کلیدستان

نسخه‌ی کامل: ۱۲ ترفند بازاریابی برای رشد کسب‌وکار از طریق لینکدین
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
شبکه اجتماعی لینکدین فقط مختص افراد حرفه‌ای و کسانی که به دنبال شغل هستند نیست و روزانه میلیون‌ها نفر از این شبکه اجتماعی برای گسترش شبکه کاری و توسعه کسب‌وکار خود از آن استفاده می‌کنند. از برقراری ارتباط گرفته تا ایجاد لید، انعقاد قرارداد همکاری و ایجاد آگاهی بهتر نسبت به برند، لینکدین می‌تواند تأثیری شگرف روی استراتژی بازاریابی دیجیتال شما داشته باشد.

نحوه بازاریابی کسب‌وکار در لینکدین تا حدودی با شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام متفاوت است. در این شبکه اجتماعی، کسب‌وکارها به مشتریان دسترسی مستقیم دارند و می‌توانند با فراغت بیشتری مطالب خود را در معرض دید مخاطبان هدف قرار دهند.

همچنین با توجه به تفاوت مخاطبان لینکدین با سایر شبکه‌های اجتماعی، بنابراین برای موفقیت در لینکدین به یک رویکرد نوین و منطبق نیاز دارید. در این مطلب از وبلاگ آژانس بازاریابی دیجیتال دارت، ۱۲ ترفند بازاریابی برای رشد کسب‌وکار از طریق شبکه اجتماعی لینکدین با شما به اشتراک گذاشته شده است که با به‌کارگیری آن‌ها می‌توانید کسب‌وکار خود را از طریق لینکدین به رشدی قابل‌توجه و مقبول برسانید.

مشتریان و ارتباطات بالقوه و قابل هدف‌گیری را شناسایی کنید
هدف‌قرار دادن در لینکدین نمونه‌ای بی‌نظیر در دنیای دیجیتال است. کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند به‌راحتی مشتریان خود را از طریق اطلاعاتی همچون نوع صنعت، اندازه شرکت و نقش‌های شغلی شناسایی کنند. برای مثال، اگر شما در حال فروش نرم‌افزارهای پشتیبانی مشتری به کسب‌وکارهای کوچک در ایران هستید، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کنید که فقط برای کسب‌وکارهای با کمتر از ۱۰۰ نفر کارمند در ایران به نمایش درآید. همچنین امکان شخصی‌سازی کردن تبلیغات برای نمایش صرف به مدیران این کسب‌وکارها نیز وجود دارد.

در رادار مشتریان باقی بمانید
بعد از پیدا کردن مشتریان خود در لینکدین باید این احساس را در آن‌ها به وجود بیاورید که شما و کسب‌وکارتان همیشه در لینکدین حضور دارید. این احساس را می‌توان از طریق آپدیت‌های استاتوس روزانه یا انتشار پست‌های وبلاگی هفتگی در لینکدین به مشتریان منتقل کرد. همیشه می‌توانید به‌صورت ماهیانه ایمیل‌هایی حاوی شرح ماوقع اتفاقات رویداده در ماه اخیر را برای مشتریان خود بفرستید و آن را در ریز کار قرار دهید.
علاوه بر این موارد، می‌توانید افراد را به‌صورت رایگان به یک وبینار یا گردهمایی دعوت کنید و یا لااقل بن‌های تخفیف در اختیارشان بگذارید. این کارهای به‌ظاهر ساده، نتایج خارق‌العاده‌ای برایتان در پی خواهد داشت. اگر مشتری بداند که شما در همه زمان‌ها حضور دارید، قطعا اعتمادش نسبت به کسب‌وکار شما دوچندان خواهد شد.

لیست ایمیل بازاریابی خود را افزایش دهید
پیشنهاد می‌کنیم که یک نامه پیش‌نویس در لینکدین آماده کرده و آن را به هرکسی که با شما کانکت می‌شود بفرستید و از او بخواهید به لیست ایمیل مارکتینگ شما ملحق شود. در ایمیل ارسالی به خاطر عدم شخصی‌سازی از مخاطب عذرخواهی کنید. لینکدین در حال حاضر اجازه ارسال پیام به ۵۰ نفر را می‌دهد. در پیام یا ایمیل ارسالی خود لینکی مستقیم برای ثبت‌نام در لیست ایمیل مارکتینگ قرار دهید. همچنین در ایمیل‌های خود به آن‌ها اعلام کنید که درازای ثبت‌نام، چه مزایایی را دریافت خواهند کرد.

از آپدیت‌های اسپانسر شده استفاده کنید
با استفاده از آپدیت‌های اسپانسر شده، مدیران کسب‌وکارها می‌توانند پیام‌های خود را در فید لینکدین افراد ظاهر کنند. این سیستم تبلیغاتی در لینکدین مانند سیستم‌های تبلیغاتی سایر شبکه‌های اجتماعی کار می‌کند، اما یکی از تفاوت‌های عمده آن این است که می‌توانید پست‌های اسپانسرشده خود را بر اساس نام شرکت، عنوان شغلی، عملکرد شغلی، مهارت‌ها، دانشگاه و تحصیلات و گروه‌ها شخصی‌سازی کنید. در لینکدین می‌توانید بدون نیاز به سروکله زدن با شرکت‌های غیر مرتبط، پیام بازاریابی خود را مستقیما به دست مشتریان بالقوه برسانید.
فقط دراین‌بین توجه داشته باشید که نباید از فرصت آپدیت‌های اسپانسر شده برای تبلیغ صرف استفاده کنید. ارائه یک محتوای تازه و باکیفیت، بهترین عملکرد را در اینجا خواهد داشت.

محتوای باکیفیت پست کنید
لینکدین نیز همانند سایر شبکه‌های اجتماعی تشنه‌ی پست‌های باکیفیت است و با توجه به طیف مخاطبان آن‌که اغلب از افراد حرفه‌ای هستند، پست‌های باکیفیت شما مطمئنا با بازخوردهای بهتر و گسترده‌تری مواجه خواهند شد. در پست‌های لینکدین خود در وهله اول سعی کنید نحوه حل یک مشکل بخصوص را آموزش دهید و سپس به‌گونه‌ای عمل کنید که انگار شخص شما در این زمینه فردی کار بلد و کاردان هستید و به‌نوعی خود را به‌عنوان رهبر این حوزه به افراد بشناسانید.

محتوای ویروسی در لینکدین
امکان ارسال مستقیم پست در لینکدین قطعا قدرتمندترین ابزار موجود این شبکه اجتماعی است. اگر پست‌هایتان در لینکدین بتوانند توجهاتی را به خود جلب کند، لینکدین نیز در عوض آن‌ها را در دسته‌بندی‌های خود قرار می‌دهد و به این صورت است که پست‌های شما می‌توانند ده‌ها هزار بازدیدکننده به خود ببینند.

شکل و شمایل پروفایل خود و کارمندانتان را مرتب کنید
فراموش نکنید که پروفایل شرکت، شخص شما به‌عنوان مدیر و کارمندانتان در لینکدین به‌عنوان شناسنامه کل کسب‌وکار اعلام موجودیت می‌کند. بنابراین علاوه بر ایجاد یک پروفایل مناسب برای شرکت و خود، از کارمندانتان نیز بخواهید دستی به سروگوش پروفایل لینکدین خود بکشند و آن را با تصویری مناسب از خود در پروفایل و آخرین دستاوردها و تاریخچه‌های شغلی شامل تعریف مناسبی از نقش خود در شرکت شما به‌روزرسانی کنند. همچنین به آن‌ها بگویید که باید با افراد فعال در حوزه فعالیت شرکت به‌اصطلاح لینکدین Connect  شوند.

به گروه‌ها ملحق شوید و فعال بمانید
یکی از پیشنهاد‌هایی که ما همیشه به مشتریانمان ارائه می‌کنیم این است که به گروه‌های مرتبط در لینکدین بپیوندند و در آن‌ها فعال باشند. از این فرصت نه‌تنها می‌توان برای گوش کردن به نیاز مشتریان استفاده کرد، بلکه فرصت مغتنمی برای کسب‌وکارهای کوچک است که با افراد وارد تعامل شوند و یا توصیه‌های خود را با سایرین به اشتراک بگذارند. همچنین امکان ارسال پیام به افراد حاضر در این گروه‌ها، حتی باوجود Connect  نبودن در لینکدین، نیز میسر است.

گروه اختصاصی خود را در لینکدین بسازید
بعد از جوین شدن به گروه‌های مرتبط در لینکدین و آشنایی با چندوچون فعالیت این گروه‌ها، اکنون نوبت شماست که گروه اختصاصی خود را ایجاد کنید. بعد از ایجاد گروه، دعوت‌نامه‌هایی را برای افراد مختلف بفرستید و از آن‌ها بخواهید به گروه شما ملحق شوند. البته فراموش نکنید که پیام‌هایتان در این مرحله باید کاملا شخصی‌سازی‌شده باشند. در این گروه می‌توانید پست‌های و ترفندهای مفید را با اعضا به اشتراک بگذارید و همچنین از نقطه نظرات آن‌ها در مورد تغییرات کسب‌وکار و غیره آگاه شوید.

به صفحه کسب‌وکار خود در لینکدین اهمیت دهید
علاوه بر صفحه‌های شخصی خود و کارمندانتان در لینکدین، باید صفحه شرکت در این شبکه اجتماعی نیز در اولویت شما قرار گیرد. باید صفحه خود را همیشه با جدیدترین آپدیت‌های روز تازه نگه‌دارید. رنگ‌ها، فایل‌های بصری و محتواهایی که در صفحه خود قرار می‌دهید باید با وب‌سایت شرکت و سایر شبکه‌های اجتماعی که شرکت در آن‌ها حضور دارد هم‌راستا باشد. صفحه لینکدین شرکت باید به‌صورت منظم آپدیت شده و برندتان در جلوی دید مخاطبان فعال جلوه کند.

اختصاصی خود را در لینکدین داشته باشید
فراموش نکنید که آدرس صفحه لینکدینتان را مرتبط با نام کسب‌وکار انتخاب کنید. این کار به‌خصوص برای کسانی که با تعداد مشتریان بالقوه زیادی در ارتباط هستند و به‌خصوص فعالین بخش B2B اهمیت ویژه‌ای دارد.
اهمیت URL اختصاصی لینکدین این است که مثلا وقتی باکسی که قبلا ندیده‌اید ملاقات می‌کنید، بسیاری از افراد در گوگل به دنبال نام اشخاصی که با آن‌ها ملاقات کرده‌اند می‌گردند تا اطلاعات بیشتری در موردشان به دست آورند. شخصی‌سازی کردن آدرس لینکدین باعث می‌شود که پروفایل شما در رتبه‌های بالاتر صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر شود.

بخش Summary پروفایل خود را تکمیل کنید
Summary ازجمله بخش‌هایی از پروفایل لینکدین است که بیشترین نگاه را به سمت خود جلب می‌کند. برای تکمیل کردن این بخش، ۲۰۰۰ کلمه فضا در اختیار شما قرار دارد تا مستقیما به مخاطبان هدف خود صحبت کنید. در این بخش سعی کنید از جملات کامل استفاده شود، از زبان اول‌شخص بنویسید و همچنین به نیازهای اصلی و ضروری مخاطبان هدف نیز اشاره کنید. بسیاری از افراد قبل از ورود به سایت، ترجیح می‌دهند که به لینکدین سری بزنند و قبل از خرید سرویس یا کالا، با شخص فروشنده بیشتر آشنا شوند. Summary فرصت مناسبی است تا مشتریان دوبه‌شک را به مشتریان دائمی تبدیل کنید.