انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آشنایی با مفاهیم کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیکی

آشنایی با مفاهیم کسب و کار اینترنتی و تجارت الکترونیکی

#1
کسب و کار اینترنتی را کاربرد اینترنت و دیگر فناوری های اطلاعاتی برای حمایت از تجارت و بهبود کسب و کار می دانند . کسب و کار اینترنتی مانند یک شغل بوده و باید روزانه زمان مشخصی صرف آن گردد . به نیروی کار و دانش فنی لازم نیاز دارد و از اصول حرفه ای کسب و کار بهره میبرد . اين نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پيشرفت کرده است. اين نوع کسب و کار جديد بوده و با پيدايش کامپيوتر ، اينترنت، و توسعه ی جامعه ی خدماتی به عنوان يکی از سريع ترين کسب و کارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه تجارت جهانی مطرح هستند.
خريد و فروش اينترنتی به کوچکترين کسب و کارها نيز اين امکان و فرصت را می دهد که به مخاطبان خود در سطح جهانی با حداقل هزينه دسترسی پيدا کنند. شرکت های اینترنتی نسبت به شرکتهای فیزیکی اقتصاد قویتری داند زیرا امروزه افراد ترجیح می دهند در فضای مجازی کارهای خود را انجام دهند و از حضور فیزیکی خود برای انجام خدمات دوری می کنند تابه اینصورت در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنند.اين تغيير رفتار در مصرف کننده ها باعث شده است که اقتصاد جديدي در اينترنت نمایان شده و شرکتها و کسب و کارهاي جديد بسياري در اينترنت شکل گيرد.

امروزه، كسب و كارهاي اينترنتي بسيار متنوعند. اما به طور كلي آنها را مي‌توان  به ۱۰ گروه عمده تقسيم بندي كرد:
– ايجاد شبکه های اجتماعی آنلاین
– خريد، فروش و حراج كالاهاي مختلف
– تبليغات اينترنتي
– ارائه خدمات تخصصي به ديگران
– ايجاد پایگاه اطلاعات، اخبار و آموزش
– تهيه و ارائه نرم افزارهاي مختلف
– چند رسانه اي يا مالتي مديا
– پيوستن به شبكه هاي واسطه گري
– خدمات مربوط به ايميل
– سرمايه گذاري مشترك
البته در کسب و کار اینترنتی داشتن يک سايت اينترنتی، تنها برای فروش محصول يا خدمات به کار نمی رود، بلکه می تواند نقشها و کارکردهای مختلفی داشته باشد. مثلا اگر محصول خاص و منحصر به فردی داريد که در ديگر نقاط دنيا وجود ندارد، می توانيد با معرفی آن محصول در سايت خود، ديگران را از وجود آن مطلع کنيد و از اين طريق به اهداف خود دست يابيد.

تجارت الکترونیک
تمام ابعاد و فرآیند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی web انجام داد، تجارت الکترونیک می گویند. بطور کلی واژه تجارت الکترونیک اشاره به معاملات الکترونیکی می نماید که از طریق شبکه های ارتباطی انجام می پذیرد. ابتدا، خریدار یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی از طریق اینترنت می پردازد و کالا را از طریق web یا پست الکترونیکی سفارش می دهد. نهایتاً کالا را تحویل می گیرد،به نوعی تجارت الکترونیکی ،  تجارت بدون کاغذ است. با تجاری شدن اینترنت در دهه ۱۹۹۰ و رشد سریع آن به میلیونها مشتری بالقوه، عبارت تجارت الکترونیکی به وجود آمد و برنامه های کاربردی تجارت الکترونیکی نیز به سرعت توسعه یافتند. بوسیله تجارت الکترونیک، تبادل اطلاعات خرید و فروش و اطلاعات لازم برای حمل و نقل کالاها با زحمت کمتر و تبادلات بانک با شتاب بیشتر انجام خواهد شد. از سال ۱۹۹۵ کاربران اینترنتی شاهد پیشرفت چشمگیر کاربردهای اینترنت در زمینه های گوناگون از جمله بازارهای فروش آنلاین و آموزش الکترونیکی بودند.زيبايی اينترنت در اين است که مخاطبان آن در سرتاسر دنيا پراکنده اند و اين امر می تواند به معنای وجود مشتريان بالقوه برای شما باشد. اين نوع بازار، هيچ موقع بسته نمی شود. مشتريان شما می توانند به صورت ۲۴ ساعته به اطلاعات کسب و کارتان دسترسی پيدا کنند. شما نيز می توانيد هر چند بار و با هر فاصله ای که بخواهيد ، اطلاعات مورد نظرتان را درباره ی فعاليتها و فروشگاهتان در صفحات اينترنت جای دهيد. مهمتر از اين، شما می توانيد کاتالوگی از محصولات و خدماتتان را همراه تصوير و حتی فيلم در صفحات اينترنت قرار دهيد. در اين صورت، مشتريان بالقوه ی شما می توانند آنها را مشاهده کنند و حتی در هر ساعت از شبانه روز، سفارش خريد دهند.

امروزه که  رقابت شدیدی بین تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات وجود دارد، می توانند برای خدمات و محصولات  خود بااستفاده از تجارت الکترونیک و با صرف حداقل هزینه در هر نقطه از کره زمین مشتری مناسب داشته باشند. از طرف دیگر مشتریان نیز دقیقا مطابق با سلیقه و بودجه خود به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانند به خدمات مورد نظر دستیابی پیدا کنند.

 تجارت الکترونیکی چه مزایایی دارد؟
ـ خرید و فروش به سهولت انجام می گیرد.
ـ مشتری قدرت انتخاب بالائی دارد. (در مدت کوتاهی به فروشگاه های مختلف سر زده و کالای مطلوب خود را انتخاب می کند.)وقت و هزینه مشتری با گشت وگذار در بازار هدر نمی رود.
ـ در صورت همگانی شدن این نوع تجارت، مشکلات بزرگ و لاینحل شهرها(ترافیک، آلودگی هوا و …) حل می شود.

نهادینه شدن فرهنگ تجارت الکترونیکی دستاوردهایی به همراه دارد مثل کمک به حل معضل بیکاری ،جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه های ملی نظیر بنزین ، جلوگیری از آلودگی هوا ،ارائه مناسب خدمات قبل و پس از فروش وتسهیل در جهت تاسیس محل کسب و کار برای جوانان بدون نیاز به سرمایه هنگفت.

تفاوت کسب و کار اینترنتی با تجارت الکترونیک
بسياری از افراد، کسب و کار اينترنتی ( E-Business ) را با تجارت الکترونيکی ( E-Commerce ) اشتباه می گيرند در حاليکه اين دو مبحث با يکديگر متفاوتند. به عبارتی E-Business به مجموعه فعاليتهای مربوط به کسب و کار از جمله مباحث بازاريابی، مالی، خريد و فروش، ارتباط با مشتريان، خدمات پس از فروش، همکاری با سرمايه گذاران و… که از طريق شبکه اينترنت انجام می‌گيرد اطلاق می‌شود در حاليکه E-Commerce تنها شامل مسائل مربوط به خريد و فروش از اينترنت می باشد و خود، زيرمجموعه ای از E-Business است.کسب و کار اینترنتی معنایی جامع تر از تجارت الکترونیک را دارد ،تجارت الکترونیک، بیشتر بر روابط خارجی و بیرونی شرکت ها و افراد از طریق وب سایت ها تکیه دارد، در حالی که کسب و کار الکترونیک علاوه بر این ارتباطات خارجی شرکت ها و سازمان ها، به راهکارهایی که باید در درون شرکت و یا نهاد و یا سازمانی که در آن کار تجارت را انجام می دهیم، تا بتوانیم تجارت موفقی در تجارت الکترونیک داشته باشیم، تمرکز و توجه نیز دارد. در تجارت اینترنتی حتما باید بین دوطرف پول رد و بدل شود تا به مفهوم تجارت برسیم ولی در کسب و کار الکترونیک لازم نیست پولی مبادله گردد.

برگرفته از سایت
www.minikar.com
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان