کلیدستان

نسخه‌ی کامل: ارتودنسی شفاف
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
مزایا ی ارتودنسی شفاف
آیا از میان افرادی که می‌شناسید، فردی از ارتودنسی شفاف بزرگسالان استفاده می‌کند؟ به احتمال زیاد، پاسخ شما مثبت است زیرا تعداد پرونده‌های بزرگسالانی که نیاز به استفاده از چنین درمانی دارند، رو به افزایش است. محققین معتقدند که بزرگسالان با درمان‌های دندانی در سنین بالا، احساس راحتی بیشتری خواهند کرد و تمام این‌ها به لطف تغییرات نوآورانه در این زمینه و مزایای ارتودنسی شفاف برای بزرگسالان است. بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط مجمع دندان پزشکان آمریکایی، گرچه ایده آل‌ترین زمان برای استفاده از ارتودنسی شفاف زمانی است که بیمار هنوز در مرحله رشد قرار دارد، اما فراموش نکنید که هیچ سنی، برای درمان دندان و ارتودنسی دیر نیست. دندان‌های نامنظم، نه تنها لبخند نامناسبی برای شما ایجاد می‌کنند، بلکه باعث می‌شوند طی زمان، اعتماد به نفس خود را برای لبخند زدن نیز از دست بدهید. به همین خاطر است که ارتودنسی شفاف جزو تکنیک‌های نوین و محبوب در دندان پزشکی است تا به شما لبخندی زیباتر و دهان و دندانی سالم‌تر ببخشد. 

ارتودنسی شفاف در عین اینکه نامرئی هستند توجه اطرافیان را کمتر به خود جلب می کنند و زیبایی لبخند شما را نیز در طول درمان رقم می زنند در مقایسه با ارتودنسی دندان به شیوه فلزی طول مدت درمان بیشتری را به دلیل دیرترین ردیف شدن دندان ها در این روش ارتودنسی می طلبد به طور مثال ارتودنسی فلزی اگر طول درمان 18 ماهه دارد ارتودنسی شفاف حدود 24 ماه طول درمان دارد. در این مدل، برای براکت ها اتصالات شفافی وجود دارد که عامل اتصال براکت و سیم اصلی کار گذاشته شده در دندان است. 

تاریخچه‌ی ارتودنسی شفاف
ارتودنسی شفاف به صورت جزئی در سال‌های 1970 الی 1990 مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس مقاله‌ای از دیوید اوانز (David Evans) به نام تاریخچه‌ی ارتودنسی و دندان پزشکی، اولین مفهوم ارتودنسی نامرئی مؤثر در سال 1997 از طریق فناوری کامپیوتر سه بعدی و ساخت مرتب کنندگان پلاستیکی شفاف عنوان شد. به بیماران دندان پزشکی، تعدادی مرتب کننده‌ی پلاستیکی می‌دادند که حالتی شبیه به قالب ارتودنسی داشت و منجر به تغییر در فواصل دندان‌ها می‌شد تا به این ترتیب، دندان‌ها به محل مورد نظر خود حرکت کرده و آنجا قرار بگیرند. این محصول در سال 2000 در اختیار دندان پزشکان تعلیم دیده قرار گرفت تا به عنوان تکنیکی در دندان پزشکی استفاده کنند که در نهایت نیز سبب تغییر افکار بسیاری از بزرگسالان در مورد مراقبت‌های دندانی شد که برای استفاده از براکت‌های سیمی پیشین که مورد استفاده قرار می‌گرفت، مردد بودند.

مزایای ارتودنسی شفاف
مزایای ارتودنسی شفاف چنان واضح است که به صورت روز افزونی، بزرگسالان به دنبال استفاده از این شیوه‌ی درمانی برای دندان‌های خود می‌روند. حال بزرگسالان قادر به بهبود ظاهر دندان‌ها و لبخند خود بدون نیاز به استفاده از براکت‌ها و ارتودنسی‌های فلزی هستند. ارتودنسی‌ شفاف جدید را می‌توان حین غذا خوردن، از دهان خارج کرد تا بتوان پاکیزگی را بیشتر رعایت کرده و فرآیند تمیز کردن دندان، با دردسر کمتری انجام شود. پس از آن، می‌توانید دوباره ارتودنسی شفاف خود را در دهان قرار داده و درمان دندانی خود را ادامه دهید. 

نتایج این فرآیند دو تأثیر مهم دارد: ابتدا اینکه بیمار، اعتماد به نفس بیشتری خواهد داشت، زیرا دندان‌های او ظاهر بهتری پیدا می‌کنند؛ دوم اینکه سلامتی دهان نیز بهبود می‌یابد زیرا دندان‌های صاف‌تر، امکان جویدن با فشار کمتری را برای فک شما فراهم می‌کند.

ارتودنسی شفاف از بریس های سرامیکی به دلیل شفافیت و زیبایی بهره می گیرد اما نکات مهم زیر را در نظر داشته باشید که:
  • بریس های شفاف در ارتودنسی شفاف در مقایسه با بریس های فلزی ساختاری شکننده تر دارند و از این رو می بایست غذاهای سفت و یا چسبناک مصرف نکنید و در فعالیت های روزمره به ویژه ورزشها و تمرینات ورزشی که احتمال ضربه خوردن دندان وجود دارد دور بمانید
  • میزان اصلطحکاک بالا بین سرامیک و سیم روند جایابی دندان را طولانی می کند
  • سرامیک در ارتودنسی دندان در صورت تماس براکت با غذا در هنگام جویدن، احتمال از بین رفتن تدریجی مینای دندان را خواهد داشت. 
از این رو به دلایل فوق، سعی کنید در زمینه شیوه صحیح درمان ارتودنسی شفاف با متخصص ارتودنسی دندان مشورت نمایید. شما می توانید به مراجعه به مطلب خانم دکتر قدیریان و بهره گیری از سال‌ها تجربه و دانش ایشان، از جدیدترین شیوه‌های درمانی برای ارتودنسی شفاف آگاه شوید و در خصوص این نوع از ارتودنسی دندان مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید. 

بریس‌های استفاده شده در ارتودنسی شفاف شبیه با بریس های فلزی اما همرنگ با مینای دندان می باشند و مزیت عمده آنها این است زیبا و نامرئی هستند. اما در مقایسه با سایر روش های ارتودنسی دندان، ارتودنسی شفاف مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است اما در این روش در طول درمان زیبایی دندان خود را نیز حفظ خواهید کرد.