انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
حاشیه‌ها‎ی لوگوی کوکاکو

حاشیه‌ها‎ی لوگوی کوکاکو

#1
لوگوی شرکت کوکاکولا

کوکاکولا یکی از برندهای شناخته شده نوشیدنی درجهان به شمار می ‎رود. در سال ۱۸۸۶در ایالت ویرجیای آمریکا یک قانون برای منع مشروبات الکلی به تصویب رسید. پس از وضع این قانون دکتر جان اس پمبرتون که نوشیدنی‌ها ‎ی الکلی خود را در داروخانه‌ها ‎ به فروش می ‎رساند، تصمیم گرفت تا آنها را با  نام تجاری جدید و بدون استفاده از الکل روانه بازار کند. او درنظر داشت که نام این محصول را از مواد اولیه تشکیل دهنده آن یعنی کوکائین (که از برگ کوکا گرفته می‌شد) و همچنین عصاره کافئین دانه کولا بود. (بعدها کوکائین این نوشابه در سال ۱۹۰۵ از فرمول آن حذف شد) انتخاب نماید. به همین دلیل نام«شربت تقویت کننده کوکاکولا» ترکیبی از دو واژه کوکا و میوه کولا  را برگزید. فرانک رابینسون دفتردار و حسابدار دکترپمبرتون بعد از دیدن این نام آن را خلاصه کرده و به کوکاکولا تبدیل کرد و از آنجاییکه خط خوبی داشت حروف را با پیچ و خم زیبایی نوشت. این حالت نوشتاری به اندازه ‎ای زیبا بود که مورد پسند دکتر پمبرتون قرار گرفت و بر روی تمامی محصولات جدیدش نام کوکاکولا را به همان صورت درج نمود. این گونه بودکه لوگوی معروف و جهانی کوکاکولا پایه گذاری گردید .


   


حاشیه‌های لوگوی کوکاکولا


شاید شما نیز با مطالبی که در رابطه با لوگوی شرکت کوکاکولا پخش شده است، برخورد کرده باشید. شایعاتی مبنی بر ضد دینی بودن لوگوی شرکت کوکاکولا که موجب خشم بسیاری از مسلمانان و خریداران این محصول شده است. در زیر به این مطالب که در فضای مجازی منتشر شده است، اشاره می ‎کنیم و در پایان به رد این ادعاها می ‎پردازیم:

« این آرم بدون این که افراد معمولی به آن دقت کنند یک اهانت به پیامبر (ص) و شهر مکه می ‎باشد. اگر برچسب نوشابه کوکاکولا را از بدنه بطری جدا کرده و به پشت آن نگاه کنید آرم کوکاکولا را به صورت برعکس مشاهده می ‎کنید که از پشت به این صورت خوانده می ‎شود «لا محمد– لا مکه» یعنی محمد و مکه وجود ندارد. در این لوگو با خط زیبا و حرفه ‎ای از یک طرف برچسب «لامحمد – لامکه» به زبان عربی دیده می ‎شود و از طرف دیگر برچسب کلمه کوکاکولا به زبان انگلیسی و به همان شکل و شمایل صحیح آن قابل مشاهده می ‎باشد.»

اما این که این مباحث چقدر بنیه علمی دارد و آیا این امر صحت داشته و قابل توجیه می ‎باشد نیاز به بررسی بیشتری دارد.

پاسخ به ادعای مخالفین آرم شرکت کوکاکولا


   


1- زمانی که فرانک رابینسون این لوگو را طراحی نمود، در اندیشه افکار اسلام هراسی نبوده است. بررسی اندیشه‌ها ‎ی رابینسون به عنوان طراح لوگوی کوکاکولا را می ‎توان با مختصری از بیوگرافی وی مشخص کرد. رابینسون در سال 1845 درشهر آتلانتا در ایالت جورجیا آمریکا به دنیا آمد. وی به عنوان یک بازاریاب مشغول به کار شد و بیشتر از آن که در مباحث سیاسی، اجتماعی و مذهبی شرکت کند، در امور اقتصادی فعالیت داشت و پس از آشنایی با دکتر جان پمبرتون به عنوان حسابدار در شرکت وی استخدام و در سال 1886 موفق به طراحی لوگوی کوکاکولا شد. در این سال‌ها ‎ روابط مسلمانان و یهودیان به مانند امروز نبوده و مشکل اساسی میان این دو دین وجود نداشت که یک حسابدار در فکر طراحی لوگو برای تخریب اعتقادات دیگری باشد.
2- اگر بپذیریم برچسب‌ها ‎ی بر روی بطری‌ها ‎ی نوشابه کوکاکولا را برعکس کنیم عبارت «لامحمد ـ لامکه» ظاهر می‌گردد، باید توجه داشت که اخیرا بطری‌ های این محصول بصورت فلزی بوده و لوگوی این شرکت بر روی آن حک شده به طوری که برعکس شده این لوگو از داخل ظرف قابل مشاهده نمی ‎باشد و براستی که اگر هدف این شرکت مقابله با اعتقادات مسلمین است، باید لوگو بر روی یک برچسب طراحی شود به طوری که پیوسته برعکس آن نیز قابل مشاهده باشد. این در حالی است که شرکت کوکاکولا رغبت بیشتری برای تولید بطری‌ها ‎ی فلزی دارد.
3- اگر هم بپذیریم این لوگو در جهت مقابله با اسلام طراحی شده است، لوگو در حالت عادی هیچگونه مشکلی ندارد تنها اشکالی که از سوی مخالفین طرح شده برعکس شدن برچسب می ‎باشد که عبارت مذکور بر روی آن مشاهده می ‎شود، لذا می ‎توان گفت تنها تعداد معدودی از مصرف کنندگان برچسب را برعکس مشاهده می ‎کنند که آن هم نیاز به دقت نظر زیادی دارد. مگر در مواردی که فرد از قبل نسبت به آن آگاهی پیدا کرده باشد.
4- محصولات این شرکت فارغ از مشروبات الکلی می ‎باشند، در نتیجه برای مسلمانان قابل استفاده هستند. پس باید گفت از آنجا که در نوع محصول هیچگونه ضدیتی با قوانین اسلامی دیده نمی ‎شود، بنابراین کمی غیرمنطقی به نظر می ‎رسد که یک امر اتفاقی را توطئه بدانیم، زیرا یک شرکت به دنبال مشتریان خود در سرتاسر جهان است و با توجه به جمعیت یک میلیارد و 500 میلیون نفری مسلمان هیچ گاه به خاطر اهداف مذهبی، خود را از هدف اصلی شرکت یعنی کسب سود دور نمی ‎کند.
5- به دلیل رقابتی بودن بازارهای تجاری، ممکن است برخی از رقیبان این شرکت برای کاستن اعتبار این شرکت درصدد تخریب آن برآیند. دراین زمینه اگر هم مخالفتی باطراحی لوگو این برند وجود داشته باشد، یک گروه به نمایندگی از سوی جامعه مسلمانان می ‎تواند به شکل منطقی با شرکت کوکاکولا وارد مذاکره و گفتگو شود و از جنجال و بحث خودداری نماید.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان