کلیدستان

نسخه‌ی کامل: آشنایی با ویرایش جدید استاندارد ملی شماره ۵ و روش اجرایی استاندارد های ملی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
شرکت ICS تاکنون موفق به برگزاری چندین دوره آموزشی آشنایی با ویرایش جدید استاندارد ملی شماره ۵ برای کلیه مدیران کیفی و کارشناسان آزمایشگاه های استاندارد ، مدیران فنی و کارشناسان میکروبیلوژی ، مدیران آموزشی همکار استاندارد ، مدیران بازرسی شرکت رهام ، مسئولین تدوین استاندارد شرکت بهینه سازان ، مدیران آزمایشگاه مرکز تحقیقات بتن گردیده است.

با توجه به اینکه سازمان ملی استاندارد ایران به موجب بند یک ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، مصوب بهمن ماه ۱۳۷۱ تنها مرجع رسمی کشور است که وظیفه تعیین ، تدوین و نشر استانداردهای ملی ( رسمی ) ایران را به عهده دارد .

[عکس: National-standard.jpg]
سازمان ملی استاندارد ایران تنها مرجع رسمی کشور است

تدوین استاندارد در حوزه مختلف در کمیسیون های فنی مرکب از کارشناسان سازمان ، صاحب نظران مراکز و موسسات علمی ، پژوهشی ، تولیدی و اقتصادی آگاه و مرتبط انجام میشود و کوششی همگام با مصالح ملی و با توجه به شرایط تولیدی ، فناوری و تجاری است که از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع ، شامل تولیدکنندگان ، مصرف کنندگان و صادر کنندگان و وارد کنندگان ، مراکز علمی و تخصصی ، نهادها ، سازمان های دولتی و غیر دولتی حاصل میشود . پیش نویس استانداردهای ملی ایران برای نظرخواهی به مراجع ذی نفع و اعضای کمیسیون های مربوط ارسال می شود و پس از دریافت نظرها و پیشنهادها در کمیته ملی مرتبط با آن رشته مطرح و در صورت تصویب به عنوان استاندارد ملی ( رسمی ) ایران چاپ و منتشر می شود .

این استاندارد دربرگیرنده مقررات مربوط به ساختار و شیوه نگارش استاندارد های ملی ایران است که باید در تدوین استانداردهای ملی ایران رعایت شود تا در نگارش و تدوین استانداردها از روشی ثابت و یکنواخت پیروی شود .

هدف از تدوین این استاندارد ، تعیین مقررات مربوط به ساختار و شیوه نگارش استانداردهای ملی ایران و ارائه الگویی مناسب است که رعایت آن برای نگارش استانداردهای ملی ایران به روشی ثابت و یکنواخت الزامی می باشد . این استاندارد برای تدوین کلیه استانداردهای ملی ایران کاربرد دارد .

دوره استاندارد ملی شماره ۵ توسط این مرکز آموزشی در تاریخ ۲۷ مهرماه سال ۱۳۹۶ در دانشگاه صنایع و معادن برگزار شد . شرکت کنندگان این دوره از متخصصین و مدیران وابسته به اداره استاندارد بودند که یک روزه این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشتند . گواهینامه این دوره توسط آ – سی – اس (ICS) برای شرکت کنندگان صادر میگردد .

ساختار و شیوه نگارش کلیه استانداردهای ملی ایران براساس استاندارد ملی شماره ۵ تدوین میشود .
این استاندارد با هدف بهره گیری بیشتر از مقررات مندرج در حد امکان ، تغییرات کلی در رابطه با ارائه اصول کلی تدوین استاندارد و مقررات مربوط به ساختار و شیوه نگارش استانداردهای ملی ایران ایجاد شده است تا به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار گیرد .

هدف این دوره تدوین استانداردها ، تعیین مقررات واضح و بدون ابهام برای بهبود ایمنی ، عملکرد ، دوام و دستیابی به حد بهینه نظم و ویژگی هایی است که برای انطباق یک محصول ، خدمت یا مسائل مدیریتی با انتظاری که از آن میرود تدوین میشود و از جمله نتایج آن رفع موانع تجاری، گسترش و تسهیل تجارت و ارتباطات است .

نوشته شده توسط ایزو ایران