کلیدستان

نسخه‌ی کامل: بالغ بر 6000 موزه در آلمان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
بالغ بر 6000 موزه در آلمان

 همه آلمان را به* عنوان قدرت اول اقتصادی و موتور پویای صنعت اروپا  می*شناسند؛ کشوری که بعد از جنگ جهانی دوم از خاکستر آتشی که خود برافروخت، برخاست و هم* اکنون بعد از نیم*قرن به عنوان اقتصاد  اول اتحادیه اروپا و تکنولوژی برتر جهان شناخته می شود. تاکنون کتب و مقالات متعددی درباره تحلیل دلایل موفقیت این کشور، بعد از دو جنگ خانمان*سوز، به رشته تحریر درآمده است. برخی جدیت، وقت*شناسی و سخت*کوشی غیرقابل*انکار مردم این کشور را دلیل اصلی موفقیت آنان می*دانند. تعدادی عنصر هوش و ذکاوت این مردم را عامل مؤثر شناخته و ظهور بیشترین فلاسفه در این سرزمین دست*مایه تحلیل برخی دیگر از متفکران شده تا نقش اندیشه و اندیشمندان را در موفقیت این مردم به عنوان مؤثرترین عامل بشناسند. برخی فراگیرشدن عقلانیت نوین و شروع اصلاح*طلبی را در میان مردم آلمان دلیل این جهش می*دانند؛ جهشی که نه*تنها از جنبه موفقیت و رشد اقتصادی اهمیت دارد، بلکه مهم*تر از آن، تغییر بنیادی نگرش و نظر مردم جهان نسبت به ملت آلمان را به وجود آورده است. تبدیل کشور آلمان از منفورترین کشور به رتبه نخست محبوبیت، آن*هم تنها در کمتر از نیم*قرن، از دیگر مقولاتی است که این کشور و مردم را حتی از ژاپن که مشترکات زیادی با آلمان دارد، متمایز می*کند.
شاید برای شما جالب باشد که بدانید بیش از شش* هزار موزه در کشور آلمان وجود دارد. نکته مهم*تر از تعداد و عناوین و موضوعات این موزه*ها، تعداد مراجعه*کنندگان به آنهاست؛ موزه*هایی که فقط تاریخ، هنر و آثار باستانی را برای تفاخر یا کسب هویت به جهانگردان عرضه نمی*کنند. فرایند تحول تمدن و شهرنشینی، فرایند تحول تمامي شئون زندگی، فناوري و حیات بشر و محیط زیست و تأثیرات آن از موضوعات اصلی برخی از این موزه*هاست؛ عناوینی که ترجمه آن دشوار و گاه جهانگردان مجرب را به تعجب وامی*دارد. درواقع بسیاری از موزه*های آلمان براي شهروندان آلمان به*خصوص جوانان خود بنا شده*اند.
کمتر موزه*ای را می*توان دید که براي به*رخ*کشاندن هویت و تاریخ ازسوي دولت بنا شده باشد. بسیاری از موزه*ها براي ارائه تصویری عمیق و گسترده از هر پدیده تأثیر*گذار بر زندگی مردم و بشریت و ازسوي انجمن*ها و افراد نیکوکار و نهادهای محلی تأسیس شده*اند. به*وضوح در اکثر موزه*ها اثر مخرب و دردناک جنگ جهانی بر همه شئون زندگی، اعم از معماری، هنر و تاریخ این کشور به چشم می*خورد؛ موضوعی که همه، به*ویژه جوانان به*عنوان یک واقعیت و درس به آن می*نگرند؛ درسی تلخ اما آموزنده. نکته قابل*تأمل دیگر آنکه آلمان خود آغازگر دو جنگ جهانی و عامل بزرگ*ترین کشتار در تاریخ معاصر بشریت بوده و بدیهی است برای چنین کشوری رجوع به گذشته و انعکاس تاریخ در عرصه موزه*ها با هزینه زیادی روبه*روست. شاید در اولین نگاه آن را به تحقیر ملی خودخواسته تعبیر کنیم، اما عقلانیت فراگیر شجاعت بازنگری در آینه تاریخ و گذشته و اقرار به خطای جمعی، چراغ راه و امید به آینده را برای مردم آلمان روشن کرده است. درک بلاواسطه این آموزه*ها نه*تنها ملت این کشور را در بازسازی زیرساخت*ها و توسعه این کشور مصمم كرده، بلکه آنها را در کمتر از نیم*قرن به*عنوان یک ملت صلح*طلب و مورد اطمینان و از منفورترین کشور و ملت به محبوب*ترین ملت در چشم جهانیان تبدیل کرده است. 
محمدحسین عمادی
برای مطالعه مطالب بیشتر به سایت   سفارت جمهوری اسلامی  ایران در برلین مراجعه فرمایید