کلیدستان

نسخه‌ی کامل: دیزل ژنراتور پرکینز
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
 
 

 
مجموعه پرکینز (Perkins Engines) یکی از زیر مجموعه های کمپانی کاتر پیلار می باشد که با عمری قریب به 80 سال ، به فعالیت در صنایع سنگین ، ساخت موتورهای درون سوز ، دیزل ژنراتور، موتورهای عمرانی ، صنعتی و کشاورزی مشغول می باشد . کمپانی پرکینز با فعالیت در زمینه های گوناگون ، موتور وسایل فراوانی از قبیل زیر دریایی ، کشتی ، لودر ، لیفتراک ، خودرو های سواری و را می سازد ، ولی محصولی از این مجموعه که قصد بررسی بیشتر آن را داریم دیزل ژنراتور پرکینز می باشد . یکی از بنیادی ترین قسمت های هر دیزل ژنراتور پرکینز سیستم هوارسانی آن می باشد . وظیفه سیستم هوا رسانی در اینگونه ماشین آلات ، فراهم آوردن هوایی بی آلاینده ، تحت فشار و دمای مناسب و توزیع همگون آن بین پیستون ها می باشد . همانطور که مستحضرید موتورها در برابر تغییرات هوای ورودی تحریق خود واکنش های مختلفی از خود نشان می دهند . این واکنش ها زمانی به بازدهی حداکثر می رسند که هوا دارای دما ، فشار و خلوص بالا باشند . سیستم هوارسانی دیزل ژنراتور پرکینز با کمک هيتر( برای گرم کردن جریان ورودی در هوای سرد و کاهش زمان شروع کار دستگاه از لحظه استارت) ، توربوشارژر ( یا کمپرسور) و فيلتر هوا به انجام امور فوق و آماده سازی شرایط تحریق مبادرت می ورزد . سیستم بعدی در دیزل ژنراتور پرکینز ، سیستم سوخت رسانی آن می باشد . می دانیم در خودروهای شخصی ، با اعمال فشار روی پدال گاز ، دریچه های بنزین بیشتر باز شده ، سوخت بیشتری به داخل سیلندرها کشیده می شود و در اثر انفجار آن ها و انرژی حاصل از این تحریق ، سرعت خودرو بیشتر می گردد . باید اذعان داشت که سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور پرکینز نیز دقیقا به همین صورت کار می کند و اپراتور می تواند با کمک گاورنر بواسطه افزایش حجم سوخت ورودی ، سرعت قطعات و در نتیجه کار انجام شده را افزایش دهد . از دیگر بخش های این سیستم نیز می توان به فیلتر تصفیه ، پمپ فشرده سازی سوخت و نازل های تزریق اشاره کرد . می دانیم که دمای حاصل از این فعل و انفعالات به حدیست که ممکن است به ذوب شدن قطعات فلزی ختم گردد ، لذا وجود سیستمی خنک کننده برای این ماشین غیر قابل اجتناب است . سیستم خنک کننده در ماشین آلات صنعتی و دیزل ژنراتور پرکینز معمولا به کمک رادیاتور کار می کند . بدین شکل که ماده سیال و خنک کننده ، آبی می باشد که برای افزایش نفطه جوش آن با کمی محلول ضد جوش ترکیب شده و با گردش در قسمت های مختلف دیزل ژنراتور پرکینز ، گرمای قطعات را گرفته ، به رادیاتور می دهد و مجددا به چرخه باز می گردد . طبق قانون دوم ترمودینامیک به بیان گرمایی ، ساخت ماشینی با بازدهی 100% غیر ممکن می باشد ؛ دلیل این اتفاق صرف غیر قابل اجتناب بخشی از انرژی ورودی برای گرم کردن محیط می باشد . حال در دستگاه هایی که این میزان حرارت و انرژی تلف شده کم باشد ، نسبت کار مفید به کل کار یا همان بازدهی افزایش می یابد . یکی از دلایل به وجود آمدن این گرما ، اصطکاک زیاد بین قطعات می باشد و تماس سخت و مکرر آن هاست که به تولید گرما ختم می شود ؛ از نمایی دیگر ، یکی از دلایلی که ماشین آلات پس از چند سال بازدهی اولیه خود را از دست می دهند ، مصرف بیشتر سوخت برای به حرکت درآوردن قطعاتی روی یکدیگر است که مستهلک شده و سطوح صیقلی اولیه خود را ندارند . لذا از سیستم روغن کاری برای کاهش این اصطکاک استفاده می شود که به افزایش سرعت حرکت قطعات ، کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره وری می انجامد.