انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
UX چیست؟

UX چیست؟

#1
Smile 
تجربه احساسی خوب یا بد ما از یک وب سایت می‌تواند تعیین کننده استفاده یا عدم استفاده مجدد ما از آن شود. بدیهی است که اهمیت این موضوع در فروش یک محصول یا افزایش مخاطبان به قدری است که به عنوان ارائه دهنده یک سرویس، حتما باید به آن توجه داشت. برداشت کاربر از جنبه‌های متفاوت یک سامانه، ایجادکننده خاطره‌ای است که از سرویس شما در ذهن او نقش می‌بندد.

 
تجربه کاربری شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر درباره استفاده از محصول، سامانه یا سرویس خاص است و می‌توان آن را نگاه به عملکرد یک محصول، سامانه یا سرویس از دیدگاه مخاطب در نظر گرفت. با توجه به این‌که برداشت‌های فردی مخاطبان مد نظر قرار می‌گیرد، تجربه کاربری امری ذهنی، نظری و درونی است.
     بر اساس تعریف استاندارد بین‌المللی ارگونومی‌های تعامل انسان و سامانه (بخش 210 از استاندارد ISO-9241)، تجربه کاربری برداشت‌های یک فرد و واکنش‌هایی که از استفاده یا انتظار استفاده وی از یک محصول، سامانه یا سرویس ناشی می‌شود را شامل می‌شود. تجربه کاربری تمام احساسات، باورها، اولویت‌ها، برداشت‌ها، واکنش‌های جسمی و روانی، رفتارها و دستاوردهای کاربران که پیش از استفاده، در زمان استفاده و پس از استفاده رخ می‌دهد را مد نظر قرار می‌دهد.
 
   


طراحی تجربه کاربری (Ux Design)
در نظر گرفتن تجربه احساسی کاربران در استفاده از سرویس شما، یکی از با اهمیت‌ترین مسائلی می‌باشد که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. هدف طراحی تجربه کاربری، شناختن نیاز و انتظارات کاربران از وب سایت و پیدا کردن راه حل‌هایی برای افزایش رضایت آن‌ها است. طراحی تجربه کاربری خلق هر چیز معنا دار و به یاد ماندنی است که به وسیله یک سازمان برای مشتریان ایجاد می‌گردد. طراح تجربه کاربری در پی بررسی نیازها و مشکلات کاربران در وب سایت از دیدگاه نحوه ارائه محصول، محل قرارگیری عناصر، ارائه کلامی اطلاعات و غیره در جهت دستیابی به بهترین تجربه کاربری است. طراحی ux را می‌توان ترکیبی از عناصر زیر دانست.

   
 

طراحی تعاملی (Interaction Design)
برقراری ارتباط انسان با وب‌سایت‌ها به رویکردی تعاملی و دوطرفه نیاز دارد و نیازمند جلب اعتماد بیشتری نسبت به برقراری رابطه بین دو انسان است. هدف طراحی تعاملی، طراحی به‌گونه‌ای است که در کنار در نظر گرفتن کاربردپذیری، استفاده از سامانه، سرویس یا وب سایت مورد نظر از دیدگاه کاربر راحت و دلپذیر باشد. طراحی تعاملی جنبه‌های گوناگونی از طراحی از جمله طراحی واسط کاربری، طراحی نرم‌افزار، طراحی کاربر-محور، طراحی سامانه‌های محاوره‌ای و غیره را پوشش می‌دهد.

- طراحی رابط کاربری (User Interface)
رابط کاربری محیطی است که ارتباط بین کاربر و وب سایت در آن شکل می‌گیرد. طراحان رابط کاربری صفحه‌ای را طراحی می‌کنند که کاربر با آن در ارتباط می‌باشد و به نحوه ارائه محصول می‌پردازند.رابط کاربری در مهندسی نرم‌افزار شامل ویدیوها و تصاویر، متن‌ها، جدول و دیاگرام‌ها، رنگ، فونت و هر چیزی است که در صفحه نمایش داده می‌شود.
 
   

 
دو مفهوم UX و UI معانی کاملا متفاوتی دارند و نباید به جای یکدیگر استفاده شوند. همان‌طور که توضیح داده شد، UX به تجربه احساسی کاربر از به‌کارگیری سرویس یا سامانه گفته می‌شود، در حالی‌که UI در حقیقت سیستمی است که کاربر به وسیله آن با وب سایت شما ارتباط برقرار می‌کند. در بیانی دیگر می‌توان احساس کاربر را UX و هر بخش سرویس را UI نامید.
 

- طراحی بصری (Visual Design)
طراحی بصری به زیبایی وب سایت و ارتباط آن با نحوه پیاده‌سازی تصاویر، رنگ‌ها، فونت‌ها و عناصر دیگر اشاره دارد. یک طراحی بصری موفق در جهت ارائه بهتر محتویات صفحه است؛ تناقضی با هدف وب سایت ندارد و به افزایش جذب کاربر و اعتمادسازی کمک شایانی می‌کند. طراحی لوگو و بنرهای تبلیغاتی تنها بخش کوچکی از طراحی گرافیک وب سایت را تشکیل می‌دهند. در حقیقت خلق یک وب سایت خوب زمانی ممکن است که طراحی گرافیک در کنار برنامه‌نویسی وب به میزان کافی بااهمیت شمرده شود.
 
   


- تایپوگرافی (Typography)
تایپوگرافی هنر حروف‌چینی برای نمایش زبان است و طراح با تغییر عناصر متن مانند اندازه، فاصله حروف، شکل حروف، فاصله خطوط، پاراگراف‌بندی و غیره، تلاش می‌کند تا زبان بصری مناسبی برای تایپ به وجود آورد. طراحی مناسب تایپوگرافی یک هنر طراحی سایت محسوب می‌شود.
     نوع تایپ انتخاب شده باید با دستگاه‌های مختلف سازگار و در تمام اندازه‌ها جلوه مناسبی داشته باشد. برخی از فونت‌ها جزئیات زیادی دارند و در دستگاه‌های بزرگ زیبا هستند اما در دستگاه‌های کوچک‌تر مانند موبایل، ناخوانا و باعث افت کیفیت رابط کاربری می‌شوند.

   


- کاربردپذیری (Usability)
در نظر گرفتن امکانات کافی و مورد نیاز کاربر در جهت افزایش کیفیت خدمت، قابلیت استفاده وب سایت را مشخص می‌کند. بر اساس تعریف سازمان بین‌المللی استاندارد، کاربردپذیری به میزان استفاده ممکن از یک محصول در جهت رسیدن به هدفی خاص در ضمن اثربخشی، کارایی و فراهم کردن رضایت کاربران گفته می‌شود.
 
   


بدیهی است که تنها وجود ماژول‌ها در وب سایت، برای استفاده مناسب از آن‌ها کافی نیست و نحوه دسترسی (Accessibility) کاربر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نظر گرفتن ابزارهای پیمایشی مناسب در جهت فراهم کردن دسترسی آسان کاربر به قسمت‌های مختلف، یکی از مهم‌ترین اصول طراحی تجربه کاربری است. کاربر باید بتواند در کمترین زمان و بدون نیاز به تفکر یا تمرکز زیاد، به ماژول مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند.
 
   


- عملکرد (Functionality)
برای تعریف مهم‌ترین جنبه لازمه عملکرد یک وب سایت، کافی است از خود بپرسید که هدف سایت چیست؟. هدف وب سایت مشخص‌کننده وظیفه‌ای است که باید انجام دهد و کیفیت عملکرد (functionality) آن با چگونگی اجرای وظیفه مورد نظر تعریف می‌شود.

- معماری اطلاعات (Information Architecture)
نظم خاص و هدفمند روند قرار دادن اطلاعات، باعث انسجام منطقی محتویات و هدایت آسان‌تر کاربر به اطلاعات فراهم شده در وب سایت می‌شود. معماری اطلاعات هنر و علم سازماندهی اطلاعات در وب سایت‌ها، اینترانت‌ها، نرم‌افزارها و واسط‌های کاربر است. معماران اطلاعات، با طراحی چارچوبی برای چیدمان اطلاعات، امکان افزایش کاربردپذیری و دسترسی آسان‌تر به اطلاعات را فراهم می‌سازند.
 
   


- استراتژی محتوا (Content Strategy)
استراتژی محتوا فرآیند تولید، ذخیره و توزیع محتوا بر اساس برنامه‌ای سازمان‌یافته در جهت هدفی خاص با کاربران مشخص است. افزایش کیفیت محتوا با در نظر گرفتن گرایش وب سایت تاثیر به‌سزایی در افزایش کاربران و در نتیجه سئوی سایت دارد. در فرآیند استراتژی محتوا، متن‌ها، تصاویر، ویدیوها و غیره بر اساس هدف وب سایت بیان می‌شوند. واضح است که در طراحی وب سایت نیز کیفیت برتر از کمیت است و حجم بالای مطالب کم ارزش تاثیری در جذب مخاطب ندارد.

   
 
http://academyit.net

آکادمی آی تی مرجع آموزش در زمینه های مختلف آی تی از جمله : آموزش طراحی سایت ،آموزش شبکه  و ...
کانال رسمی آکادمی آی تی در تلگرام
https://telegram.me/joinchat/BjNmOzwQWxi32yY2mP7Q2w

http://academyit.net
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان