کلیدستان

نسخه‌ی کامل: انواع کاشت ایمپلنت دندان چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
انواع کاشت ایمپلنت دندان چیست؟
کاشت ایمپلنت دندان که دست دندان را نگه می دارد اوردنچر نام دارد و به این صورت هستند که دو یا چهار ایمپلنت در فک پایین یا بالا گذاشته می شود و دست دندان روی آن قرار می گیرد. این نوع ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت در مواقعی که استخوان فک بیمار تحلیل زیادی داشته باشد و به قدری کم باشد که نیاز به بازسازی استخوان فک باشد و دنچر یا دست دندان بیمار از دهانش خارج شود استفاده می گردد. این اوردنچر متحرک بوده و روی ایمپلنت قرار می گیرد و ثبات نسبتا خوبی دارد اما مثل پروتز ثابت فیکس نیست و می توان برای تمیز کردن ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت و دست دندان، شب ها آن را خارج کرد. نوع دیگر ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت تکنیک All on 4  هست که کل پروتز در هر فک روی 4 تا 6 عدد ایمپلنت قرار می گیرد. نوع دیگر ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت به گونه ای هست که پروتز ثابت می توان قرار داد و این نوع ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت نیاز به تعداد بیشتری ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت  دارد. ولی برای گذاشتن ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت دندان استخوان فک باید به اندازه کافی باشد تا بتوان ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت را درون استخوان فک قرارداد. زمانی که  بخواهیم با استفاده از ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت، دندان های مصنوعی را به خوبی در جای خود نگه داریم دو نوع روش وجود دارد که در زیر توضیح داده می شود.
کاشت ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت دارد و مثل دندان طبیعی می توان آن را در نظر گرفت و در عین حال باید از مسواک و خمیر دندان و نخ های مخصوص برای تمیز کردن ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت استفاده کرد. باید قبل از اینکه اقدام به کاشت ایمپلنت دندان درمان کنیم، ابتدا دندانپزشک خود را با دقت انتخاب کنید  و تجربه ایشان را ارزیابی کنید و از کیفیت ایشان اطلاعات زیادی را داشته باشید. زیرا بسیاری از دندانپزشکانی که تخصص ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت را ندارند، به صورت علمی آموزش های کافی را برای ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت ندیده اند و توصیه می کنیم که برای انجام دادن این درمان هایی که پرهزینه هم هستند، نزد ایمپلنتولوژیست یا متخصص ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت رفته و درمان را به دندانپزشکی که تخصص ایمپلنت دندان یا کاشت ایمپلنت  ندارد، نسپرد تا بتوان درمان عالی را بدست آورد.
 لمینت دندان چیست؟
امروزه افرادی که دندان های زیبا و سفیدی ندارند و از لبخند زیبا برخوردار نیستند، به دنبال دندان هایی زیبا و خوش فرم و سفید هستند. لمینت راه چاره برای این افراد است که روی سطح جلویی دندان را پوشش می دهد و باعث می شود اعتماد به نفس خود را به دست بیاورند.
 لمینت لایه ای هم رنگ دندان ها است که باعث می شود فرم و رنگ دندان ها اصلاح شود  و فاصله میان دندان ها بسته شود، همچنین بر روی دندان هایی که شکستگی دارند انجام می شود. علاوه بر این ها اگر دندان بدرنگ باشد، ترک خوردگی داشته باشد و یا کج باشد نیز می توان از لمینت برای درمان این مشکلات استفاده کرد.
لمینت دندان یا همان ونیر بر اساس جنس و ساخت 2 نوع سرامیکی وکامپوزیتی دارند. بعد از لمینت دندان ها بسیار خوش فرم، مرتب و سفید می شوند و از درخشندگی بالایی هنگام لبخند زدن و حرف زدن برخوردار می شوند. در اکثر موارد برای چسباندن لمینت دندان بر روی دندان یک لایه روی دندان را تراش می دهند تا سطح دندان صیقلی و صاف شود و قسمت های تیره رنگ دندان بطور کامل از روی دندان برداشته شود.
در صورتی که بیمار مشکلات اکلوزالی نداشته باشد و همچنین رشد فک های او به حد نهایی خود رسیده باشد، می توان از لمینت دندان به جای ارتودنسی استفاده کرد. 
لمینت سرامیکی ( ونیر سرامیکی )
لمینت سرامیکی یا همان پرسلن ونیر یک پوسته نازک سرامیکی به قطر 5 الی 6 میلی متر می باشد و با کمک باندهای خاصی روی دندانی که تراشیده شده است، چسبانده می شود. لمینت های سرامیکی مقاومت و ثبات رنگشان بیشتر از لمینیت های کامپوزیتی است و در نتیجه طاهر زیباتری نسبت به لمینت های کامپوزیتی دارند. این لمینت ها نور را به دندان منعکس می کنند و بخاطر سطح صاف و صیقلیشان کمتر دچار لکه می شوند.
لمینت سرامیکی در مقابل مواد غذایی که رنگ دارند، مقاومت دارند. لمینت های سرامیکی انواع مختلفی دارند. یک نوع آن از فلدسپاتیک پرسلن درست شده است و به شکل پودر گذاری در لابراتوار روی مدلی که قالب گیری شده است، قرار داده می شود. 
نوع دیگر و متداول لمینت های سرامیکی High pressed ceramic  است که آن را به صورت پرس روی مدل قالب در کوره فرم می دهند. نوع سوم لمینت های سرامیکی به صورت ماشینی از بلوک های سرامیکی تراش داده می شوند.
منبع سورس: دکتر سجودی ، دکتر ابراهیم گل