کلیدستان

نسخه‌ی کامل: ثبت برند
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اقدامات پس از ثبت شرکت
ثبت برند
پس از طی مراحل تشکیل پرونده شامل ارائه ی شرکتنامه ، اساسنامه ، تقاضانامه و بعد از آن به پایان رساندن اقدامات مربوط به ثبت شرکت ، تخصیص شماره ثبت به شرکت از طرف اداره ی ثبت شرکت ها ، و اختصاص شماره ی دیگری به نام شناسه شرکت توسط اداره سازمان املاک و اسناد کشور مربوط به هویت اشخاص حقوقی ثبت شده که در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، وزارت کشور ، سازمان اوقاف وامور خیریه ، اتاق بازرگانی و حوزه های علمیه قابل شناسایی خواهد بود ، مجاز به انجام فعالیت ذکرشده در موضوع شرکت به‌ صورت رسمی می‌باشد ؛ از طرف دیگر ، یک سری اقدامات اختیاری ست که می توان آن ها را هم پیگیری کرد مثلا اخذ کارت بازرگانی ، اگر قصد واردات و صادرات داشته باشید یا اخذ دسته چک ، طراحی سایت شرکت و یا ثبت برند و لوگو و… که در اینجا به این آخری یعنی ثبت برند می پردازیم.


برند شامل یک کلمه (اسم خاص) ، یا شکل (فرم) ، و یا هردو اینها در کنار هم جهت معرفی محصول و انحصاری کردن نام کالا می باشد. کلمه ، شکل ، حروف ، اعداد ، رنگ ، ترسیمات و… از دسته علامت های تجاری می باشد ، در بعضی کشور ها صدا ، رنگ و بو هم از دسته علامت های تجاری محصوب می شوند. یعنی هر نشان قابل رویتی که کالا و خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را از هم متمایز کند ، هر فرد حقوقی یا حقیقی با توجه به نوع فعالیت خود می تواند برای کالای مورد نظر حوزه ی فعالیت اش نام و علامت تجاری انحصاری انتخاب و ثبت نماید ؛ و این نام یا علامت تجاری (برند) به صورت کاملا انحصاری در اختیارصاحب برند است و در صورت استفاده بدون کسب اجازه از صاحب برند قابل پیگرد قانونی است.
قبل از هر چیز ، به سامانه ی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور که در ذیل آمده مراجعه و از ثبت شرکت و جزئیات آن اطمینان حاصل کنید:
http://www.ilenc.ir
در ایران ، ثبت شرکت ها و اسم شرکت در محدوده ی اختیارات “اداره کل ثبت شرکت ها” ؛ و ثبت اختراعات ، علائم تجاری ، برند و لوگو بر عهده ی “اداره ی مالکیت صنعتی” یا همان “مرکز مالکیت معنوی” می باشد. حوزه ی اختیارات امور مربوط به مالکیت های صنعتی و همچنین نمایندگی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوطه ، بر عهده ی سازمان ثبت اسناد و املاک است که اداره ی مالکیت صنعتی این سازمان ، ثبت کلیه ی موضوعات مالکیت صنعتی اعم از اختراع ، علامت ، علامت جمعی و طرح صنعتی را بر عهده دارد. استفاده ی واژه ی صنعتی به این دلیل است که رایجا اختراع جنبه ی صنعتی دارد و علامت های تجاری نیز بر روی کالاهای صنعتی نصب می شوند ، پس معرف محصولات برآمده از تولیدات صنعتی می باشند.
امروزه اداره ی مالکیت صنعتی و اداره ی ثبت شرکت ها هر کدام با استفاده از شیوه های نوین ، راه های متفاوتی را برای متقاضیان ثبت در نظر گرفته اند که ثبت هر یک ، آثار متفاوتی را نیز به همراه دارد.
قانون ثبت علائم و اختراعات ، مصوب سال هزار و سیصد و ده و آئین نامه ی مصوب سال هزار و سیصد و هفت ، مبنای حمایتی ای ست برای لوگو و برند شرکت ؛ شخصی که لوگوی تجاری به نام او ثبت شده است و کسی که لوگو به طور موقتی یا دائمی از طرف مالک به وی انتقال داده شده است می تواند از علامت تجاری استفاده کند.





ادامه مقاله در ثبت برند