کلیدستان

نسخه‌ی کامل: هرآنچه که باید در مورد صفحات فرود (landing page)بدانید
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
یک صفحه فرود (landing page) که به‌خوبی طراحی شده باشد می‌تواند نرخ تبدیل کمپین‌های PPC و ایمیل مارکتینگ را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد. بجای هدایت کردن کاربران به صفحه اصلی وب‌سایت، می‌توان آن‌ها را به صفحات خاصی هدایت کرد. در این شرایط، پیدا کردن اطلاعات لازم برای آن‌ها آسان‌تر خواهد بود و همچنین شما می‌توانید آن‌ها را به راهی که می‌خواهید هدایت کنید.

اما ساخت و طراحی صفحات فرود موفق، فرآیندی است که تشابه چندانی با طراحی وب‌سایت یا خبرنامه ندارد. برای موفقیت صفحات فرود، باید دستورالعمل‌های خاصی را رعایت کنید. به همین خاطر در این پست از وبلاگ آژانس بازاریابی دیجیتال دارت، به شما یادخواهیم داد که چگونه صفحات فرود موفقی داشته باشید.

هدف صفحه فرود (landing page) چیست؟
صفحات فرود نیز، همانند سایر بخش‌های برنامه بازاریابی شما، به هدف‌گذاری نیاز دارند. بدون اهداف خاص و مشخص، صفحات فرود شما قطعا اثرگذاری لازم را نخواهند داشت. مشخص کردن هدف، باید قبل از اقدام به طراحی صفحات فرود صورت بگیرد.
همچنین، باید انتظارات خاصی برای صفحه فرود خود تعیین کنید تا بتوانید موفقیت آن را بسنجید. این انتظارات می‌تواند بر اساس تجربیات پیشین، شواهد و قرائن یا یک تفکر آرمانی باشد؛ اما این مهم است که پیش از ایجاد صفحات فرود، اهداف و انتظارات خود را مشخص کنید تا بتوانید در پایان، میزان و درصد موفقیت را اندازه‌گیری کنید. این انتظارات و هدف‌گذاری‌ها می‌تواند برای هر کسب‌وکار متفاوت باشد. برخی به دنبال نرخ تبدیل هستند و برخی دیگر نیز فقط می‌خواهند در مورد موضوعی خاص، اطلاعاتی را به کاربران منتقل کنند.
دکمه CTA (اقدام به عمل) حیاتی است
بعد از تعیین اهداف و مشخص کردن انتظارات برای صفحه فرود، حالا نوبت به طراحی دکمه‌های CTA می‌رسد. شاید بتوان این دکمه‌ها را مهم‌ترین بخش صفحه فرود دانست. دکمه‌های CTA باید با اهداف شما در هماهنگی کامل باشند و توسط تمامی عناصر موجود در صفحه، پشتیبانی شوند؛ از تیترها گرفته تا متن و تصاویر.

درواقع، تمامی عناصر صفحه فرود باید به‌گونه‌ای طراحی شوند تا درنهایت، کاربر را به سمت دکمه CTA هدایت کنند. اگر نتوانید توجه کاربر را به سمت دکمه CTA جلب کنید و او روی این دکمه کلیک نکند، قطعا صفحه فرود شما هیچ ارزشی نخواهد داشت.

سادگی بهترین سیاست است
سادگی در طراحی صفحات فرود حرف اول را میزند و شما باید صفحات خود را درنهایت سادگی طراحی کنید. البته منظور ما از سادگی این نیست که از به‌کارگیری عناصر ضروری، صرف‌نظر کنید. خیر! بلکه منظور ما این است که صفحه فرود را بیش‌ازحد شلوغ نکنید. بر اساس انتظارات خود، فقط مطالب لازم را در صفحه قرار دهید و از قرار دادن اطلاعات اضافی و غیرضروری خودداری کنید. برای داشتن صفحات فرود موفق، توجه کاربر به‌هیچ‌عنوان نباید از محور اصلی منحرف شود.

کپی رایتینگ مختصر و واضح
متونی که در صفحه فرود آورده می‌شوند، باید توسط کپی‌رایترهای حرفه‌ای نوشته شوند. این متن‌ها باید درنهایت اختصار و به‌دوراز هرگونه پیچیدگی باشند و بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن، موضوع اصلی را به کاربر منتقل کنند.
اکثر قریب به‌اتفاق کسانی که به صفحات فرود شما مراجعه می‌کنند، می‌خواهند بدانند که شما چه چیزی برای گفتن دارید؛ زیرا اگر نمی‌خواستند شنونده حرف‌های شما باشند، هیچ‌وقت روی لینک PPC یا ایمیل کلیک نمی‌کردند؛ اما اینکه آن‌ها به شنیدن حرف‌های شما مشتاق هستند، به این معنی نیست که تا ابد همین اشتیاق را حفظ خواهند کرد.
هر کلمه و عبارت در صفحه فرود باید باهدف خاصی نوشته شود و این هدف باید به‌عنوان پشتیبان دکمه CTA عمل کند. از کاربرانتان بپرسید که می‌خواهند در کوتاه‌ترین عبارت‌های ممکن، شنونده چه چیزهایی باشند و از آن‌ها بخواهید که روی دکمه‌های CTA کلیک کنند.

عناصر اصلی را فراموش نکنید
هر صفحه فرود شامل عناصر مختلفی است و این عناصر در کنار هم باید در جهت دریافت اطلاعات کاربران با یکدیگر در هماهنگی کامل باشند. برای محقق کردن هدف دریافت اطلاعات از کاربران، هر صفحه فرود حداقل باید شامل موارد زیر باشد:
  • یک عنوان (اختیاری) و زیر عنوان
  • شرح مختصری از پیشنهاد که به وضوح بر ارزش آن تأکید دارد
  • حداقل یک تصویر پشتیبانی
  • عناصر حمایتی نظیر توصیفات یا نشانهای امنیتی (اختیاری)
  • یک فرم برای ضبط اطلاعات بازدید کنندگان
فقط اطلاعات لازم را درخواست کنید
اگر در صفحه فرود خود از کاربران می‌خواهید که فرم‌هایی را پر کنند، باید مطمئن شوید که در این فرم‌ها، تنها اطلاعات لازم را از کاربران درخواست کرده‌اید؛ زیرا اگر تعداد اطلاعات درخواستی بیش‌ازحد معمول باشد، تمایل کاربران برای پر کردن فرم کاهش خواهد یافت.
سعی کنید فقط مواردی مانند نام و آدرس ایمیل معتبر را درخواست کنید و قرار دادن هر گزینه دیگری می‌تواند شانس شما برای دریافت اطلاعات از کاربران را کاهش دهد. فرم‌های خود را تا حد ممکن، کوتاه کنید.

ملاحظات طراحی
طراحی صفحه شما به‌اندازه کپی مهم است. یک طراحی خوب، می‌تواند پشتیبان دکمه CTA باشد. هر چه طراحی صفحه فرود شما ساده‌تر باشد، احتمالا بالا بودن نرخ تبدیل آن نیز بیشتر است.

عناصر ناوبری را حذف کنید
یکی از تفاوت‌های آشکار بین وب‌سایت و صفحات فرود، این است که صفحات فرود به‌هیچ‌عنوان نباید دکمه‌های ناوبری داشته باشند و تنها عنصر کلیک‌پذیر در صفحه باید دکمه CTA یا یک لینک برای دریافت اطلاعات اضافی باشد. لینک کردن لوگو به صفحه اصلی وب‌سایت نیز ایده خوبی است. همچنین از بکار بردن تعداد زیاد لینک در صفحه خودداری کنید؛ زیرا این کار می‌تواند کاربران را از محور اصلی صفحه دور کند.

روی ارزش پیشنهاد تاکید کنید
سعی کنید مزیت‌های پیشنهادات خود به کاربران را با پاراگراف‌های مخصر یا به‌صورت موردی، برجسته کنید. توصیفاتی که در صفحه فرود آورده می‌شود باید به حدی قدرتمند باشند که کاربران را به خرید یا دانلود قانع کنند. برای مثال، بجای تاکید روی مشخصات محصول X، بگویید که «محصول X می‌تواند بهره‌وری شما را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.» به‌عبارت‌دیگر، تاکید کنید که محصول یا سرویس شما چگونه می‌تواند بهترین راه‌حل برای مشکلات مشتری باشد.
به اشتراک‌گذاری اجتماعی را تشویق کنید
قرار دادن دکمه‌های به اشتراک‌گذاری در صفحه فرود و تشویق کاربران به استفاده از آن‌ها، می‌تواند مرزهای کسب‌وکار شما را جابجا کند. البته فقط دکمه‌های شبکه‌هایی که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند را در صفحه قرار دهید. هم‌چنین فراموش نکنید که امکان فوروارد کردن ایمیلی را نیز در صفحه فرود قرار دهید؛ زیرا افراد از انواع مختلف به اشتراک‌گذاری استفاده می‌کنند. همیشه به یاد داشته باشید که حتی اگر مخاطبانتان در شبکه‌های اجتماعی از شما خرید نمی‌کنند، همیشه یک احتمال وجود دارد که یکی از دنبال‌کنندگان آن‌ها با کسب‌وکار شما آشنا شود و اقدام به خرید کند.

صفحه فرود را بهینه‌سازی کنید
صفحه فرود نیز مانند سایت به بهینه‌سازی و سئو نیاز دارد. این صفحه باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد تا نواقص آن رفع شده و بتواند در موتور جستجوی گوگل رتبه مناسبی را کسب کند. مطمئن شوید که صفحه فرود از سرعت بارگذاری خوبی برخوردار است و همچنین ساختارهای آن از لحاظ سئو، به خوبی بهینه هستند.

از کلمه «رایگان» استفاده کنید
یکی از ترفندهایی که می‌توان کاربران را به دانلود تحریک کرد، استفاده از کلمه «رایگان» در عنوان یا توضیحات است. همراهی این کلمه با تیتری جذاب و گیرا می‌تواند نرخ تبدیل را تا حد زیادی افزایش دهد. همچنین سعی کنید از کلماتی مانند «ثبت» یا «ثبت‌نام» استفاده نکنید و بجای آن‌ها از کلماتی مانند «دانلود» یا «دریافت رایگان» بهره بگیرید. کلماتی که بار معنایی آن‌ها برای کاربران مثبت است، می‌توانند در افزایش نرخ تبدیل بسیار موثر باشند. همچنین با استفاده از تضاد رنگی و ترفندهای گرافیکی، این عناوین را باید تا حد امکان از دیگر عناصر موجود در صفحه متمایز کنید تا توجه کاربران به سمت آن‌ها جلب شود.

ساده‌سازی طراحی سایت
صفحه اصلی شما باید منعکس‌کننده بخشی از وب‌سایت شما باشد و برند شما را نیز تقویت کند. این کار را می‌توانید از طریق گرافیک، رنگ‌ها، فونت‌ها و غیره انجام دهید.

صفحه طولانی در برابر مجموعه‌ای از صفحات
در مورد اینکه بهتر است در صفحات فرود از یک صفحه استفاده شود یا صفحات با قابلیت اسکرول کردن باشند، بحث‌های زیادی وجود دارد.
سایت‌های کوچک معمولا متشکل از چندین صفحه با محتواهای کوتاه هستند که بازدیدکنندگان را از یک صفحه به صفحه دیگر هدایت می‌کنند. این ترفند، ممکن است نرخ تبدیل را نیز بالا ببرد؛ اما نکته منفی برای سایت‌های کوچک نیز این است که آن‌ها به حجم زیادی از محتوا نیاز دارند.