ های مور ، پریشان و فامور نیز شناخته شده‌ است در ادامه با مجله همگردی تور کیش تابستان 98 همراه شوید.

[عکس: parishan.jpg]

دور تا دور این دریاچه را کوه احاطه کرده‌ است فاصله دریاچه نسبت به کوه از طرف شمال حدودا 4 الی 5 کیلومتر می‌ باشد و از طرف جنوب حدودا 500 متر می‌ باشد. در فاصله بین دریا تا کوه از طرف شمال روستای مالکی (قلات نیلو، دهپاگاه، هلک، پریشان)، روستای عرب فامور، روستای سی سخت و در قسمت شرق قلعه نارنجی، جروق و در سمت جنوب روستای نرگس زار و در غرب دریاچه روستای شهرنجان قرار دارد.

[عکس: parishan1.jpg]

این دریاچه از جمله اکوسیستم‌ های پایداری است که در اثر عوامل تکتونیک بوجود آمده میلیون‌ ها سال است که شرایط خود را حفظ نموده‌ است و دارای 4 گونه ماهی بومی به نام‌ های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفالک و آمورمی باشد که در سال 1368 به دریاچه وارده شده‌ است. تنها کپور معمولی با شرایط تالاب سازش پیدا کرده و دوگونه دیگر مشکلات عدیده‌ای را در تالاب به وجود آورده‌ اند. این دریاچه بر اثر سوزاندن بخش بزرگی از نیزارهای اطرافش به علت عملیات راهسازی در معرض خطر است. در طی این آتش‌سوزی‌ ها هزاران لاک‌ پشت و پرنده مهاجر از بین رفته‌ اند. همچنین بخش اعظم این دریاچه به علت خشکسالی‌ های اخیر خشک شده‌ است.به دلیل حفر چاه‌های مجاز و غیر‌مجاز و همچنین کاهش بارش این‌ دریاچه در تاریخ 1394 خشک‌ شد. پس از خشک شدن مردم منطقه در آن کشت دیم انجام می‌دهند و به زمین کشاورزی تبدیل شده است.
[url=http://xn--pgboh5fh38c.net/%D8%B4%D9%87%D8%B1-%D8%B3%D9%86%D8%AA-%D8%AC%D9%88%D9%86%D8%B2-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%A7][عکس: StJohns1.jpg]