انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا میشود روکش دندان را تراش داد؟

آیا میشود روکش دندان را تراش داد؟

#1
در حالت عادی، ابعاد روکش باید طوری باشد که در هنگام قرار گرفتن دندان‌ها بر روی یکدیگر مشکلی ایجاد نکند. اگر روکش دندان بلندتر از حالت مطلوب باشد، بایت بیمار دچار مشکل می‌شود. دندان‌های وی به خوبی بر روی یکدیگر قرار نمی‌گیرند و در جویدن، صحبت کردن و… مشکل خواهد داشت.

در این مواقع، دندان‌ها حساس‌تر شده و بیمار احساس درد و ناراحتی می‌کند. روکش بلند و بایت غیر استاندارد، باعث فشار مضاعف بر دیگر دندان‌ها می‌شود. این مسئله بسیار جدی است و نباید سرسری گرفته شود؛ زیرا فشار مضاعف بر دندان‍‌ها می‌تواند باعث شکستگی دندان و حتی استخوان فک شود.

آیا می‌شود روکش دندان را تراش داد؟

دندانپزشک ابتدا بایت شما را تست می‌کند. وی کاغذ مخصوصی را میان دندان‌هایتان قرار داده و از شما درخواست می‌کند که آن را گاز بگیرید. اثر دندان‌هایتان بر روی این کاغذ، مشکلات بایت شما را مشخص می‌کند. خبر خوب این که نیازی به تعویض روکش دندان ندارید. دندانپزشک به کمک مته‌ی مخصوص قسمت‌های اضافی تاج را می‌تراشد؛ سپس دوباره با کاغذ روکش را تست می‌کند و در صورت لزوم دوباره این پروسه را تکرار می‌کند تا هنگامی که به نتیجه‌ی مطلوب برسد.


اگر پس از ترمیم تاج و فیکس کردن بایت همچنان احساس درد داشته باشیم، چه کاری انجام دهیم؟
گاهی اوقات دندانپزشک چندین بار روکش دندان‌تان تنظیم می‌کند، اما شما همچنان احساس درد می‌کنید. البته عادت کردن به روکش جدید نیز زمان بر است؛ اما اگر پس از یک هفته باز هم احساس درد بعد از روکش دندان داشتید به دندانپزشک مراجعه کنید. در این مواقع ممکن است مشکل از روکش نباشد. احتمالاً دندانپزشک با استفاده از عکس x-ray دندان‌هایتان به دندان عفونت پالپ در دندان موردنظر می‌گردد.
در صورت وجود عفونت، ۲ راه در پیش دارید؛ کشیدن دندان و . دندانپزشکان در تلاش هستند که حدالامکان دندان‌های طبیعی بیمار را حفظ کنند؛ از این رو دندانپزشک‌تان شما را به یک اندودنتیست معرفی کرده و یا خود کار درمان عفونت پالپ دندانتان را انجام خواهد داد.



منبع: بلند بودن روکش دندان
نوشته: دکتر محمد نیکزاد دندانپزشک متخصص
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان