کلیدستان

نسخه‌ی کامل: اشنایی با حسابداری
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
اشنایی با حسابداری
حسابداري يك سيستم است كه فرآيند طبقه‌بندي ،جمع‌آوري،  ، ثبت اطلاعات و تهيه گزارشهاي مالي و شكل‌ها و مدلهاي خاص انجام مي‌گيرد. تا افراد ذي‌نفع درون سازماني مثل مديران سازمان و يا برون‌سازماني مثل بانك‌ها، مجامع عمومي سازمان ها ي مورد نظر و يا مقامات مالياتي بتوانند از اين اطلاعات استفاده كنند. براي مثال يك حسابدار تجربي نمي‌تواند براحتي بين دارايي كوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و نمي‌داند كه چگونه بايد معاملات ارزي را در دفاتر ثبت كرد.حسابداري یک نظام پردازش داده‌هاي خام مالي را دريافت نموده، آنها را به نظم در مي‌آورد.
 
تعاريف زیادی براي حسابداري تعریف شده است كه در يكي از این تعاریف گفته شده است كه"حسابداري زبان تجارت است"درسالهاي اخير با توسعه فناوري اطلاعات ونگرش سيستمي به سازمانها ومديريت آن حسابداري را به عنوان  بخشي از سيستم هاي اطلاعاتي مديريت براي تهيه اطلاعات مناسب جهت كنترل وتصميم گيري دانسته اند .
حسابداري به عنوان يك سيستم اطلاعاتي عبارتست از فرآيند تشخيص واندازه گيري وثبت وپردازش رويدادهاي اقتصادي(مالي)يك سازمان وتهيه اطلاعات لازم وگزارشگري آن به استفاده كنندگان اين اطلاعات.
توسعه‌های فناورانه روش‌های انجام کارها فعالیت‌های حسابداری و تراکنش‌های مرتبط با حسابداری را تغییر داد و این فعالیت‌ها و تراکنش‌ها شروع به انجام شدن از طریق رسانه‌های الکترونیکی نمودند. رشد و توسعه سریع و روزانه در فناوری‌های اطلاعاتی انقلابی عظیم در طراحی نرم افزار مدیریت انبار   و   ایجاد کرده است. عصر ما عصر اطلاعات است و هنگامی که ما بدانیم حسابداری یک سیستم اطلاعاتی است، روش و فرآیندهای تراکنش‌های تجاری سازمان‌ها و شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی در شرکت دچار تغییر شده است و این امر حسابداری را به میزان زیادی تسهیل نموده است.
 استفاده كنندگان از اطلاعات حسابداري
استفاده كنندگان داخلي: افرادي هستند كه مديريت و موسسه كسب وكار را برعهده دارند.
استفاده كنندگان خارجي: اين گروها  بيرون از موسسه وسازمان كسب وكار بوده و داراي منافع مالي در موسسه هستند.