کلیدستان

نسخه‌ی کامل: ۱۱ مکان مهم استان سمنان که باید در برنامه سفر باشد + تصاویر
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
منطقه حفاظت شده بولا
منطقه حفاظت شده بولا دارای ییلاق و جنگلی زیباست که دارای آب و هوایی معتدل و نیمه مرطوب می باشد از زیبای خاص و منحصر بفردی برخوردار می باشد. این منطقه با مساحت ۳۹۰۷ هکتار واقع در استان مازندران و  شمال شهر سمنان و در مجاورت پناهگاه حیات وحش کیاسر  از سال ۱۳۷۸۸ تحت حفاظت قرار گرفت. بولا در غرب مناطق دو دانگه و پرور قرار دارد .منطقه ای کوهستانی با دو دامنه کلی شمالی و جنوبی و شیبهای تند ،که در حد بالایی جنگلهای خزری واقع شده است و بخشهایی از آن را نیز مراتع ییلاقی تشکیل می دهد. از گونه های مهم درختی منطقه می توان راش،ممرز،بلند مازو،توسکای ییلاقی ،گلاب وحشی،گیلاس وحشی و آلوچه را نام برد.گونه های اصلی جانوری منطقه عبارتند از:مرال ،شوکا،بز و پازن،خرس قهوه ای،گراز،روباه معمولی،تشی،سمور جنگلی،کبک و کبک دری.به دلیل کوهستانی بودن و نبود راههای دسترسی مناسب این منطقه به نسبت دست نخورده باقی مانده است.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-4.jpg]
منطقه حفاظت شده بولا



مجتمع باغ امیر
مجتمع باغ امیر با متراژی معادل سه هزار متر مربع به سبک دوران صفوی در شهر سمنان ساخته شده است. این عمارت با باغ بزرگ امیر اعظم همسایه بوده که دلیل نام گذاری این عمارت به این نام به همین دلیل بوده است. امیر اعظم معروف ترین حاکم سمنان در سال ۱۲۹۵ هجری شمسی بوده که به شلیک گلوله به قتل رسیده است. این مکان دارای دو باغ و دو عمارت مسکونی بوده و به سه قسمت فضاهای عمومی، خصوصی و نیمه خصوصی تقسیم شده است. در موزه مجتمع باغ امیر سمنان در بخش تلفن و مخابرات بیش از ۳۵ دستگاه تلفن با برند مختلف اعم از دستگاه مورس، تلفن‌های هندلی و تلفن‌های قدیمی، تلفن صحرایی و جنگی که در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می‌گرفته و اولین دستگاه تلفکس که در سمنان موجود بوده به نمایش گذاشته شده است.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...nan-11.jpg]
مجتمع باغ امیر

آبشار اوبن
 آبشار اوبن در مرز استان های سمنان و مازندران در منطقه حفاظت شده دودانگه قرار گرفته است. اوبن در زبان محلی به معنای زیر آب است. ارتفاع آبشار از سطح آبهای آزاد در حدود ۱۸۰۰ متر است. این آبشار از چشمه طبیعی در بالادست خود تغذیه می شود و به رودخانه شیرین رود میریزد. آبشار اوین مانند آبشار اخلمد خراسان رضوی از زیبای خاص برخوردار است و به همین دلیل گردشگران  زیادی را به خود جذب می کنند.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-2.jpg]
آبشار اوبن

جنگل اولنگ
استان سمنان دارای چند جنگل منحصر بفرد می باشد که تمامی این جنگل ها منطقه ای مناسب برای گردش و تفریح می باشد که یکی از این جنگل ها جنگل اولنگ است که در فاصلۀ ۸۵ کیلومتری شمال شاهرود در امتداد جنگل‌های ابر و قطری قرار دارد و از شمال به جنگل­‌های استان گلستان، از شرق، غرب و جنوب به ارتفاعات حوضۀ آبریز شهرستان شاهرود محدود می‌شود. جنگل و ارتفاعات اولنگ بخشی از چشم‌انداز منطقۀ جنگلی شاهرود است که به علت وجود اقلیم مرطوب و خنک و نزدیکی به شاهرود، برای جلب گردشگران در فصل بهار، تابستان و پاییز قابل برنامه‌ریزی است.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-1.jpg]
جنگل اولنگ

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش
یکی دیگر از مناطق زیبای استان سمنان در شهرستان شاهرود است که نام این منطقه کاپوش می باشد. این منطقه مشابه منطقه گلیلخراسان شمالی است. این منطقه از ۲۰۰ اردیبهشت ماه تا پایان خرداد جلوه زیبایی به ناحیه سرسبز کالپوش می دهد و گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می کند. همه ساله در همین خصوص جشنواره دشت شقایق و کشتی محلی در منطقه کالپوش برپا می شود. گل های آفتابگردان هم که بیشتر در دشت “دانیال” تا ارتفاعات روستای”کُرنگ” می روید، در ماه های مرداد و شهریور به گل نشسته و زیبایی این منطقه را دوچندان می کند.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-6.jpg]
دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

چشمه علی دامغان
شهر دامغان یکی دیگر از شهرهای استان سمنان می باشد که دارای تفریحگاههای زیادی می باشد که یکی از مهمترین آنها چشمه علی است. چشمه علی دامغان یکی از خوش آب‌و هواترین تابستانگاه‌های ایران است و در اطراف آن باغات و کوه های زیبا و سرسبزی وجود دارد که از آب چشمه علی آبیاری می شود. مجموعه چشمه علی یک فضای محصور شده برای تفریح تابستانی شاهان قاجار بوده‌است. این مجموعه از دو بخش قراول‌خانه و سازه درون آب تشکیل شده‌است و همچنین دارای گرمابه و مسجد هم بوده که اکنون ویران شده‌اند. چشمه علی دارای امکانات رفاهی همچون سوییت و کلبه برای استراحت مسافرین٬ پارکینگ٬ سوپر مارکت٬ بستنی فروشی(یکی از معروفترین بستنی فروشی های دامغان)٬ لباس های محلی٬ رستوران سنتی٬ چایخانه سنتی٬ شهر بازی٬ کتاب فروشی و… است.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-3.jpg]
چشمه علی دامغان

غار دربند
غار دربند یکی از بزرگترین غارهای آهکی ایران است که در ۲ کیلومتری شمال منطقه گردشگری دربند واقع در شهر مهدیشهر، مرکز شهرستان مهدیشهر در استان سمنان قرار گرفته است و قدمتی حدود ۱۲۰۰ میلیون سال دارد که از دوران سوم زمین شناسی باقی مانده است. این غار سه بعدی جز کم نظیرترین غارهای ایرانه و بازدید ازش دشوار نیست. غار دربند مهدیشهر به علت نزدیکی به مهدیشهر و قریه دربند محل سکونت و اختفا بوده و افسانه ها و داستان های بسیاری پیرامون طول غار، کشف آثار قدیمی و نوع تشکیل غار در بین بومیان منطقه رواج دارد.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-5.jpg]
غار دربند

موزه گرمابه پهنه
گرمابه پهنه در سمنان مجاور مسجد جامع واقع است که ۶۰۰ سال از از تازیخ بنای اولیش می گذرد از آثار بجا مانده دوران صفوی و دوره قاجار می باشد و در تاریخ ۳۰ دی ۱۳۵۳ با شمارهٔ ثبت ۱۰۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. حمام پهنه در تاریخ ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه محلی باستان‌شناسی مردم شناسی شد.. حمام پهنه در تاریخ ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه باستان شناسی و مردم شناسی شد. در یکی از غرفه های متصل به صحن اصلی شاخص ترین عنصر موزه ی سمنان که اسکلت ۴۰۰۰ ساله بدست آمده ای است که مربوط به یک زن باردار است به شکل کاملأ دست نخورده از محل حفاری در تپه حصار به این مکان منتقل یافت. در بخش مردم شناسی موزه گرمابه پهنه که در انتهای موزه و در یک هشتی واقع شده، اشیاء مختلف مردم شناسی از جمله زینت آلات سنتی زنان عشایر استان سمنان قرار گرفته است.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-7.jpg]
موزه گرمابه پهنه

جنگل ابر
جنگل ابر در روستای ابر در شمال شرق شهرستان شاهرود واقع شده است و به مسافت ۳۵ کیلومتری شاهرود و ۱۰۰ کیلومتری گرگان واقع است. این جنل در پشت روستای ابر به فاصله ۵ کیلومتری جزء کهن ترین جنگل های جهان محسوب می شود و دارای زیبای خاصی می باشد. ابرهای که در جنگل وجود دارد این جنگل را متمایز و خاص تر کرده است.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-8.jpg]
جنگل ابر

پارک آبشار
پارک آبشار شاهرود مکانی مناسب برای استراحت مسافران و اهالی محترم شاهرود است این مجموعه شامل آبشار، باغ وحشی کوچک و جاده سلامت با امکانات ورزشی است که می تواند فرصتی برای استراحت و لذت بردن شما باشد این مجموعه زیبا با هوای مناسب و چشم اندازهای زیبا روز خوبی را برایتان رقم بزند.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...mnan-9.jpg]
پارک آبشار

آب انبار گرمسار
آب انبار گرمسار که از دوران قاجار به جا مانده است در شهرستان گرمسار  در ضلع شمالی مسجد جامع گرمسار قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۳۷۸۹۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این آب انبار بزرگترین آب انبار شهرستان گرمسار بشمار می آید. منبع بزرگ و اصلی این آب انبار، که به صورت گنبد پله‌ای مدور آجری می‌باشد، در داخل کوچه بوده که به صورت میدانگاهی درآمده است. تعداد پله‌های مدور آن از ابتدای زمین تا ابتدای بادگیر ۲۴ پله می‌باشد. عمق آبگیر آن حدود ۱۴ متر بوده که به مدت ۵ ماه از سال، آب آشامیدنی اهالی شهر و حومه آن را تأمین می‌کرده است.

[عکس: %D8%AA%D9%88%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%B4-%D8...nan-10.jpg]
آب انبار گرمسار


منبع: تورکیش-تورمشهد.com