کلیدستان

نسخه‌ی کامل: برای کوهنوردی لذت بخش چه چیزهایی باید همراهمان باشد؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
کوهنوردی یکی از لذت بخش ترین و پر طرفدارترین شکل های طبیعت گردی و در عین حال ورزشی چالش برانگیز و پر زحمت است ، همزمان با لذتی وصف ناشدنی که از تماشای افق های باز به شما می دهد، به حفظ و بهبود سلامت فیزیکی و روحی شما به بهترین شکل کمک می کند.
برای یه کوهنوردی لذت بخش باید نکات زیر را در نظر بگیرید:
1)کفش
بهترین نوع کفش برای کوه پوتین است به دلیل اینک مقاوم است و به خوبی می تواند از مچ پا و خود پامراقبت کند .کفش کوه باید نه آن قدر تنگ باشد که ایجاد ناراحتی کند و نه انقدر گشاد باشد که باعث تاول شود. حتما کفشی را انتخاب کنید که انعطاف پذیر باشد.
2)انواع کوله پشتی
کوله پشتی خانه کوچک کوهنورد است.حتما کوله پشتی کوچک و سبک انتخاب کنید که به کمرتان آسیب نرساند.کوله پشتی مناسب است که طول آن از شانه ها تا بالای باسن و یا حتی کوچکتر است.
همیشه مقداری آب و مقداری مواد قندی و نمکی برای شرایط خاص همراه داشته باشید .

3)کاپشن
کاپشن کوهنوردی، کاملا ضد آب است و از طرفی باعث عرق کردن نمی شود. چون عرق بدن در قالب بخار از شلوار خارج می شود.
بهترین نوع کاپشن ،کاپشن پلار است که برای صعود و تمامی فصل ها مناسب است و بدن را در مقابل باد و آفتاب محافظت می کند.
4)دستکش
دستکش های دو انگشتی و سه انگشتی، در برنامه های سنگین زمستانی و دستکش های پنج انگشتی و پلار در برنامه های سبک استفاده می شود. دستکش های نخی ساده هم در تابستان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی مورد مناسبی هست.
5)کلاه مناسب فصل
به نتاسب فصل ار کلاه جهت جلوگیری از آسیب دمای هوا به سر ضروری است.
6)جوراب
جوراب علاوه بر اینکه باعث گرم کردن پاها می‌شود، مانع از اصطکاک بین پا و کفش نیز می‌شود که این موضوع بیشتر ویژگی جوراب‌هایی است که از الیاف مصنوعی و پشم درست شده‌اند. بهتر است از جوراب‌های نخی استفاده نکنید چون خیس شده و باعث تاول زدن پا می‌شود.
7)عینک
یک عینک مناسب برای کوه عینکی است که: امواج ماورای بنفش را تا حد زیادی کم کند، اختلاف سطح در دید ایجاد نکند، به درستی روی صورت بنشیند و فیکس شود، در برابر باد و توفان مقاوم باشد، چشم‌ها را در برابر خار و خاشاک یا ذرات یخ محافظت کند و اطرافش پوشیده باشد (برای مناطقی که امکان کولاک در آن وجود دارد).