انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
SASS چیست ؟ (قسمت اول)

SASS چیست ؟ (قسمت اول)

#1
SASS مخفف Syntactically Awesome Style Sheets و یک زبان پیش‌پردازنده برای تولید کد Css است. این زبان به هیچ عنوان جایگزین Css محسوب نمی‌شود و می‌توان آن را روشی برای توسعه و مدیریت کدهای Css دانست.


[عکس: 146371531812.jpg] 




SASS امکان استفاده از متغیرها (Variables)، دستورات تودرتو (Nesting)، وارد کردن قطعه کدها (Partial Imports)، گروه‌بندی کدها (Mixins)، وراثت (Inheritance) و عملگرها (Operators) را در کدهای Css را فراهم می‌کند. کدهای SASS در نهایت کامپایل و به  تبدیل می‌شوند.
[عکس: 1462529883SASS2.jpg]
خودت را تکرار نکن DRY!
خودت را تکرار نکن (Don’t Repeat Yourself) اصلی در برنامه‌نویسی به معنای عدم تکرار یک یا چند خط کد در قسمت‌های مختلف برنامه است. برنامه‌نویس‌ها برای ایجاد امکان استفاده مجدد از یک تکه کد، آن را در قالب تابع یا کلاس تعریف می‌کنند و در صورت نیاز تابع مورد نظر فراخوانی و یا شی جدیدی از کلاس تعریف می‌شود. در صورت رعایت اصل DRY تغییر در یک جز از برنامه، نیازی به تغییر در قسمت‌های دیگر کد ندارد؛ در نتیجه رفع ایرادهای برنامه و توسعه دادن آن بسیار ساده‌تر خواهد بود.
 
[عکس: 1462530421DRY.jpg]

یکی از مشکلات Html و Css نداشتن امکان استفاده از اصل DRY است که منجر به تعریف پی‌در‌پی کدهای تکراری، هم‌چنین دشوار بودن تغییر و توسعه کد می‌شود. استفاده از SASS می‌تواند این مشکل را حل و ساختاری قانون‌مند برای کدهای شما ایجاد کند!

تعریف متغیرها (Variables):
با تعریف متغیر در SASS می‌توان اطلاعات مورد نیاز برای استفاده مجدد را ذخیره کرد. مانند دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی در زمان نیاز به فراخوانی، تنها نوشتن نام متغیر کفایت می‌کند.
 
[عکس: 1462530660VariableA.jpg]

تعریف متغیر در SASS مانند PHP با $ انجام می‌شود. کدهای SASS در نهایت کامپایل و به Css تبدیل می‌شوند. در کد تولید شده بعد از کامپایل، مقدار متغیرها در جای خود قرار خواهند گرفت.
 
[عکس: 1462530738VariableB.jpg]
کدهای تودرتو (Nesting):
SASS امکان تعریف selectorهای تودرتو با قالبی شبیه به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر را فراهم می‌کند تا شما کدهای خود را به راحتی بنویسید. 
 

[عکس: 1462530860NestingA.jpg]

پس از کامپایل کدها، دستورات تودرتو به قالب شناخته شده خود در Css تبدیل خواهند شد.
 
[عکس: 1462530913NestingB.jpg]



ادامه دارد....!
http://academyit.net

آکادمی آی تی مرجع آموزش در زمینه های مختلف آی تی از جمله : آموزش طراحی سایت ،آموزش شبکه  و ...
کانال رسمی آکادمی آی تی در تلگرام
https://telegram.me/joinchat/BjNmOzwQWxi32yY2mP7Q2w

http://academyit.net
پاسخ

SASS چیست ؟ (قسمت اول)

#2
قسمت دوم : 


قطعه کدها (Partials):
قطعه کدهای SASS که در قالب فایل‌های جداگانه نوشته می‌شوند، قابلیت فراخوانی در سایر فایل‌های SASS را دارند. برای مثال، می‌دانیم که reset کردن در تمام فایل‌های Css ضروری است. با استفاده از فایل‌های Partial می‌توان کد Reset مورد نظر را یک بار نوشت و در فایل‌های دیگر SASS آن را فراخوانی کرد.
نام‌گذاری فایل‌های Partial در SASS با (_) انجام می‌شود (مانند partial.scss_). علامت (_) در ابتدای نام فایل، مشخص کننده این است که فایل Partial می‌باشد و نباید به یک فایل Css تبدیل شود. فایل‌های Partial در فایل‌های دیگر SASS به وسیلهimport@ فراخوانی می‌شوند.
 

[عکس: 1462531098ResetPartial.jpg]
Import:
در خود Css امکان import فایل‌های دیگر Css وجود دارد و می‌توان با استفاده از آن، کدهای Css را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم‌بندی و آن‌ها را فراخوانی کرد. مشکل import در Css این است که با هر import@، یک Http Request ایجاد می‌شود.
SASS به جای ایجاد یک Http Request، فایل partial فراخوانی شده را با فایل اصلی ترکیب می‌کند و در نهایت یک فایل  برای تحویل به مرورگر وجود خواهد داشت.
در مثال زیر، فایل اصلی base.scss فایل partial با نام reset.scss_ را فراخوانی می‌کند.
 
[عکس: 1462531259PartialImport.jpg]

نوشتن پسوند فایل _reset.scss لازم نیست و خود SASS فرمت فایل را تشخیص می‌دهد. در نهایت پس از کامپایل، فایل Cssتولید شده به صورت زیر خواهد بود:
[عکس: 1462531324ImportResult.jpg]
گروه‌بندی کدها (Mixins):
نوشتن دستورات دارای پیشوند در Css3 و تکرار آن‌ها در هر قسمت مورد نیاز کاری زمان‌بر و خسته‌کننده است. تعریف mixinها در SASS به شما اجازه می‌دهد که گروهی از دستورات پرکاربرد را به راحتی در زمان مورد نیاز به کار ببرید. بدیهی است که استفاده از متغیرها در کنار تعریف mixinها، کد را انعطاف‌پذیرتر خواهد کرد.
 
[عکس: 1462531656mixinA.jpg]

تعریف mixin با دستور mixin@ به همراه اختصاص یک نام به آن و فراخوانی mixin با include@ انجام می‌شود. در مثال بالا، از متغیر radius$ برای افزایش انعطاف‌پذیری کد استفاده شده است. کد Css کامپایل شده به صورت زیر خواهد بود:
 
[عکس: 1462531757mixinB.jpg]
توسعه/وراثت (Extend/Inheritance):
وراثت یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های SASS است. با به کارگیری این ویژگی می‌توان گروهی از خصوصیت‌های یک selector را در selector دیگری به اشتراک گذاشت تا نوشتن کدهای تکراری جلوگیری شود. (پیاده‌سازی اصل DRY)
 
[عکس: 1462531861inheritanceA.jpg]

در کد بالا، ویژگی‌های نوشته شده برای message. در کلاس‌های success ،.error.  و warning. به وسیله دستور extend@ به ارث برده شده‌اند.
 
[عکس: 1462531949inheritanceB.jpg]
عملگرها (Operators):
در SASS عملگرهای ریاضی +، -، *، / و % قابل استفاده هستند؛ در نتیجه به کمک SASS محاسبات در Css امکان‌پذیر شده است.
 
[عکس: 1462532033OperatorsA.jpg]

در این مثال، تبدیل پیکسل به درصد به راحتی با استفاده از عملگرهای SASS انجام شده است:
 
[عکس: 1462532084OperatorsB.jpg]
 
http://academyit.net

آکادمی آی تی مرجع آموزش در زمینه های مختلف آی تی از جمله : آموزش طراحی سایت ،آموزش شبکه  و ...
کانال رسمی آکادمی آی تی در تلگرام
https://telegram.me/joinchat/BjNmOzwQWxi32yY2mP7Q2w

http://academyit.net
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان