انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بلیت لحظه آخری و چارتری چیست؟

بلیت لحظه آخری و چارتری چیست؟

#1
بلیت‌ لحظه آخری چیست؟
حتماً تا به حال این کلمه‌ی بلیت چارتر به گوشتان خورده است. مخصوصا اگر در سایت‌های گردشگری تورهای مختلف را مقایسه کرده باشید. در توضیحات اکثر این تورها نوشته‌شده است کهپروازها چارتری است. همچنین به احتمال زیاد چشمتان به سایت‌هایی که بلیت‌های چارتری هواپیما می‌فروشند خورده است. امروز می‌خواهیم درباره‌ی این بلیت‌ها صحبت کنیم. اینکه اصلاً چارتر یعنی چه و آیا این بلیت‌ها واقعاً ارزان هستند یا نه؟

بلیت چارتر را برخی شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی می فروشند. بعضی از آژانس‌های مسافرتی سالانه یا برای مدتی معین تمام یا بخشی از صندلی‌های بعضی مسیرهای هوایی را از  شرکت‌های هواپیمایی اجاره و یا درواقع پیش‌خرید می‌کنند و بلیت این پروازها را به مسافران آن مسیرها می‌فروشند. در این حالت به این آژانس‌ها چارترکننده و به آن شرکت هواپیمایی (ایرلاین) که تمام یا بخشی از صندلی‌های پروازش را اجاره می‌دهد، چارتر شونده می‌گویند. در این شرایط، شما بلیت را مستقیم از هواپیمایی نمی‌خرید، بلکه از آژانس چارتر کننده خریداری می‌کنید و بهای بلیت چارتر را هم نه شرکت هواپیمایی، بلکه آژانس چارتر کننده تعیین می‌کند.

اکثر مسافران معمول هواپیماها افرادی هستند که به دلایل شغلی هر هفته باید در مسیر مشخصی سفر کنند. به همین دلیل خیلی به مناسبت‌ها و تعطیلات نگاه نمی‌کنند و در واقع جزو مسافران عادی و همیشگی مسیرهای هوایی هستند؛ اما در ایام تعطیل و روزهایی که بازار مسافرت گرم می‌شود، متقاضیان سفرهای هوایی نیز افزایش می‌یابند. این همان زمانی است که آژانس‌های مسافرتی که هوشمندانه بلیت‌های ایرلاین‌ها را از قبل خریداری کرده بودند با فروش آن‌ها به مسافران سود کسب می‌کنند.
بلیت‌های چارتر در زمان‌های متفاوت و در مسیرهای هوایی متفاوت، قیمت‌های مختلفی نیز دارند. مثلاً اکثر اوقات حداقل قیمت پروازهای تهران کیش پایین‌تر از حداقل قیمت هر پرواز داخلی دیگری است. همچنین زمان پروازها، چه در خصوص نزدیک بودن یا نبودن به ایام تعطیلات، چه حتی در ساعات مختلف روز متفاوت است.

با این تفاسیر حتماً متوجه شده‌اید که چارتری بودن یک پرواز لزوماً به معنی ارزان بودن آن نیست؛ اما سؤال اینجاست که چطور می‌شود در پروازهای چارتری یک بلیت ارزان خرید؟
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید مدتی قبل از برنامه‌ی سفرتان همه چیز را آماده کرده باشید، شانس کمتری برای به دست آوردن یک بلیت ارزان‌ قیمت دارید. ولی هرچه خرید  بلیت هواپیما را به لحظات نزدیک به سفر موکول کنید، قیمتی که خواهید پرداخت ارزان‌تر خواهد بود. همان‌طور که مشخص است، آژانس‌های چارتر کننده از آنجایی که پیشاپیش بلیت‌ها را خریداری کرده‌اند، برای بازگرداندن هزینه‌ای که پرداخته‌اند باید تمام بلیت‌ها را بفروشند. به همین دلیل، این آژانس‌ها با ارزان کردن قیمت بلیت‌های پروازی به صورت ساعت‌به‌ساعت، سعی به ترغیب مسافران برای خرید بلیت می‌کنند. این ارزانی که درواقع یک نوع معامله‌ی برد-برد است، هم به سود آژانس خواهد بود، چرا که بلیت‌هایی را که پیش‌خرید کرده خواهد فروخت، هم به سود مسافرانی که در آخرین ساعات ممکن دست به خرید بلیت می‌زنند.

نگارش: کافه گردش
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان