کلیدستان

نسخه‌ی کامل: توصیف مراسم مذهبی حج (بخش اول)
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
در این مقاله، به توضیحات یکی از متخصصین دانشگاه فلورید در زمینه مطالعات اسلامی، در مورد اهمیت زیارت سالانه به شهر مقدس مکه در عربستان سعودی می‌پردازیم.هرسال میلیون ها مسلمان در شهر مقدس مکه در عربستان سعودی برای زیارت سالانه حج جمع شده‌اند. این مراسم پنج روزه یکی از واجباتی است که تمام مسلمانانی که استطاعت فیزیکی و مالی برای انجام این سفر را دارند، باید یکبار در عمر خود انجام دهند.

[عکس: Explaining-the-Muslim-pilgrimage-of-hajj-310x165.jpg]
 
بنابراین این سوال پیش می‌آید که حج چیست و چرا تا این حد اهمیت دارد؟

پنج اصول دین، پنج ستون اسلام

میلیون‌ها مسلمان از کشورهای مختلف مانند اندونزی، روسیه، هند، کوبا، فیجی، ایالات متحده، نیجریه و دیگر کشورها، در آخرین ماه سال قمری در مکه جمع می‌شوند. زائران لباس‌های ساده و سفید می‌پوشند. لباس مردان، لباسی سفید و بلند و دو تکه بدون هیچ دوختی است و زنان هم علاوه بر این، باید روسری بر سر داشته باشند. دلیل اصلی سادگی لباس‌ها این است که هرگونه تفاوتی در ثروت و موقعیت را پنهان کند. حج، پنجمین ستون اسلام است (چهار اصل دیگر نیز عبارت‌اند از: ایمان، نماز، زکات و روزه). قرآن در دعوت از مسلمانان برای انجام حج می‌گوید:

«و مردم را دعوت عمومى به حج کن تا پیاده و سواره بر مرکب‌هاى لاغر از هر راه دور به سوى خانه خدا بیایند»

مراسم حج امروزی، دنباله رویدادهایی است که در زندگی پیامبرانی همچون حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل رخ است.

اولین روز حج
حج با هفت بار طواف به دور “کعبه مقدس”، خانه‌ای سیاه به شکل مکعب (در مرکز مقدس‌ترین مسجد در مکه) شروع می‌شود.
کعبه، در زندگی مسلمانان محوریت دارد. در تمام نقاط جهان، مسلمانان هنگام انجام نماز روزانه خود باید رو به سمت کعبه باشند.

طواف کعبه، قوانین خاص خود را دارد که باید به آنها عمل شود. زائران همچنین در طی زیارت کعبه، به نشانه احترام و انجام تعهدات خود، به آن نزدیک شده، آن را لمس کرده و می‌بوسند.

قرآن روایت فداکاری حضرت ابراهیم را بازگو می‌کند که به فرمان خدا، موافقت کرد پسرش، اسماعیل را قربانی کند. مسلمانان معتقدند که سنگ سیاه (حجرالاسود)، که حضرت ابراهیم می‌خواست حضرت اسماعیل را بر روی آن قربانی کند، داخل کعبه قرار دارد.

در انجام مراسم، مسلمانان، در حلقه‌های بزرگ، به دور کعبه طواف می‌کنند. سپس مراسم سعی صفا و مروه (حدود 100 متر پیاده‌روی از کعبه به سمت تپه‌های معروف به صفا و مروه) را ادامه می‌دهند. این مراسم نیز به دنبال رویدادی دیگر که در قرآن به آن اشاره شده، شکل گرفته است: خداوند، به حضرت ابراهیم (و هاجر برده مصری او)، پسری (حضرت اسماعیل) عطا کرد. پس از تولد اسماعیل، خداوند به ابراهیم دستور داد تا هاجر و پسر نوزادش را به بیابان برده و آنها را آنجا بگذارد. ابراهیم آنها جایی در نزدیکی محل کنونی کعبه می‌برد.

اسماعیل از تشنگی فراوان شروع به گریه می‌کند و هاجر در جستجوی آب، هفت بار فاصله بین دو کوه صفا و مروه را می‌دود و درنهایت از خداوند تقاضای کمک می‌کند.

خداوند در پاداش صبر هاجر، فرشته جبرئیل را به سوی أنها می‌فرستد تا چشمه‌‌ای که امروزه با نام «چشمه زمزم» شناخته شده است را به آنها نشان دهد. زائران از آب این چشمه مقدس می‌نوشند و به عنوان برکت، از آن همراه خود می‌برند.

برای خرید فیش حج روی کلمه کلیک کنید.