انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مصاحبه شغلی موفق | راه های موفقیت

مصاحبه شغلی موفق | راه های موفقیت

#1
مصاحبه شغلی را چگونه مدیریت کنیم؟ ( مصاحبه شغلی و چالش ها )
‌همه ما فکر می‌کنیم مصاحبه شغلی فقط برای فرد مصاحبه شونده چالش برانگیز بوده و کوچکترین اشتباهی از جانب او می‌تواند منجر به از دست رفتن یک موقعیت کاری مناسب شود؛ چه بسا بسیاری از مدیران برای تامین یک نفر پرسنل، به علت بی‌تجربگی در انجام مصاحبه استخدامی و انتخاب فرد مورد نیازشان دچار اشتباه شوند . بهترين‌ راه‌ برای اینکه بتوانید فرد مناسبی را برای سازمان خود انتخاب کنید ، انجام‌ يك‌ مصاحبه‌ هدف‌دار و تنظيم‌ شده‌ می باشد ،پس‌ بهتر است‌ كه‌ براي‌ برگزاري‌ چنين‌ مصاحبه‌اي‌ مهيا بود! براي‌ اين‌ منظور، فهرستي‌ از نيازهاي‌ شغلي‌ و ويژگيهاي‌ كار را به‌ ترتيب‌ اولويت‌بندي‌ كنيد و پرسشهاي‌ باز و آزادي‌ براي‌ پرسيدن‌ از متقاضي‌ كار دردست‌ داشته‌ باشيد. اين‌ روش‌ كمك‌ مي‌كند تا درانجام مصاحبه و استخدام‌ متقاضي‌ اشتباه‌ كمتري‌ صورت‌ پذيرد. حال‌ بايد تصميم‌ بگيريد كه‌ چه‌ سوالاتي‌ را از متقاضي‌ بپرسيد. در وهله‌ اول‌ تعيين‌ كنيد كه‌ شغل‌ موردنظرتان، چه‌ مهارتها و آموزشهايي‌ نياز دارد و بدين‌وسيله‌ يك‌ شرح‌ شغل‌ تهيه‌ كنيد كه‌ در آن‌ فهرستي‌ از نيازهاي‌ شغلي‌ كه‌ براي‌ انجام‌ كار در آن‌ موقعيت‌ شغلي‌ لازم‌ است‌ گنجانده‌ شده‌ باشد. معمولاً‌ درست‌ تعيين‌ نكردن‌ نيازهاي‌ شغلي‌ يكي‌ از دلايل‌ اصلي‌ شكست‌ در انتخاب‌ صحيح‌ كارمند است. ‌سعي‌ كنيد درحين‌ مصاحبه، شرايط‌ راحتي‌ براي‌ متقاضي‌ فراهم‌ سازيد، چون‌ تجربه‌ نشان‌ داده‌ است، افرادي‌ كه‌ داوطلب‌ استخدام‌ هستند درحالت‌ راحت‌ بودن، اطلاعات‌ بيشتري‌ ارائه‌ مي‌كنند. چنانچه‌ تشخیص میدهید که ميزان‌ تحمل‌ يك‌ متقاضي‌ تحت‌ شرايط‌ فشار سنجيده‌ شود، بهتر است‌ اين‌ كار به‌ پايان‌ جلسه‌ و يا يك‌ جلسه‌ ديگر موكول‌ گردد.زمان مصاحبه در مورد احتمالات کار خود اغراق نکنید وهمچنین از غافلگیر کردن داوطلب پرهیز کنید . به یاد داشته باشید معذب بودن داوطلب به معنی ناتوانی او نیست در این شرایط کار شما کمی ‌دشوار می‌شود، چراکه باید مهارت ناکافی در برقراری رابطه یا استرس قرار گرفتن در موقعیت جدید را، از ناتوانی و ناکارآمدی داوطلب تشخیص دهید. به عنوان مصاحبه کننده در مطرح کردن سوالات‌تان انعطاف‌پذیر باشیدو همیشه سعی کنید به دنبال بهترین فرد باشید نه فرد قابل قبول ، شما باید به دنبال بهترین فرد با خصوصیات منحصر به فرد باشید، نه کسی که امتیاز حداقل‌ها را در تمام زمینه‌ها کسب می‌کند. در اینجا به برخی سوالاتی که می تواند به شما کمک کند و معمولا در مصاحبه شغلی مطرح می شود ، اشاره شده است :
در مصاحبه شغلی از شما خواهند پرسید که دلیلتان برای تقاضای این شغل چیست؟ مصاحبه گر می تواند بداند آیا داوطلب صرفا از روی بیکاری به این شغل و این شرکت آمدید و یا اینکه برای بدست آوردن این شغل، انگیزه لازم را دارد ؟
اگر ممکن است برای ما بگوئید که چه عاملی باعث جذب شما برای داشتن شغل در شرکت ما شده است؟ این سوال یعنی اینکه شما چه توانایی در خود سراغ دارید که این شغل را مناسب برای خود می دانید ؟
برای ما از زمانی بگویید که از شما برای شرکت در یک کار تیمی درخواست شده است؟ با این سوال می توانید روحیه فردمصاحبه شونده در زمینه کار گروهی را ارزیابی نمایید که آیا برای انجام کارها، تکروی می کند یا اینکه توانایی بکارگیری افراد زیرمجموعه را دارد؟آیا در یاددادن و یاد گرفتن خسیس است و یا اینکه مانند یک معلم به تعلیم و تعلم می پردازد؟ چگونه با افراد جدید رابطه کاری برقرار می کند ؟ در گذشته‌ به‌ صورت‌ تيمي‌ كار مي‌كرده‌ يا مستقل؟ كداميك‌ را ترجيح‌ مي‌دهد؟ چرا؟

میتوانید از داوطلب استخدام بپرسید ، شما چه کاری از دستتان بر می‎‏آید که فکر می‏کنید بهتر از دیگران می‏توانید انجام دهید و یا چرا فکر می‏کنید برای این کارمناسب هستید ؟
از او بخواهید درباره یک وضعیت چالش انگیز که با آن برخورد کرده بگوید. در این سوال،میزان توانمندی فرد برای مدیریت بحران سنجیده می شود.
از نظر مصاحبه شونده در مصاحبه شغلی چه عوامل کلیدی برای ارزیابی عملکرد وجود دارد و چگونه می تواند استدلال کند که یک نتیجه نشان از پیروزی است یا نه؟ و آیا موفقیتی هست که به طور خاص به آن افتخار می کند؟

اگر مدیر بالادستی دستوری برخلاف قوانین کشور بدهد تصمیم او چگونه است؟ از او بخواهید توضیح بده اگر بعد از کسب این شغل زیردستانش اشتباهی را مرتکب شوند چگونه با آنها رفتار می کند؟
تجربيات‌ و سابقه‌ شغلي‌ وي‌ در چيست؟ چند سال‌ سابقه‌ كار دارد؟ در چه‌ محلهايي‌ قبلاً‌ كار كرده‌ است؟چرا شغل قبلی خود را رها کرده
آیا شغل دومی هم دارد؟انتظار چه میزان حقوق را دارد؟
در مصاحبه شغلی این سوال نیز معمولا پرسیده می شود که دوست دارید رییس یا مدیر شما چگونه باشد و در چه‌ محلي‌ مايلید به‌ كار مشغول‌ شوید؟پاسخهاي‌ اين‌ پرسشها كمك‌ خواهندكرد تا ويژگيهاي‌ شخصيتهايي‌ كه‌ مصاحبه شونده تمايل‌ دارد (يا تمايل‌ ندارد) با آنها كار كند را بشناسيد.
از تظر خودداوطلب مهمترین نقطه ضعفش در چیست ؟
در صورتیکه مشکلی را در بین کارمندان این اداره/سازمان/کارخانه/شرکت ببیند چه می‏کند؟
مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلاتی که با آن مواجه شده است چه مسائلی بودند و برای مقابله با آن‌ها چه راهکاری اندیشیده است؟
در مصاحبه شغلی چه استراتژي يا روشي براي مواجه با فشارهاي مربوط به كار اتخاذ مي‌كند؟
سه‌ وظيفه‌ اصلي‌ در شغل‌ گذشته اش را بیان کند ؟ از كدام‌ مسئوليت‌ بيشتر از همه‌ لذت‌ می برده؟ چرا؟ مسئوليتهايي‌ كه‌ داوطلب‌ از آنها لذت‌ برده‌ است، احتمالاً‌ آنهايي‌ خواهند بود كه‌ وي‌ به‌درستي‌ و به‌خوبي‌ انجام‌ مي‌داده‌ است.
در نهایت ، مصاحبه کننده از داوطلب میپرسد که آیا سوالی دارد یا خیر، این پرسشی است که معمولا مصاحبه شغلی با آن به پایان میرسد

برگرفته از سایت
www.minikar.com
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان