کلیدستان

نسخه‌ی کامل: آرامگاه عطار
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
آرامگاه عطار: از شهرهای تاریخی ایران، نیشابور است که در مسیر یکی از مقاصد گردشگری، یعنی شهر مشهد قرار گرفته است. در این شهر آثار و بناهای تاریخی زیادی را می توان یافت، همچنین آرامگاه های بسیاری از شاعران و مشاهیر بزرگ در این شهر قرار گرفته است. از جمله این آرامگاه ها، آرامگاه عطار نیشابوری است که بسیار مورد توجه گردشگران  قرار گرفته است.
عطار نیشابوری یکی از عارفان به نام و مشهور ایران است که آثار مهمی چون تذکره الاولیا دارد. مقبره عطار نیشابوری در یک باغ بسیار باصفا قرار گرفته و یکی از آرامگاه های مشهور و دیدنی های شهر نیشابور است.
[img=600x0]https://arshinparvaz.com/wp-content/uploads/2018/07/2%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1%DB%8C.jpg[/img]
آرامگاه عطار در قسمت جنوب شرقی شهر نیشابور قرار دارد و در فاصله 6 کیلومتری در مسیر جاده نیشابور به مشهد و نزدیک به آرامگاه کمال الملک قرار دارد. بنای آرامگاه عطار در دوره تیموری توسط امیرعلی نوایی ساخته شد و در دوره پهلوی دومرمت کامل و دهه 70 نیز مرمت شد.
بنای فعلی آرامگاه، دارای هشت ضلع است و گنبدی شکل می باشد که کاشی کاری شده است. در نمای بیرونی آن چهار غرفه کاشی کاری شده تعبیه شده است و در وسط بقعه قبر عطار و یک ستون هشت ترکی به ارتفاع 3 متر وجود دارد. سنگ مقبره عطار از نوع افراشته سیاه رنگی است که روی آن اشعاری به خط ثلث دیده می شود، روی دیوارها، چندین بیت شعر که روی گچ نوشته شده است، باعث زیبایی بیشتر گنبد شده اند.
البته در کنار آرامگاه عطار، آرامگاه کمال الملک نیز در این مکان قرار دارد و شما می توانید در یک روز از دو جاذبه دیدنی، بازدید کنید. بازدید از آرامگاه زیبای عطار فرصت خوبی را برای گردشگران  مهیا می کند چرا که می توانند پس از بازدید از مقبره و خواندن فاتحه، در گوشه ای از این باغ زیبا نشسته و از مناظر چشم نواز باغ لذت ببرند.
[img=600x0]https://arshinparvaz.com/wp-content/uploads/2018/07/%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%B1%DB%8C.jpg[/img]
البته این مجموعه آنقدر زیبا است که اگر به هنر عکاسی علاقه داشته باشید، مجسمه ها و دیدنی های باغ که هر گوشه اش جذابیت خاصی دارد این امکان را به شما می دهد که از آن ها عکاسی کنید. در این باغ، غرفه هایی برای فروش صنایع دستی نیز وجود دارد که انواع صنایع دستی و هنرهای ساخت دست این شهر را عرضه می کنند، می توانید از آن ها دیدن کنید و در صورت تمایل یکی از آن ها را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.
البته به جز عطار و کمال الملک در این مجموعه می توانید، از آرامگاه پرویز مشکاتیان، موسیقیدان، استاد دانشگاه، پژوهشگر و نوازنده سنتور اهل ایران، در محوطه بیرونی باغ عطار و در کنار مقبره عطار نیشابوری قرار دارد، دیدن کنید.