انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بازرسی دیگ بخار / آبگرم

بازرسی دیگ بخار / آبگرم

#1
دیگ های بخار ظروف پر مصرف صنعتی در حال حاضر به شمار می روند و به عنوان یکی از ضروری ترین دستگاههای تولید گرمایش و بخار جهت استفاده در صنعت و پتروششیمی و برخی از سیستم های تهویه مطبوع هستند .امنین دیگ های بخار و مخازن تحت فشار نیاز به بازرسی دیگ بخار / آبگرم تقسیم می شوند .شرکت های بازرسی با توجه به حساسیت رعایت امنیت دیگ های بخار و مخازن تحت فشار به دلیل انرژی ذخیره شده فراوان در آنها از کارشناسان برجسته ی این صنعت جهت بازرسی دیگ بخار و انواع تست های دیگ بخار بهره میگیرد و همچنین صدور گواهی سلامت دیگ بخار را به عنوان شرکتی که دارای مجوز رسمی از وزارت کار و امور اجتماعی- مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت و بهداشت کار در ارائه خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی در سطح کشور انجام می دهد.
بازرسی دیگ بخار /آبگرم باید طبق برنامه ریزی به صورت دوره ای انجام شود برای کاهش صدمات برنامه ریزی نشده در تست دیگ بخار و ارزیابی دقیق تر در بازرسی دیگ بخار باید به این سوالات پاسخ داد:
وضعیت کنونی دیگ بخار/آبگرم چطور است؟
علت بروز مشکل دیگ بخار چیست؟
چطور مشکل را برطرف کنیم؟
برای دسترسی به طیف گسترده ای از خدمات تست و بازرسی همکاری با یک شرکت معتبر تست و بازرسی مخازن تحت فشار می تواند مفید باشد. بازرسی دیگ بخار، بازرسی دیگ آبگرم و تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار، تست ضخامت سنجی دیگ بخار ، بازرسی فنی و ایمنی دیگ بخار باید با دقت بالایی همراه باشد.
چه برای دیگ های بخار و چه مخازن تحت فشار و سایر تجهیزات صنعتی ارزیابی تنها به معنی بازرسی نمی باشد بلکه شامل مواد زیر می باشد:
  • بازرسی دیگ بخار به صورت ویژوال داخلی و ویژوال خارجی
  • تست غیر مخرب مانند UT، MT، PT، RT، RFEC یا تست های مخرب مانند تجزیه و تحلیل متالورژی یا شکست
  • پیشگیری از دست دادن (ایمنی متعلقاتی)
  • مهندسی (محاسبات و تجزیه و تحلیل)
۴ سوال مهم در اجرای یک بازرسی دیگ بخار/ آبگرم پاسخ داده خواهد شد:
  • شرایط فعلی موجود دیگ بخار و یا تجهیزات
  • عمر مفید باقی مانده دیگ بخار
  • توصیه ها برای طولانی کردن عمر تجهیزات
  • تجزیه و تحلیل هزینه تعمیر / جایگزینی
اهمیت بازرسی دیگ بخار / آبگرم

قلب یک سیستم بویلر صنعتی در واقع دیگ بخار یا آبداغ با یک نوع سوخت خاص می باشد که آب درون خود را به جوش آورده و تبدیل به بخار می کنند که پس از آن از طریق سیستم های لوله کشی شده به مصرف کنندگان منتقل می شوند در واقع انرژی منتقل شده توسط پمپ ها تولید می شود. آب سرد شده یا بخار فشرده شده دوباره به دیگ بخار باز می گردد جایی که دوباره می تواند به چرخه بخار شدن و تولید انرژی وارد شود.در صورت کمبود آب، ترزیق آب تازه انجام می شود تا از خوردگی دیگ بخار جلوگیری شود. گازهای تولید شده از احتراق سوخت توسط دودکش ها به بیرون تخلیه می شوند . در بازرسی دیگ بخار اولین قدم شناخت نحوه کارکرد و ساختار دیگ بخار و بویر می باشد.
برای بازرسی دیگ های بخار ابتدا باید دیگ بخار را طبق دستورالعمل آماده کرد:

  1. خاموش کردن شعله دیگ بخار
  2. قفل کردن یا جدا کردن دیگ از سیستم تامین سوخت و احتراق با توجه به دستورالعمل دیگهای بخار.
  3. قطع لوله و یا شیر در مناسبترین نقطه برای جلوگیری از نشت بخار و یا آب گرم.
  4. در دیگهای بخار روغن، اتومات کننده و یا مجامع تفنگ روغن را بردارید. در دیگهای بخار گاز، خطوط عرضه را خالی کنید و اتصالات آبکشی را ببندید. اطمینان حاصل کنید که سوخت و یا بخارات نمی تواند به کوره دیگ بخار وارد شود.
  5. اجازه دهید آب سرد شود. اطمینان حاصل کنید که آب به اندازه کافی سرد شده تا به از آسیب دیگ بخار جلوگیری شود.
  6. تمیز کردن آب کناره دیگ بخار با آبی بیشتر از ۷۰ Fتوصیه می شود.
  7. قبل از باز کردن هر بخشی از دیگ بخار متصل به یک سر صفحه مشترک با دیگر دیگهای بخار، دریچه توقف بخار یا آب (از جمله بای پس) با توجه به دستورالعمل بسته شود.
  8. دریچه تخلیه را باز کنید و یا اتصالات بین دو دریچه توقف را ببندبد.
  9. مطمئن شوید که تمام دریچه ها و خطوط تخلیه باز است
  10. تخلیه دیگ بخار جهت بازرسی دیگ بخار
منبع: http://karenboiler.com/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان