انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انتقال تصویر در دوربین مدار بسته

انتقال تصویر در دوربین مدار بسته

#1
انتقال تصویر در دوربین مدار بسته: در حال حاضر برای دیدن تصاویر از فاصله های زیاد بیشتر از تجهیزات انتقال تصویر در دوربین مداربسته که با خط تلفن کار می کند استفاده می شود. در این روش احتیاج به تجهیزات مخصوص می باشد و عمده مشکل آن سرعت پایین انتقال اطلاعات و در نتیجه کیفیت پایین تصاویر می باشد .

اما با پیشرفت دوربین مداربسته ها و دستگاههای ضبط تصویر امکان انتقال تصویر از بستر شبکه نیز فراهم شده است. دراین مقاله سعی شده است به طور مختصر این روشها معرفی شود تا بتوان به عنوان یک راه حل صحیح در بحث طراحی انتقال تصویر استفاده شود.

اجزای سیستم مداربسته
  1. تجهیزات دیداری ( دوربین مداربسته)
  2. بستر انتقال
  3. مرکز کنترل هوشمند ( مغز سیستم)
  4. مانیتورینگ
انواع بستر انتقال تصویر در دوربین مداربسته
انتقال تصاویر و دیتا در دوربین مداربسته به دو روش مقدور است :
  1. آنالوگ
  2. دیجیتال
انتقال تصویر آنالوگ

الف : کابل کواکسیال :

معمولا در شبکه های محلی از کابل به عنوان محیط انتقال استفاده می گردد. متداولترین توع کابلی که در انتقال اطلاعات استفاده می گردد ، کابل های بهم تابیده می باشند.

باتوجه به نوع( cat6, cat5e ؛ cat5) و همچنین استاندارد آن( FSTP STP UTP ) کابلها حداقل سرعت شبکه 100 مگابیت برثانیه می باشد. باتوجه به این پهنای باند می توانیم تعداد زیادی دوربین را برروی شبکه به طور همزمان داشته باشیم اما در شرایطی که از این بستر بخواهیم بطور همزمان شبکه دیتا نیز داشته باشیم و یا از سرویسهای دیگر شبکه نیز استفاده کنیم. بایستی توسط سرپیچ های مدیریتی پهنای باند را کنترل کنیم .

انواع کابل کواکسیال به تفکیک توانایی در فرکانس 400 مگا هرتز :

RG 59 = MAX 700 m: a

RG = MAX 1000 m: b

RG 211 = MAX 1300 m: c


ب : بیسیم ( WIRELESS )


بییسیمهای دارای مجوز از سازمان ارتباطات رادیویی برای انتقالدیتاو تصویر دارای فرکانسهای 1.2 GHZ ، 2.4 GHZ ، 5.6 GHZ با پهنای باند 108 Mb/S با قدرت هایی از 0.1 W الی 5 W برای مسافت هایی از 100 متر تا 5 کیلومتر در دسترس می باشد که تنها قابلیت انتقالیک تصویر را در این حالت دارد .

ج : جفت سیمه ( TWISTEDPAIR )

برای انتقال دیتا با پهنای باند 4Mb/S برای مسافتهای حداکثر 100 متر قابل استفاده می باشد .


2 – دیجیتال :

برای داشتن اطلاعات با فرمت دیجیتال ، سیگنالها ابتدا باید توسط دستگاه TO TCP/IP MEDIA CONVERTOR به سیگنال دیجیتال با ACCESS CODE IP تبدیل گشته سپس به واسطه بستر های انتقال زیر منتقل گردند :

الف : بیسیم ( WIRELESS )
بییسیمهای دارای مجوز از سازمان ارتباطات رادیویی برای انتقالدیتاو تصویر دارای فرکانسهای 1.2 GHZ ، 2.4 GHZ ، 5.6 GHZ با پهنای باند 108 Mb/S با قدرت هایی از 0.1 W الی 5 W برای مسافت هایی از 100 متر تا 5 کیلومتر در دسترس می باشد که در این حالت توانایی انتقالحداقل 10 تصویر را تواما دارد ، به همین دلیل هزینه های انتقالدیتا بسیار کاهش می یابد .

ب : جفت سیمه ( TWISTEDPAIR )

برای انتقال دیتا با پهنای باند 100Mb/S برای مسافتهای حداکثر 500 متر قابل استفاده می باشد .

ج : کابل های UTP (شبکه)
کاربرد
حداکثر فرکانس دیتا
نوع سیم
TEL RING
برای انتقالدیتا استفاده نمی شود
CAT 1
TEL RING – WRING
4 Mb/S
CAT 2
10 BASED – TOKEN RING 4Mb/S – ISDN LOW SPEED
10 Mb/S
CAT 3
TOKEN RING 16Mb/S
16 Mb/S
CAT 4
100 BASED –ANY LOW TOKEN RING 20Mb/S
100 Mb/S
CAT 5
150 BASED –ANY LOW TOKEN RING 25Mb/S
120 Mb/S
CAT 6

د : فیبر نوری ( FIBER OPTIC )
به واسطه این بستر انتقال پهنای باند 500Mb/S را در اختیار داریم که توان انتقال 15 تصویر همزمان همرا ه با دیتا ( فرامین کنترلی ) و صوت با بهترین کیفیت امکان پذیر می باشد ، لازم بذکر است جدیدترین و توانمندترین بستر انتقال دنیا در حال حاضر این بستر انتقال می باشد .

با توجه به اینکه در شبکه ها با کابل مسی محدودیت فاصله وجود دارد برای فواصل طولانی می توان از بستر فیبر نوری استفاده کرد .

فیبر نوری به دو صورت مالتی مدیا مود و سینگا مود موجود می باشد. برای فاصله کوتاه (زیر 2000 متر ) معمولا از فیبر نوری مالتی مود استفاده می شود و برای فاصله های بیشتر از فیبر نوری سینگل مود استفاده می گردد.

در حال حاضر باتوجه به اینکه تجهیزات فعال (active)برای هردو فیبر نوری تقریبا یکسان می باشد بهتر است در طراحی خود از فیبر نوری سینگل مود استفاده نماییم تا درآینده بتوانیم در صورت نیاز پهنای باند بیشتر احتیاج به تعویض بستر نباشد.

برای انتقال تصویر بر روی فیبر در صورت آنالوگ بودن دوربین بعداز ارتباط دوربین ها بوسیله کابل کواکسیال به دستگاه ضبط تصویر که دارای پورت (Ethernet) می باشد از طریق پورت شبکه و بوسیله یک سوئیچ که دارای ماژول فیبر نوری است یا بوسیله یک مبدل (Media converter) تصاویر را بروی فیبر انتقال داد . البته مبدلهای سوکت BNC به فیبر نوری نیز در بازار موجود می باشد که می توان از آنها استفاده نمود.

اما برای دوربین تحت شبکه موضوع فرق می کند و می توان دوربین را به صورت مستقیم به وسیله کابل شبکه به سوئیچ انتقال داد و از روی سوئیچ نیز تصویر را بر روی شبکه فرستاد.

راه اندازی video server

   

چند روش برای اتصال دوربین PTZ به دستگاه DVR وجود دارد:

بعضی اوقات لازم است که تنها تصویر دوربین مداربسته برای محل مشخص یا نامشخصی ارسال گردد که بیشتر اوقات از دوربین های تحت شبکه استفاده می شود اما به دلیل مقرون به صرفه نبودن این روش از روشی استفاده می شود که در آن از video server برای تبدیل پروتکل آنالوگ به شبکه استفاده می شود، یعنی این که دوربین مدار بسته آنالوگ را به دوربین مدار بسته شبکه تبدیل می نماید.

مدل آموزشی مورد استفاده برای تبدیل دوربین مدار بسته آنالوگ به تحت شبکه مدل IPV-MJ است که در بیشتر مدل ها برای تبدیل و انتقال تصویر مورد استفاده قرار می گیرد. کار این مبدل تبدیل یک پروتکل بدون IP به پروتکل IPدار است. یک طرف دستگاه دارای ورودی BNC است و بخش دیگر دارای خروجی پورت شبکه است. این دستگاه اجازه انتقال تصویر را بر روی محیط شبکه می دهد.

مشخصات دستگاه video server

Compact design, easy installation

BNC camera input

BNC & Ethernet output

Enables web bowser access to standard CCTV camera

Control PTZ cameras from internet explorer

Pan/tilt/ zoom connection via RS-232 or RS-458

Alarm/ motion detection notify by email or FTP

Record to hard drive as AVI or JPEG

Take still snapshot as JEPG

MJPEG video compression

This IP server is not compatible with 3rd party NVR software system
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان