انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفکر در روند طراحی سایت

تفکر در روند طراحی سایت

#1
[عکس: In-the-process-of-thinking-Web-Design4.jpg]
طراحی سرویس ها و یا تفکر روی طراحی به موردهایی از جمله خلاقیت (روند)، تغییر و رشد در کسب و کار مرتبط است. چگونه تفکر به طراحی خدمات، قادر است در یک سازمان یا شرکت تغییرات بزرگی را به وجود آورد؟


تفکر در روند طراحی سایت

[img=600x0]http://www.webcando.ir/images/In_the_process_of_thinking_Web_Design2.jpg[/img]
"خیلی از افراد به طور خطایی فکر می نمایند که تفکر طراحی به ظاهر طراحی باز می گردد و به نما و جلوه دیداری آن ارتباط می دهند- با خود می گویند که این طراحی به نظر خوب و عالی می آید. اما این قضیه چیزی نیست که بایست راجع به طراحی مورد توجه قرار بگیرد. طراحی راجع به ظاهر دیداری برخی موردهای نیست، بلکه طراحی به نحوه عملکرد آن باز می گردد." - استیو جابز
به طور متفاوتی فکر نمایید

طراحی خدمات در سال های اخیر خیلی محبوب شده است. طراحی خدمات به نوآوری محصولات و سرویس های قابل دسترسی که این روزها به کار می رود و افراد با آن ها در تعامل و ارتباط هستند، باز می گردد. تفاوت میان محصولات و سرویس های فیزیکی در حال محو شدن است و این قضیه به این معنا است که یک محصول یا سرویس بدون وجود محصول و یا سرویس دیگر وجود خارجی نخواهد داشت. ما بایست روی این قضیه خیلی فوکوس کنیم و اکوسیستمی که در محصولات و سرویس های فیزیکی قرار دارد را درک کنیم.


طراحی خدمات بر اساس یک روند ای پیش می رود که مدام بایست تکرار شود و در طول این روند، سازمان ها و کسب و کار ها می توانند بهبود یابند و پیشرفت داشته باشند. استفاده از طراحی خدمات در کسب و کار و یا کار های طراحی تان به تصمیمات ساده باز نمی گردد. معمولا، گروه طراحی با استفاده از تعدادی ابزار و یا متد ها، کار طراحی خود را شروع می نمایند. آن ها یاد می گیرند که چگونه با روند طراحی و حالت و هدف مربوط به آن کار مطابقت یابند.


به مرور زمان و در طول کار های طراحی وب سایت و یا محصول مختلف، اشخاص بیشتری در قسمت های مختلف کسب و کار، صلاحیت پیدا می نمایند، به طور مثال در همایش ها، کنفرانس ها، سخن رانی ها، کارگاه های آموزشی و غیره. برخی زمانها نیز برخی سازمان ها و کسب و کار ها یک شیوه و ایجادار متداولی را معین می نمایند و به اعضای گروه اجازه می دهند حتی از دپارتمان ها، مناطق، کشورها مختلف از همین شیوه و ایجادار متداول پیروی کنند. چنین شیوه هایی به اعضای گروه فرصت می دهد که درحالی که از هم جدا و دور هستند، اما با همکاری هم به طور موثری کار کنند. در پایان، برخی سازمان ها و کسب و کار ها می خواهند از طراحی خدمات در همه شاکله ها و اساس های خود به کار ببرند تا فرم کلی کسب و کار و سازمان خود را به بهترین نحو ایجاد کنید.

[img=600x0]http://www.webcando.ir/images/In_the_process_of_thinking_Web_Design.jpg[/img]

نامگذاری ها و مرحله های مختلف این روند طراحی سایت


نمایندگی ها، سازمان ها، شرکت ها و کشورهای مختلف، به طور متفاوتی این روند طراحی را نامگذاری می نمایند. احتمال دارد برای طراحی خدمات نام های دیگری نیز به کار رود: تفکر طراحی، طراحی تجربه کاربری، تجربه کاربری یا طراحی Cx و غیره. اما ما در این نوشته این امر را با نام طراحی خدمات می خوانیم و شما می توانید این کلمه را هر طور که دوست دارید تغییر دهید.


طراحی خدمات از یک روند طراحی که به طور مداوم تکرار می شود، پیروی می کند. پیروی از این روند تنها چارچوب کار را می کند و راهنمایی برای نحوه انجام کار را در بر ندارد. در حقیقت، نخستین قدم در هر طراحی خدمات، بایست معین نمودن روند کلی طراحی باشد. هر سازمان و یا کسب و کاری از روند های مختلفی با نام های مختلفی به کار می برند. در هر صورت، در همگی این موردهای یک ایده متشترک هست: ایجاد و طراحی سایت و یا محصول به صورت بهینه.


روند تکرار شونده یک طراحی سایت خدمات


روند طراحی نمودن را با یک مثال از خودرو شروع می کنیم. این قضیه با تحقیقاتی در بازار شروع می شود تا معین شود که چه نوع خودروی را مشتریان بیشتر ترجیح می دهند و آشکار است، اگر برای یک محصول و یا سرویس بازاری وجود داشته باشد، طراحی نمودن طراحی سایت برای عرضه این محصولات و سرویس ها خیلی ارزش دارد. بر اساس یافته ها، طراحان شروع به ایجاد ایده ها می نمایند و به این ترتیب نخستین مفهوم این محصول ایجاده می شود. نمونه سازی این محصول نیز ایجاده و تست می شود تا کاربرد، عملکرد، قیمت، بازار عرضه و تقاضا و غیره آن معین شود. اگر نتایج این تست مثبت بود، خودرو جدید ایجاده می شود و طراحی سایتی که آن را نمایش و عرضه می دارد، راه اندازی خواهد شد. خطایات در این روند قادر است خیلی گران همه شود به اعتبار کسب و کار و یا آن طراحی سایت آسیب وارد کند. همان طور که این مثال شرح می دهد، شیوه منطقی که خیلی روی آن تفکر و فوکوس شده باشد برای هر محصول و یا سرویسی به منظور موفقیت های طولانی مدت، ضروری و واجب است.

[img=600x0]http://www.webcando.ir/images/In_the_process_of_thinking_Web_Design3.jpg[/img]

تکرار این چهار مرحله "تحقیق نمودن، ایجاد محصول و یا طراحی سایت، عکس العمل و بازخورد و تکمیل روند" قادر است اساس های بنیانی و زیربنایی باشد که در یک روند طراحی به کار می بریم. بیایید به این چهار مرحله با دقت بیشتری بپردازیم:


تحقیقات (کشف و پرس و جو نمودن)


اگر چه طراحی خدمات روی مخاطبان طراحی سایت و یا محصولی که می خواهد ایجاده شود، فوکوس دارد و به این معنا است که در همه طول مدت طراحی سایت و یا محصول به مشتریان مورد نظر و نیازهای شان توجه می شود، اما طراحی خدمات به ندرت با خود مشتریان طراحی سایت و یا محصول شروع می شود. نخستین قدم در این زمینه این است که فرهنگ، ایجادار و اهداف شرکت و کسب و کاری که می خواهد این طراحی سایت و یا محصول را بسازد، معین شود.


خیلی اهمیت دارد تا جایی که می شود عکس بزرگی از کسب و کار و شرکت مورد نظر را بسط دهیم و انگیزه و اهداف آن را معین سازیم.- TISDT


جمع آوری اطلاعات و داده ها، قدم خیلی صحیح در این روند است. طراحی خدمات از شیوه ها و ابزارهای مختلفی برای تحقیق نمودن و درک نمودن رفتارهای افراد استفاده می کند. بررسی نمودن گروه های مختلف افراد و مخاطبان، قادر است در این تحقیقات نتایج مثبتی ارائه دهد. در این تحقیقات هم چنین یافته ها بایست به تصور کشیده شود و آشکار شود. عکس سازی داده ها به منزله راهنمایی برای مخاطبان، طراحان و یا حتی صاحبان طراحی سایت و یا محصولی که می خواهد طراحی شود، به اعضای گروه کمک می کند تا روند های پیچیده را ساده سازند و درک مشکلاتی که بایست رفع و نظارت گردد را ساده کنند.


ایجاد (ایده سازی برای طراحی سایت و یا محصول)


برای اینکه به راهکار های مستحکم و قویی دست یابیم، ضروری است تا همگی صاحبان طراحی سایت و یا محصول با اعضای گروه طراحی که دربردارنده مشتریان، کارمندان و مدیران (مهندسین و طراحان)این کسب و کار هستند، همکاری کنند. هدف عمده این است که به صورت خلاقانه و به طور مشترک روی طراحی سایت و یا محصول فعالیت شود.


به یاد داشته باشید، طراحی خدمات فقط راجع به پیشگیری از خطایات نیست، بلکه راجع به ارائه ایده های ناب تا جایی که امکان دارد، و راجع به معین نمودن هرچه سریع تر مشکل موجود است. نمونه سازی ایده ها در اوایل روند طراحی سایت و یا محصول خیلی بهتر از این است که روی ایده ها موضوع و گفت و گو شود.


بازخوردها و عکس العمل ها (نمونه سازی و تست نمودن طراحی سایت و یا محصول)


این قسمت راجع به نمونه سازی و تست های مکرر ایده ها و مفاهیم مختلف است. شما در این مرحله نمی توانید تنها پیش طراحی سایت فروشگاهی و یا محصول را روی میز نهاده و از مشتریان و یا اعضای گروه طراحی بخواهید که نظرات خود را ارائه دهند. اگر این نظر خواهی به وسیله اجرای تست های معتبر و مفید و مصاحبه باشد، نتیجه آن ایده ها خیلی عالی است. مشتریان طراحی سایت و یا محصول نیاز دارند تا عکس ذهنی متناسبی از مفهوم طراحی سایت و یا محصول که می خواهد ایجاده شود، داشته باشند. ایجاد چنین دیدگاه و عکس ذهنی از مفاهیم طراحی سایت و یا محصول در ذهن مشتریان، قادر است قسمت عمده این مرحله از روند طراحی باشد.


ما بایست ابعاد احساسی هر طراحی سایت و یا محصولی که می خواهیم بسازیم را نیز در نظر داشته باشیم. ویدئو ها، عکس های، داستان ها و غیره به ایجاد این ارتباطلات احساسی با مخاطبان کمک می کند اما هنوز هم در این مرحله، تعامل مفید کاربر با طراحی سایت و یا محصول روی نداده است.


خیلی پراهمیت است تا به طور واقعی مفاهیم موجود در طراحی سایت و یا محصولی که می خواهیم بسازیم را نمونه سازی کنیم. طراحی خدمات از مرحله های و شیوه های تعاملی خیلیی استفاده می کند تا کاربر بتواند در طول این تعاملات به طور موثر و مفیدی طراحی را درک کند.- TISDT


بایست به تعامل احساسی کاربر با طراحی سایت و یا محصول مورد نظر خیلی فکر کنیم.

[img=600x0]http://www.webcando.ir/images/In_the_process_of_thinking_Web_Design1.jpg[/img]

تکمیل (اصلاح و اجرای روند طراحی سایت)


تکمیل روند طراحی نیازمند ایجاد تغییر و اصلاحات است. سه قاعده برای این مدیریت تغییرات هست: برنامه ریزی تغییرات و اصلاحات، اجرای تغییرات و اصلاحیات و مرور این تغییرات. تکمیل یک طراحی و اجرای آن، بایست بعد از این مرحله های صورت بگیرد. ارتباطات و تعاملات مخاطبان در طراحی سایت و یا محصولی که می خواهید ایجاد کنید بایست خیلی آشکار باشد و همان گونه باشد که مشتری انتظار دارد.


در کنار مشتریان، کارمندان و اعضای گروه طراحی نیز نقش پراهمیتی را در این روند ایفا می نمایند. انگیزه و مشارکت آن ها برای تکمیل روند طراحی خیلی ضروری است. اعضای گروه طراحی را از همان نخستی روند در طراحی شرکت دهید. روی تجربه های آن ها و تجربه های کاربری مشتریان طراحی سایت و یا محصول فوکوس نمایید. به اعضای گروه طراحی خود فرصتی دهید تا ایده های خود را ارائه دهند و در هر مرحله از روند، این ایده ها را تست کنند.


مدیران و صاحبان کسب و کار هم بایست روی این روند نظارت داشته باشند. نقشه و راهنمای روند طراحی نیز یکی از موردهای ضروری در این زمینه است. دقت داشته باشید که هر چه منابع بیشتری در این روند طراحی به کار ببرید، بهتر می توانید در این طراحی موفق شوید و طراحی سایت و یا محصولی را به وجود آورید که دارای معیارهای استاندارد است و مخاطبین را به این طراحی سایت و یا محصول جذب می نماید. با وب کندو به روز باشید. 
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان