کلیدستان

نسخه‌ی کامل: کوه های مریخی از عجایب دنیا در چابهار
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
کوه های مریخی چابهار یکی از جلوه های زیبای طبیعت استان سیستان و بلوچستان است که در کنار جاده ای شگفت انگیر رو به‌ سوی دریا و در ۴۰ تا ۵۰ کلیومتری شهرستان چابهار واقع شده است. این کوه ها یکی از زیبا ترین و شگفت انگیز ترین کوه های کشور عزیزمان است که با سفر به چابهار و رفتن به دیدار این کو ه ها انگار سفری مریخی را پش رو دارید.
[عکس: httpsxn-4mcbuhcsd6mvade17j9n-10-5.jpg]
نمایی زیبا از کو ه های مریخی
کوه‌های مریخی رشته کوهی به رنگ میان طوسی و سفید است که ده ها کیلومتر به سمت شرق امتداد دارد. این کوه ها که قدمتشان به ۵ میلیون سال قبل باز می گردد، با تغییر نور روز، رنگ های متفاوتی به خود می گیرند. این رشته کوه، کوه هایی را با ارتفاع متفاوت در خود جای داده است. در جایی شاهد کوه های ۵ متری هستیم و در نقطه ای دیگر به ناگاه ارتفاع آن ها از ۱۰۰ متر هم تجاوز می کند.
[عکس: httpsxn-4mcbuhcsd6mvade17j9n-4-3.jpg]
نمایی زیبا از کوه های مریخی
کوه های مریخی فاقد پوشش گیاهی و ارزش چراگاهی می باشند از این رو این کوه ها در دسته‌ی مناطق بدبوم یا بدلند قرار می‌گیرند. بدبوم به نواحی مرتفع و خشکی گفته می شود  که باران های سنگین آنها را به دره‌های تنگ عمیق بریده شده تبدیل کرده است. به دلیل کم بودن ریزش های جوی این منطقه به سرزمین های بد شهرت یافته اند.
[عکس: httpsxn-4mcbuhcsd6mvade17j9n-7-2.jpg]
کو ه های مریخی با اشکالی زیبا
کوه های مریخی دارای شیارها و تراش های زیبایی می باشد که حکایت از فرسایش در طول هزاران سال دارد. اشکال زیبای این کوه های رسوبی به دلیل تغییرات جوی و آب و هوایی و باران‌های موسمی می تواند باشد. با پیدا شدن انواع فسیل ماهی و آبزی در این کوه‌ها است که ثابت می‌کند کوههای مریخی چندین میلیون سال زیر آب دریای عمان قرار گرفته بودند، به این شکل که در آن زمان بعنوان بخش کوچکی از اقیانوس هند بوده و کم‌کم از زیر آب خارج شده‌ اند. جنس این کوه های مریخی از رسوبات آهکی بقایای بدن جانداران دریایی (سخت‌پوستان و ماهی‌ها) به همراه ماسه و خاک رس می باشد و به سبب این جنس رسوبی و نوع خاص فرسایش همچون اشکالی شبیه به ناهمواری های سطح مریخ ایجاد شده اند.
[عکس: httpsxn-4mcbuhcsd6mvade17j9n-2-3.jpg]
شیار ها و تراش های زیبا از کو های مریخی
[عکس: httpsxn-4mcbuhcsd6mvade17j9n-11-4.jpg]
اشکالی زیبا از کوه های مریخی
شیارهای ریز و یکدستی که روی این کوه‌ها وجود دارد سبب شده است تا نام مینیاتوری به خود بگیرند و جلوه‌ای به واقع فرازمینی داشته باشند. کوه های مریخی در منطقه ای واقع شده که افق وسیعی دارد و به گفته کارشناسان آسمان این نقطه به شما قابلیت رصد همزمان ۱۴ صور فلکی را می دهد. پس اگر از علاقه مندان ستاره نگری هستید می توانید یک شب به یاد ماندنی را تا صبح به تماشای آسمان و ستاره ها بروید. ایران دارای جاذبه های بکر فراوانی می باشد که باید به هر گوشه از ایران سفر کرد و از نزدیک تماشاگر جذابیت های ایران شد. یکی از جزیره های زیبای ایران کیش دارد که از محبوبیت خاصی در بین گردشگران خارجی و داخلی برخوردار است. جهت سفر به این جزیره کیش گردشگران تور کیش از مشهد و  تور کیش از اصفهان می توانند با نرخی مناسب سفر کنند و از مکان های دیدنی کیش لذت ببرند.
[عکس: httpsxn-4mcbuhcsd6mvade17j9n-6-2.jpg]
شیار ریز و درشت یکدست کوه های مریخی
[عکس: httpsxn-4mcbuhcsd6mvade17j9n-1-2.jpg]
تصویری زیبا از کو ه های مریخی
 منبع: https://تورکیش-تورمشهد.com