کلیدستان

نسخه‌ی کامل: لمینت دندان ،قیمت لمینت دندان چیست و انواع لمینت کامپوزیت و سرامیک؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
لمینت دندان ،قیمت لمینت دندان چیست و انواع لمینت کامپوزیت و سرامیک؟
روش و مراحل لمینت کردن دندان 
لمینت کردن دندان معمولاً طی یک دوره شش هفته و ظرف دو جلسه درمانی انجام می‌شود. در جلسه اول معاینه کامل و جامع دهان انجام شده و دندان آماده ‌سازی می‌شود. در این مرحله از بی‌ حسی موضعی استفاده می‌شود. مرحله تشخیص و معاینه برای شناسایی هر گونه مشکل احتمالی در سلامت دهان و دندان پیش از لمینت کردن دندان ضرورت دارد. همچنین دندان‌پزشک با همکاری شما رنگ مناسبی برای دندان انتخاب می‌کند که مشابه رنگ دندان‌های مجاور باشد. 
شکل- انتخاب رنگ لمینت دندان 
مراحل لمینت کردن دندان 
به طور کلی لمینت کردن دندان شامل چند مرحله اصلی است. 
شکل- تزریق بی حسی پیش از شروع درمان 
1- ابتدا دندان‌پزشک با استفاده از بی‌ حسی موضعی، بافت‌های دهان را بی‌ حس می‌کند تا در حین کار راحت باشید و دردی احساس نکنید. 
شکل- تراشیدن و آماده سازی دندان 
2- دندان با دستگاه برش چرخشی، اندکی شکل دهی می‌شود تا آماده دریافت پوسته ونیر باشد. مته های دستگاه اندازه و شکل های مختلف دارند که متناسب با نیاز استفاده می‌شود. به این ترتیب امکان تراش دقیق و جزیی دندان وجود دارد. 
شکل- مراحل لمینت دندان به ترتیب از بالا سمت چپ به پایین 
در صورتی ‌که از لمینت کامپوزیتی استفاده شود مواد رزین کامپوزیت مستقیماً بر روی دندان مالیده و شکل دهی می‌شوند و سپس با تاباندن نور مخصوصی فعال و سخت می‌شوند. 
شکل- تاباندن نور آبی برای فعال و سخت کردن مواد رزین کامپوزیت 
به همین ترتیب لایه بعدی کامپوزیت کار می‌شود تا در نهایت دندان به شکل، ابعاد و رنگ مورد نظر برسد. پس از آن در نهایت دندان پولیش می‌شود با ظاهری کاملاً شبیه دندان زنده و طبیعی داشته باشد. 
3- در صورتی که از لمینت سرامیکی استفاده شود باید پس از تراشیدن دندان، قالب‌ گیری انجام شود. قالب به لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا ترمیم مورد نظر توسط تکنسین ساخته شود. برخی از کلینیک‌های دندانپزشکی مجهز به تکنولوژی‌های دیجیتالی جدید هستند که این مرحله را حذف کرده و کار قالب ‌گیری و ساخت ترمیم را به صورت دیجیتالی در همان جلسه انجام میدهند. در این روش به جای قالب ‌گیری از دوربین دیجیتالی مخصوصی برای اسکن استفاده می‌شود و در همان لحظه تصاویر به کامپیوتر ارسال شده و بر روی نمایشگر ظاهر می‌شود. سپس با استفاده از دستگاه تراش دیجیتالی ترمیم نهایی از یک تکه بلوک سرامیکی، تراشیده و ساخته می‌شود. 
4- در صورتی که درمان ظرف دو جلسه انجام شود، ممکن است در جلسه اول پس از تراشیدن دندان از لمینت موقتی برای پوشاندن سطح دندان استفاده شود. با این حال ممکن است نیازی به این کار نباشد. در صورتی که چند دندان هم زمان لمینت می‌شوند و یا در شرایطی که مینای باقی مانده ضخامت کافی داشته باشد از لمینت موقتی استفاده نمی‌شود. 
پس از آماده ‌سازی دندان ممکن است دندانتان به غذاهای سرد یا داغ حساسیت نشان دهد چرا که بخشی از مینا برداشته شده است. همچنین ممکن است افزایش حساسیت اندکی پس از لمینت موقتی و لمینت نهایی تجربه شود. حساسیت دندان موقتی بوده و خیلی زود برطرف می‌شود.  
شکل- اسید خراشی سطح دندان 
5- پیش از چسباندن لمینت، سطح دندان با ژل اسیدی مخصوصی خراشیده و زبر می‌شود تا پیوند محکم‌تری بین دندان و لمینت برقرار شود. 
6- برای جایگذاری لمینت نهایی، ابتدا لمینت موقتی برداشته میشود. 
شکل- مالیدن چسب مخصوص (باندینگ) به سطح دندان برای چسباندن لمینت 
شکل- چسباندن پوسته سرامیکی لمینت به دندان 
7- با استفاده از چسب مخصوص دندانپزشکی لمینت به دندان چسبانده میشود. 
8- در نهایت لمینت تنظیم شده و در صورتی که کاملا مناسب باشد، پولیش شده و کار تمام میشود. 
تجربه دندانپزشک متخصص ایمپلنت نیز عامل مهم دیگری برای انتخاب بهترین مرکز ایمپلنت تهران می باشد که با سوال کردن از دوستان و آشنایان و نیز سوال از بیمارانی که در مرکز ایمپلنت تهران، ایمپلنت گذاشته اند می توانید به کیفیت کار این مرکز و تجربه متخصص ایمپلنت و تبحر و دانش متخصص ایمپلنت پی ببرید. 
منبع سورس: دکتر سجودی ، دکتر ابراهیم گل