انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
طراحی روف گاردن به صورت حرفه ای

طراحی روف گاردن به صورت حرفه ای

#1
روف گاردن چیست؟
در این مقاله سعی داریم از مفهوم روف گاردن و نحوه استفاده از این قسمت طراحی در ساختمان ها استفاده کنیم.
در شهرهای بزرگ به دلیل ازدحام جمعیت بیشتر آنها به ساختمان های چند طبقه روی آورده اند و خانه های حیاط دار قدیمی جای خود را به برج های مسکونی و آسمان خراش داده اند. باغ و بیشتر مناظر طبیعی جای خود را به جاده ها، مراکز تجاری، تفریحی و مسکونی داده است.
همچنین مشغله کاری در زندگی به افراد اجازه نمی دهد در مکان هایی که طبیعت زیادی دارد مانند خارج از شهر به تفریح یا استراحت بپردازند. از سوی دیگر تمایل مردم به فضاهای خصوصی و نرفتن به پارک های شلوغ شهر این امکان را تقریبا از مردم گرفته است. به همین دلیل داشتن باغ یا فضای مناسب برای افراد ایده جالبی است
این ایده را می توان در پشت بام ها نیز پیاده کرد، سقف ها تقریبا یک فضای مرده هستند و آنقدرها هم استفاده نمی شود و امکان ایجاد فضاهای مختلف را برای ما ایجاد می کند.
روف گاردن یا فضای سبز روی پشت بام به طور کلی به مکانی گفته می شود که در آن فضای سبز در پشت بام (اعم از پشت بام، حیاط و ...) اجرا می شود.
نکاتی که در طراحی و اجرای بام سبز باید رعایت کنیم:
جداسازی و زیرسازی مناسب سقف:
ایزولاسیون سقف به روش علمی و مدرن با استفاده از محصولات نانو جایگزین قیرگونی و ایزوگام با ماندگاری بالاتر و عمر مفید بیشتر با توجه به نوع سازه و مرحله ساخت یا تعمیر متفاوت خواهد بود. در زیر از نظر انواع و روش استفاده از آنها اشاره خواهد شد. تبدیل شد.
انواع عایق سقف:
در ساختمان های نوساز که سقف آن ها هنوز شیب دار نشده است، شیب را با محصول مقاوم، ضد آب، روان کننده و ضد یخ زدگی انجام می دهیم، سپس با استفاده از محصول مقاوم و عایق رطوبتی مناسب برای فونداسیون لایه اصلی. عایق، ملات گچ و در نهایت لایه اصلی عایق را با استفاده از عایق رطوبتی قابل استفاده بر روی تمامی سطوح با ضخامت نهایی بسیار کم و سبک می سازیم.
برای اطلاع از روش اجرای دقیق این روش می توانید روش کار با محصولات «NSG» را مطالعه کنید
برای عایق کاری روف گاردن با روش فونداسیون روف گاردن آشنا شوید تا عایق کاری پشت بام را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. یکی از پرکاربردترین متریال ها در بام سبز پروفیل چوب پلاستیک است که پس از عایق کاری مناسب محوطه مورد نظر می توانید از آن برای کفپوش پشت بام استفاده کنید.
ایجاد لایه ضد آب:
 قرار دادن لایه ضد آب یکی از روش های اصلی زیرسازی روف گاردن است که بسیار حائز اهمیت است. این لایه باید در پایین ترین سطح، یعنی لایه بعد از سقف قرار گیرد. برای طراحی این لایه دو اصل مهم باید رعایت شود، یکی اینکه وزن اضافی خاک و آب هماهنگی لازم را با سازه ساختمان داشته باشد و دوم اینکه بین سازه ساختمان و ضد آب یکپارچگی وجود داشته باشد. لایه. هزینه تعمیر لایه ضد آب بسیار بالاست و به همین دلیل باید از بهترین موادی که ماندگاری زیادی دارند برای فونداسیون به عنوان لایه ضد آب استفاده کرد. باید بدانید که لایه ضد آب یکی از مهم ترین قسمت های لایه ها در روف گاردن محسوب می شود.
 
این لایه باید دارای ویژگی های زیر باشد:
مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارند
انعطاف پذیری زیادی دارد، زیرا قطعات زیادی روی این لایه نصب می شود
در برابر مواد شیمیایی و حشرات مقاوم باشد
برای تحمل هر گونه شرایط آب و هوایی
لایه محافظ باید در بالای لایه ضد آب قرار گیرد تا از لایه ضد آب مراقبت شود
مراحل و روش های زیرسازی روف گاردن
عایق سقف
مونتاژ قطعات
لایه زهکشی
پارچه فیلتر
محیط کاشت
امکانات و گزینه هایی که می توانیم در روف گاردن داشته باشیم:
آبنما
گازبو
باربیکیو
دیوار سبز
دیوار گابیون
شومینه فضای باز
انواع روف گاردن بر اساس فضای مورد استفاده:
روف گاردن گسترده، فشرده و ترکیبی
طراحی فضای روف گاردن و پلان آن چگونه است؟
برای شروع طراحی بام سبز یا اصلاح روف گاردن ابتدا باید سایر پلان های طبقات را داشته باشیم، داشتن پلان طبقات پایین به ما کمک می کند تا قبل از طراحی با چالش های داشتن یک روف گاردن اولیه آماده باشیم. همانطور که می دانیم سقف آخرین طبقه یا سقف خالی از منافذی مانند کانال های نور یا تاسیسات و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی نیست، بنابراین لازم است تمام این موارد در سقف آخر طبق پلان طبقات پایین در نظر گرفته شود. .
مواردی مانند: لوله های هود، کانال های برق، نورگیر، کولر، کندانسور و ... همه این موارد باید پوشیده و به عبارتی مخفی شوند. یا از طریق درپوش پوشانده شود.
در ساختمان هایی با متراژ زیاد بهتر است تا حد امکان فضای پشت بام را به دو قسمت تقسیم کرد که نیمی از آن برای نصب و نیمی دیگر کف مسطح برای طراحی و چیدمان فضاهای مورد نیاز است.
در طراحی فضای پشت بام، پس از ترسیم نقشه و نقشه دقیق از محل قرارگیری موارد ذکر شده در بالا، لازم است با توجه به امکاناتی که کارفرما می‌خواهد، خواسته‌های او در نظر گرفته شود:
به عنوان مثال اگر مساحت و بودجه مالی کارفرما اجازه دهد می توان فضایی را به عنوان اتاق تلویزیون برای مواقعی که ساکنان مجتمع تمایل به تماشای برنامه های مشترک دارند در نظر گرفت.
یکی دیگر از فضای مورد نیاز روی پشت بام، نصب یک اتاق به عنوان آبخانه یا آشپزخانه کوچک برای مواقعی است که مهمانان قرار است چند ساعتی را روی پشت بام بگذرانند.
نصب سرویس بهداشتی نیز از دیگر فضاهای ضروری است.
امکاناتی که می توان در پشت بام در نظر گرفت را در قسمت قبل به اختصار توضیح دادیم.
بنابراین طراحی فضاهای مورد نیاز روی پشت بام جزئی از طراحی پلان بام است و طراحی فضای سبز، چیدمان و قرارگیری فلاور باکس ها، طراحی مسیر حرکت و نصب سکوها و آلاچیق ها. یکی دیگر از بخش های مهم طراحی روف گاردن است.
برای کاشت گیاهان و ایجاد سرسبزی در فضای پشت بام بهتر است برای انتخاب گیاهان مناسب با آب و هوای منطقه، گیاهان مقاوم در فضای باز و سایر عوامل برای کاشت با متخصص مشورت کنید.
نکته مهم دیگر ساخت شاسی بر روی پشت بام برای شاسی مناسب برای قرار دادن تاسیسات و همچنین داشتن مقاومت لازم برای تحمل بار اضافه می باشد.
**لازم است بدانید که اگر زمان و هزینه کافی برای تعویض و نگهداری گیاهان مختلف در پشت بام نداریم، می توانیم از چمن مصنوعی به عنوان سبزه و فرش سرامیکی یا کفپوش ترمووود استفاده کنیم.
نمونه ای از طرح پلان سقف (نیمه شمالی و شمال غربی سقف برای طراحی فضای سالن اجتماعات، آلاچیق رو به رودخانه و تراس و آشپزخانه کوچک در نظر گرفته شده است)
طراحی پلان روف گاردن مربوط به پشت بام پروژه تجاری/اداری واقع در حاشیه رودخانه اصفهان می باشد.
نگهداری از روف گاردن چگونه است؟
نگهداری از روف گاردن بسیار حائز اهمیت است و گاهی اوقات یکی از مهم ترین موانع ایجاد آنها به حساب می آید. قبل از طراحی روف گاردن حتماً به یک برنامه نگهداری فکر کنید، زیرا تمام روف گاردن ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. کلیه ساختمان های تجاری دارای روف گاردن باید حداقل دو بار در سال مورد بازرسی قرار گیرند. نگهداری روف گاردن و تعداد آن در سال بستگی به نوع روف گاردن دارد.
موارد زیر برخی از مهم ترین عواملی است که در حین نگهداری باید در نظر گرفته شود:
- جلوگیری از انسداد زهکشی و رشد گیاهان نامطلوب
- مصرف کود باید به حداقل برسد، زیرا مصرف زیاد ممکن است منجر به افزایش سطح مواد مغذی شود. که ممکن است بر کیفیت آب تأثیر منفی بگذارد
داشتن سیستم های حفاظت از سقوط الزامی است، زیرا تعمیر و نگهداری در لبه سقف انجام می شود.
گروه مهندسین شرکت پلانکده در راستای رفع نیازهای کارفرمایان و مالکین متعهد به ارائه کلیه خدمات طراحی اعم از طراحی پلان و نقشه پروژه های مسکونی، طراحی پلان تجاری/اداری، طراحی پلان و نقشه فضاهای تجاری/اداری می باشد. ، طراحی پلان و طراحی نقشه. طراحی ویلای مدرن/کلاسیک، طراحی پلان و نقشه های حرفه ای در تمامی زمینه ها با متراژهای کوچک یا بزرگ در کمترین زمان ممکن با هزینه های مناسب و مقرون به صرفه برای مالکین.
همچنین گروه فنی مهندسی پلانکده در زمینه طراحی نماهای مسکونی، تجاری و اداری به سبک دلخواه و همچنین طراحی نمای ویلا و طراحی داخلی پروژه های مسکونی و طراحی داخلی پروژه های ویلایی خدمات خود را بصورت آنلاین و حضوری ارائه می دهد
جهت کسب اطلاعات بیشتر و سایر مقالات اینجا کلیک کنید.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان