انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بازاریابی اینترنتی چیست

بازاریابی اینترنتی چیست

#1
همانطور که می دانید بازاریابی اینترنتی به فرایند جذب و حفظ مشتری از طریق اینترنت گفته می شود. در انجام این نوع از بازاریابی باید اهداف را مشخص کرد و سپس یک وب سایت مناسب از جهات مختلف مانند نحوه طراحی و برنامه نویسی مطابق با این اهداف تهیه کرد. تعیین اهداف در انجام بازاریابی اینترنتی بسیار مهم هستند. از جمله مهمترین این اهداف تبدیل بازدیدکننده به خریدار در سایت شماست و یک کاربر زمانی تبدیل به خریدار می شود که به سایت و برند شما اطمینان پیدا کند.


 

از نگاهی دیگر بازاریابی اینترنتی در ایران که به آن بازاریابی الکترونیکی، بازاریابی آنلاین یا بازاریابی تحت وب گفته می شود، به کسب در آمد، فروش محصولات و ارائه خدمات از طریق اینترنت اطلاق می گردد. بازاریابی اینترنتی حوزه وسیعی می باشد چراکه نه تنها شامل بازاریابی از طریق اینترنت می شود، بلکه شامل کلیه فعالیتها و بازاریابی ها از طریق ایمیل و دیگر ابزار ارتباطی دنیای مجازی است.


 

اولین مرحله در انجام بازاریابی اینترنتی ایجاد یک وب سایت حرفه ای بر مبنای اهداف از پیش تعیین شده و صد البته سئو و بهینه سازی آن سایت است.

   


مرحله دوم ، افزایش ترافیک وب سایت با بازدید کنندگان مرتبط است که این جا هم یکی از موثرترین راه ها سئو سایت است. در این مرحله دو روش بازاریابی اینترنتی درون گرا و برون گرا مطرح می شوند. در انجام بازاریابی اینترنتی درون گرا سعی بر آن است که بازدید کنندگان وب سایت افزایش یابند اما این کار بدون صرف هزینه و با ارائه اطلاعات مفید و سودمند به کاربران صورت گیرد. بازاریابی برون گرا نیز می تواند ترافیک یک وب سایت را افزایش دهد ولی این کار با صرف هزینه همراه است. روش هایی مانند تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا تبلیغات بنری ، تبلیغات در نشریات ، تلویزیون ، حضور در نمایشگاه ها و … که هزینه های زیادی برای جذب بازدید کننده به صاحبان وب سایت ها تحمیل می کند. اما در بازاریابی اینترنتی درون گرا که از سه قسمت اصلی سئو ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و وبلاگ نویسی در خصوص کسب و کار تشکیل شده است بدون صرف هزینه بازدید کنندگان با وب سایت مورد نظر آشنا می شوند. به عنوان مثال در صورتی که وبلاگ نویسی در خصوص کسب و کار خود می کنید و بازدید کننده ای از طریق موتورهای جستجو به وبلاگ شما راهنمایی می شود شما می توانید درخواست انجام فعالیتی (call-to-action) در وبلاگ خود بگذارید و بازدید کننده را ترغیب به انجام کاری در وب سایت کنید مثلا کسب و کار شما در زمینه صنایع روشنایی است و در این زمینه نیز وبلاگ نویسی می کنید. بازدید کننده در مورد جدید ترین محصولات روشنایی در موتورهای جستجو ، جستجو می کند و شما در وبلاگ خود قبلا در این مورد مطلبی مفید نوشته اید و جدید ترین محصولات را به همراه تصاویر و توضیحات قرار داده اید و بازدید کننده شما را می یابد ، به وبلاگ شما وارد می شود ، مطلب را می خواند و به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا می کند. شما در مکانی در وبلاگ ، بنری به صفحه آشنایی با محصولات جدید قرار می دهید و بازدید کننده را ترغیب می کنید که بر روی این بنر کلیک کند و به صفحه فرود (landing page) برود و با محصولات جدید شما آشنا شود. حال اگر هدف شما تماس تلفنی برای ثبت سفارش باشد و بازدید کننده این کار را انجام دهد و فروشی صورت گیرد شما چرخه فروش را تکمیل و بازدید کننده را به مشتری بالفعل تبدیل کرده اید که این کار مشکلی است که بتوان بازدید کننده را مستقیما به مشتری بالفعل تبدیل کرد که اصطلاحا به آن visitor to customer conversion می گویند. بیشتر بازدید کنندگان ، به راحتی به مشتری بالفعل تبدیل نمی شوند و باید آن ها را کم کم برای این تبدیل آماده نمود. ابتدا باید بازدید کنندگان را ترغیب به تبدیل شدن به مشتری بالقوه کرد که به آن lead generation گفته می شود و سپس مشتری بالقوه را تبدیل به مشتری بالفعل کرد. بنابراین اقداماتی همچون استفاده از بازاریابی ایمیلی و ارسال ایمیل خبرنامه به کاربران ، برای تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل هستند و بدین ترتیب به آماده کردن و متقاعد کردن مشتری بالقوه برای تبدیل شدن به مشتری بالفعل ، lead nurturing می گویند. پس مرحله سوم ، تبدیل بازدید کنندگان به مشتریان بالقوه و بالفعل است.


 

مرحله چهارم ، اندازه گیری است. در بازاریابی اینترنتی باید نحوه این تبدیل ها را اندازه گیری کرد. به عنوان مثال در صورتی که وبلاگ ۱۰۰۰ بازدید کننده مرتبط که از موتورهای جستجو وارد آن شده اند داشته اما هیچ کدام از این بازدید کنندگان اهداف از پیش تعیین شده ی ما مانند عضویت در خبرنامه ، طرفداری در شبکه های اجتماعی ، تماس تلفنی و … را انجام نداده اند تبدیل ضعیفی صورت گرفته است و باید تدبیری در این مورد اندیشیده شود. ممکن است مجبور شویم جانمایی المان ها در صفحات ، طراحی و موارد دیگر را تغییر دهیم تا بتوانیم میزان این تبدیل را افزایش دهیم.


 

مرحله پنجم در انجام بازاریابی اینترنتی حفظ مشتری و تلاش برای ترغیب وی برای خرید مجدد است. مشتری که یکبار از سایت خریدی انجام داده است احتمال خرید مجدد آن از مشتری جدید به مراتب بیشتر است. انجام بازاریابی ایمیلی ، بازاریابی در شبکه های اجتماعی و … می تواند مشتریانی که یکبار از سایت خرید کرده اند را مجددا برای خرید از آن تشویق کند.

   

از مزایای بازاریابی اینترنتی می توان به در دسترس بودن اطلاعات وسیع و نامحدود اشاره نمود، کاربران با اتصال به اینترنت و جستجوی کالای مورد نظرشان به راحتی قادرند در هر ساعتی از شبانه روز اطلاعات کاملی راجع به آن کالا دریافت نمایند و در صورت تمایل نسبت به خرید آن اقدام کنند. به علاوه فروش آنلاین برای مالکین شرکت ها به علت عدم نیاز به نیروی کاری، مقرون به صرفه تر نیز می باشد. به طور کلی با استفاده از بازاریابی اینترنتی می توان بازار محدود و محلی را به بازاری گسترده و جهانی تبدیل نمود.


 

محدودیت های بازاریابی اینترنتی هم برای مشتریان و هم برای فروشندگان مشکلاتی بوجود می آورد. پایین بودن سرعت اینترنت مخصوصا در ایران می تواند مسبب مشکلات بسیاری شود، اگر حجم اطلاعات و تعداد صفحات وب سایت شرکتی بیش از اندازه زیاد باشد، کاربران برای دریافت و دانلود اطلاعات مورد نظر خود به کوشش فراوان نیاز خواهند داشت پس همواره سعی کنید سایت و بانک اطلاعاتی خود را سبک طراحی کنید تا با هر سرعت اینترنتی به راحتی لود شوند.

ار زرفی بازاریابی اینترنتی به خریداران امکان لمس، بو کردن، چشیدن و به طور کلی دیدن کالا از نزدیک را قبل از خرید، نمی دهد. برخی از فروشندگان عرصه تجارت الکترونیک، برای هر چه کم رنگ تر جلوه دادن این قبیل مشکلات و جلب اطمینان مشتریان، سیاست های مختلفی را به کار می گیرند و تحت شرایطی امکان بازپس فرستادن کالا را در اختیار خریداران آنلاین قرار می دهند.لذا آموزش سئو و یادگیری آن در این برهه از زمان ضروری به نظر می رسد.


منبع: نیوسئو 
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان