کلیدستان

نسخه‌ی کامل: اسکلت فلزی
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اسکلت فلزی
در مرحله ابتدایی ساخت یک ساختمان ابتدا باید به ساخت اسکلت فلزی و یا اسکلت بتنی پرداخت . که می توان بیان نمود ساخت اسکلت فلزی به دلیل مزایایی همانند کیفیت و مقاومت بالاتر و قیمت مناسب توانسته تا حدودی جایگزین اسکلت بتنی بشود .

 اسکلت فلزی
 
اجرای اسکلت فلزی :
اولین گام مهم قبل از اجرای اسکلت فلزی بررسی مقاومت زمین مورد نظر است . به همین منظور ابتدا زمین مورد نظر توسط مهندسین از نظر مقاومت فشاری بررسی می شود . از نقاط مختلف خاک در ارتفاعات مختلف نمونه برداری شده و به آزمایشگاه ارسال می شود تا مورد آزمایش قرار گرفته و میزان بار تحملی را بسنجند . 
طبق مقاومت فشاری خاک که محاسبهع شده مهندسین میزان پی سازی را محاسبه می نمایند .
بعد از خاکبرداری برای جدا سازی سطح زمین از سطح پی اصلی و همچنین به وجود آوردن سطحی صاف در زیر پی،در زیر پی بین مگر ریخته می شود .
مکان هایی که قرار است پی گذاری شود تراز می شود و با ملات سیمان آن را صاف می کنند . مرحله بعد مرحله آرماتور بندی می باشد که طبق نقشه مشخص شده انجام می پذیرد .
سپس اقدام به قالب بندی می نمایند . که در این مرحله می توان از اسکلت فلزی و یا بتنی استفاده نمود .
در مراحل بعدی نیز به بتن ریزی می توان اقدام نمود که امر مهم و تخصصی محسوب می شود . که باید مقاومت بتن به طور کامل آزمایش شود .
سپس اسکلت فلزی و دیوار ها و سقف مطابق نقشه اجرا می شوند .

مزایای اسکلت فلزی 
 
مقاومت بالا :
فولاد استفاده شده در اسکلت فلزی از مقاومت بالاتری نسبت به بتن برخوردار بوده  و همین امر موجب می شود در ساختمان های مرتفع و یا در مکان هایی با زمین های سست از اسکلت فلزی استفاده شود .
مقاومت متعادل :
مقاومت بتن در برابر فشار مناسب می باشد اما میزان مقاومت آن در برابر کشش و یا برش کم می باشد . در صورتی که مقاومت فولاد در کشش ، برش و فشار مقدار قابل قبولی می باشد .