کلیدستان

نسخه‌ی کامل: راهنمای مراقبت از لمینت دندان
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
متخصصین و دندانپزشک ها از لمینیت دندان ، به عنوان عمل و ابزار مورد علاقه ی خود در حرفه شان یاد می کنند. این مواد ساخته شده از چینی، به سادگی زیبایی و ظرافت را همان گونه که می خواستید، به لبخندتان می بخشند. بر حسب نوع نگه داری و مراقبت از لمینت دندان، از ۵ تا ۱۵ سال و یا حتی بیشتر می توان بر روی ماندگاری آن ها حساب باز نمود. این امر نقش محافظت فرد از دندان های جدید و تازه اش را بیش از پیش مشخص می سازد. در نتیجه ما امروز در کلینیک تخصصی دندان پزشکی سامان به شما نکاتی آموزش می دهیم، تا اگر تا این دقیقه و ساعت از لمینت دندان استفاده کرده اید، یا این که قصد انجام این کار را دارید، بتوانید برای مدت طولانی تری دندان های جدید خود را حفظ نمائید.

اصول مراقبت از لمینت دندان
بعد از لمینت کردن دندان هایتان، باید به شدت مراقب وضعیت بهداشت دهان و دندان خود باشید. این به معنی آن است که باید دقیقاً معادل دندان های خودتان، از روکش ها نیز محافظت به عمل بیاورید. مفیدترین توصیه ای که از جانب دندانپزشک می تواند به شما ارائه شود، این است که روزی دوبار به مدت دو دقیقه، به مسواک زدن پرداخته، و در صورتی که عادت به استفاده از نخ دندان ندارید، حتماً بعد از هر وعده ی غذایی دهان خود را با آب بشوئید.
این عادت را شنیده اید که افراد در خواب دندان هایشان را به هم فشار می دهند؟. در زبان انگلیسی به آن بروکسیسم می گویند. این عادت دشمن دندان های شما و در نهایت و در طولانی مدت، دشمن لمینت دندان شما خواهد بود. امروزه یک وسیله نگهدارنده ی دندان عرضه می شود، که در هنگام خواب شبانه میان دندان هایتان جای می گیرد، تا از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری نماید.

با بررسی های صورت گرفته، اهم نکات مراقبت از لمینت دندان عبارتند از:
از خوردن غذا هایی که لکه رنگ روی دندان شما باقی می گذارند، بپرهیزید.
دقت داشته باشید که لمینت دندان شما به دلیل ساخته شدن از چینی، به خود لکه نمی گیرد. این دندان های خود شما هستند که توسط موادی چون میوه های تابستانی، سس سویا و قهوه ممکن است زرد شده، و رنگ سفید خود را از دست بدهند. در این مواقع احتمالاً باید با مطب دندانپزشک خود تماس گرفته، تا یک ملاقات جهت سفید کردن دندان تان ترتیب دهید.

پرهیز از فشار دادن دندان بر روی اجسام سخت
شدیداً توصیه ما به شما این است که اگر از لمینت دندان استفاده می کنید، یا حتی در شرایط نرمال، از فشار دادن دندان هایتان بر روی اجسام سخت اجتناب بورزید. این موضوع می تواند موجب شکستگی یا ترک خوردن دندان یا لمینت دندان شما شود. در نتیجه مراقب باشید که روی توان روکش دندان خود بیش از حد حساب باز نکنید.

استفاده از مسواک نرم برای مسواک زدن دندان ها
بهتر است برای مسواک زدن دندان های خود از یک مسواک نرم استفاده کنید. مسواک زدن با انواع زبر آن بر روی لمینت دندان، احتمال از دست رفتن براقیت و پولیش آن بالاتر رفته، و موجب می گردد تا آن ها کمتر از قبل به همدیگر شبیه باشند. طبیعی است که این اتفاق ناگواری برای دندان هایی است که به شدت برایش خرج کرده اید. این کار از جذابیت بصری لبخند شما می کاهد.

از جویدن ناخن های خود بپرهیزید
اگر از آن دسته از انسان ها هستید که مدام در حال جویدن ناخن خود میباشند، اکیداً لازم و ضروری است، که این عادت نامناسب را ترک کنید، به خصوص اگر ناخن های ضخیم و کلفتی دارید. این امر به مانند نمات مراقبتی قبلی، میتواند باعث ترک خوردگی لمینت دندان شما شود. همان طور که میدانید (شاید هم نمی دانید!)، لمینت دندان از جنس پرسلین یا همان چینی ساخته می شود. این ساختار که مانند ظروف چینی است، آن را به شدت در برابر آسیب ها و فشارها شکننده و ضعیف جلوه میدهد و البته به این شکل نیست که با یک بار جویدن ناخن لمینت شما خراب شود. بلکه این توصیه ها برای عمر بلند مدت بخشیدن به روکش و لمنیت دندان شمایی است، که به زیبایی لبخند خود اهمیت می دهید.
اما اگر تا به امروز در این زمینه، یعنی ترک این عادت با شکست روبرو شده اید، بهتر است با اضافه کردن یک قاشق چایخوری فلفل، به یک بطری پولیش ناخن، مخلوطی را تهیه نمائید. آن گاه این مخلوط را به نوک ناخن هایتان بزنید. در این حالت به خاطر تندی حس شده، به یاد می آورید که نباید آن را بجوید. به همین سادگی!

پرهیز از خوردن مواد غذایی سفت
یادتان هست که چندی قبل در مورد فشار دادن و جوییدن غذا¬های سفت هشدار دادم؟ یکی از بهترین مثال ها در این زمینه یخ باقی مانده ی ته نوشابه های گازدار، و همچنین شکلات ها و آبنبات هایی است که به دلیل سفتی، قادر هستند تا احتمال شکستن را تقویت نمایند.

استفاده از لمینت دندان به عنوان در بازکن. هرگز!
هرگز نباید حتی در صورت نداشتن لمینت دندان، از آن ها به عنوان ابزاری جهت باز کردن چیزهای مختلف استفاده کنید. این موضوع سبب می گردد تا ادغام دو حرکت فشاری و کششی، که روی دندان های شما اعمال می گردد، به آن آسیب برساند. حتی این عادت غلط ممکن است موجب افتادن لمینت شما شود. پس بهتر است در این مواقع به جای این که خودتان دست به کار (یا شاید دست به دندان!) شوید، از فرد دیگری درخواست کنید که بطری را برای شما باز نماید.