کلیدستان

نسخه‌ی کامل: علت نوسان شدید نرخ تورهای مسافرتی در ایران چیست؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
با توسعه صنعت حمل و نقل هوایی در کشور سفر به بسیاری از نقاط ایران و جهان از طریق تورهای مسافرتی انجام می­گیرد. در حال حاضر سفر از طریق تورهای مسافرتی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با گسترش پروازهای چارتری (اجاره کل یا بخشی از صندلی های هواپیما) و گارانتی شدن هتل ها (اجاره کل یا برخی اتاق های هتل توسط آژانس های مسافرتی) تور ها از رونق بیشتری برخوردار شده اند که البته با حاشیه هایی نیز همراه بوده است.
در مسیرهایی که نیاز به ویزا نیست مانند تورهای داخلی از جمله تور کیش و تورهای خارجی  مانند تور ترکیه، گرجستان و... تور لحظه آخر با کاهش نرخ زیادی در برخی ایام سال مواجه می شود که این امر برای مسافر خوشایند و برای آژانس های چارتر کننده با ضرر زیاد همراه است. همین امر باعث شده بسیاری از آژانس های مسافرتی نسبت به بعضی سایت های مرجع گردشکری اعتراض کرده و وبسایت ها را تا مرض فیلتر شدن نیز پیش ببرند چراکه معتقد هستند این وبسیات ها با درج تورهای لحظه آخر سعی در شکست شدید قیمت تورها نموده اند. تور لحظه آخری کیش بیشترین مخاطب را با توجه به تنوع بالای پرواز و هتل داشته و معمولا بیشترین نوسان نرخ را تا جایی که قسمت پرواز در مسیر تهران –کیش بین 000/500 تا 000/11 تومان در نوسان بوده است!

 

از دیگر تورهای داخلی پرمخاطب و پرنوسان تور مشهد است. نوسان پرواز به مقصد مشهد مقدس بسیار بالاست تا جایی که پرواز تهران مشهد به 000/500 هم رسید که سرو صدای زیادی هم به پا کرد و البته بعضا نرخ به کمتر از 000/40 هم می­رسد. در این بین تور قشم با نوسان معمولا  کمتری همراه است دلیل آن هم سیستمی بودن اگثر پروازها می باشد و در اکثر مواقع سال نرخ یکنواختی دارد.

 

جهت مشاهده نرخ تورهای داخلی مانند کیش و مشهد می­توانید به سایت های مرجعی مانند http://تورکیش-تورمشهد.com/ مراجعه کنید و  نوسانات نرخ ها را در طول سال مشاهد نمایید.

 
با توجه به مسائلی که مطرح شد می توان فهمید عامل اصلی این نوسان شدید، چارتری بودن پروازها و گارانتی بودن هتل هاست که در انحصار آژانس های مسافرتی است و آژانس های چارتر کننده بر اساس تقاضا، نرخ پرواز و هتل را تعیین می­کنند. به نظر می­رسد جهت کنترل نرخها  نیاز به نظارت بیشتری در این حوضه می­باشد.

منبع: رجانیوز