انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
در طراحی سایت فولد (Fold) را در کجا قرار بدهیم؟

در طراحی سایت فولد (Fold) را در کجا قرار بدهیم؟

#1
[عکس: Abovethefold-2.png]

نحوه ایجاد فولد در طراحی سایت

اگر در عرصه طراحی سایت مشغول هستید، حتمن تا به حال واژه فولد و زیر فولد به گوشتان خورده است. در این نوشته می خواهیم در باره مفهوم فولد در طراحی سایت و جایگاه قرار گیری فولد در طراحی سایت حرف بزنیم.

فولد در طراحی سایت چیست؟

نخست مناسبتر است با واژه فولد کمی همراه شویم. واژه فولد در لغت به معنای تا کردن می باشد. این لغت در پرینت صفحه های روزنامه استفاده می شود. ولی در طراحی سایت به معنی دیگری استفاده می گردد.

روی فولد بخشی از ژورنال می باشد که در هنگام تا خوردن در بالای خط فولد جای می گیرد. به خاطر این بخش زیاد در معرض دید خوانندگان می باشد، روزنامه نگاران در این بخش متن های پراهمیت و خبرساز را می نویسند. زیر فولد جایی است که در زیر خط فولد قرار دارد. روزنامه نگاران متن های کم اهمیت را در این بخش استفاده می کنند.

در طراحی سایت فولد (Fold) را در کجا قرار بدهیم؟


[عکس: abovethefold.png]

ولی فولد در طراحی سایت مفهوم یکسانی دارد. همانند صفحه های روزنامه، صفحه های سایت نیز دربرگیرنده یک خط فولد می باشند. این خط در محلی واقع شده که بدون اسکرل نمودن می توان آن را دید. هنگامی که اسکرل می نماییم، خط فولد را پشت سر می گذاریم.

تفاوت فولد در طراحی سایت و روزنامه نگاری

یک از فرق های پراهمیت میان فولد در روزنامه نگاری و جای گذاشتن فولد در طراحی سایت آن است که بعد از پرینت روزنامه جای فولد ثابت می شود ولی در عرصه طراحی وب سایت موضوع کمی پیچیده می باشد. گروهی از مخاطبان مونیتور کوچکی را دارا هستند، گروهی هم از تبلت ها یا موبایل برای این سایت ها بهره می برند. برای مطالعه بیشتر درباره متعادل کردن طول خط و اندازه فونت در طراحی سایت رسپانسیو به اینجا مراجعه فرمایید. 

آن بخش از متن ها که در بالای خط فولد جای دارند، به منزله استاندارد محل گذاشتن فولد در طراحی سایت شمرده می شوند. اگر نشانی بار (نوار نشانی اینترنتی) و بقیه امکانات مرورگر را ۷۲۸ پیکسل بدانیم، طبق بررسی های صورت گرفته بر روی کسانی که در دنیای مجازی می گردند رزولوشن ۹۸ درصد آن ها ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکس می باشد. اگر این مقدار را به صورت پیش فرض قبول کنیم، جای گذاشتن فولد در طراحی سایت اندازه ای مساوی ۶۰۰ تا ۵۷۰ پیکسل خواهد داشت.

اسکرل سایت با توجه به جای گذاشتن فولد در طراحی سایت

حدود ۶۰۰ پیکسل ارتفاع را مخاطب بدون اسکرول نمودن قادر است ببیند، ولی بایست به منظور متن هایی که زیر فولد هستند چاره دیگری اندیشید. در سابق مخاطبان کمتر متنی را که زیر فولد جای داشت می دیدند ولی در حال حاضر مخاطبان با یاد گرفتن اسکرل نمودن، بیشتر متنهای زیر فولد را می بینند. بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که ۷۶ درصد مخاطبان صفحه های شان اسکرل می نمایند و هر روز هم این آمار بالاتر می رود.

جای گذاشتن فولد در طراحی سایت طوری است که حتی خیلی از سایت های مشهور در سطح جهانی هم متن عمودی در صفحه های خود جای داده اند تا مخاطبان به آسانی بتوانند آن ها را اسکرول نمایند. از موارد این سایت ها می توان Facebook، Amazon و YouTube را نام برد.

[عکس: WebDesignfold.jpg]

آیا کاربران به مطلب هایی که اسکرول می کنند توجه می کنند؟

خیلی از مخاطبان با هر ابزاری که داخل یک سایت یا فروشگاه ساز می شوند، اسکرل می نمایند ولی نحوه اسکرل نمودن آن ها نیاز به اصلاح دارد. با توجه به بررسی هایی که اخیرا انجام شده مخاطبان موقع اسکرل نمودن اکثرا متوجه بخش های بالای فولد می شوند. این بررسی ها می گویند ۸۰ درصد از مخاطبان به محتواهای بالای فولد توجه دارند. بنابراین مطلب های پایین فولد را بایست در مرتبه دوم اهمیت جای دهیم و بیشتر بر روی بالای فولدها متمرکز شویم.
طراحی سایت و بهینه سازی وب کندو

طراحی وب سایت,طراحی سایت
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان