انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معرفی کتاب بیشعوری اثر خاویر کرمنت

معرفی کتاب بیشعوری اثر خاویر کرمنت

#1
کتاب بیشعوری اثر خاویر کرمنت، کتابی خودیاری است که به زبان طنز دربارۀ بیشعوری و اثرات آن بر دیگران نوشته شده است و اولین بار در سال 1990 منتشر شد.
  Photosmile
تاب بیشعوری تلاش می‌کند بیشعورهای دورو بر ما را بهمان معرفی کند. بیشعورها این روزها همه‌جا هستند و به‌وفور در جامعه دیده می‌شوند. آن‌ها در سیاست، تجارت، دین، علم و تقریباً همۀ عرصه‌ها دیده می‌شوند. خاویر کرمنت تلاش می‌کند ما را با انواع بیشعورها و ویژگی آن‌ها آشنا کند تا بلکه بتوانیم خودمان را از دایرۀ بیشعورها و بیشعوری بیرون بکشیم و زندگی‌مان را بهبود ببخشیم

کتاب بیشعوری اثر خاویر کرمنت با ترجمۀ محمود فرجامی از آن دست کتاب‌‌هایی است که ممکن است در ابتدا عنوانش بیش از هر چیز دیگری توجهتان را به خود جلب کند. اما در این کتاب از بیشعوری به‌عنوان یک ناسزا سخن گفته نشده، بلکه بیشعوری عنوانی برای طیف وسیعی از رفتارهای آزاردهنده است که باعث تعدی به حقوق دیگران می‌شوند. بیشعوری با زبان کنایه آدم‌های بی‌شعور را نقد می‌کند و عمل آن‌ها را «تجاوز حماقت‌آمیز اما آگاهانه به حقوق دیگران» می‌خواند. خاویر کرمنت می‌گوید تابه‌حال معتقد بودیم که مشکلات جامعه را می‌توان به گردن فقر، جهل و استثمار انداخت اما ما اشتباه کردیم. این مشکلات همگی توسط افراد مبتلا به بیماری بیشعوری ایجاد شده و جامعه را آشفته و سردرگم نگه داشته‌اند.
به عقیدۀ کرمنت، بیشعور‌ها احمق نیستند، بلکه بیشتر نابغه‌اند.
ابغه‌هایی خودخواه. مردم‌آزار، با اعتمادبه‌نفس بالا و البته وقیح که نتیجۀ تیزبازی‌هایشان در نهایت به ضرر خودشان و اطرافیانشان می‌شود. او آن‌چنان طیف وسیعی از علائم و مثال‌ها را برای این بیماری برمی‌شمرد که تقریباً غیرممکن است کسی حداقل یک‌بار خود را در متن این کتاب پیدا نکند. برخلاف آنکه هرکس در ابتدا وجود این بیماری را در خود انکار می‌کند و انگشت اتهام را به سمت دیگری می‌گیرد، کرمنت خود را به‌عنوان اولین بیمار معرفی کرده و مورد نقد قرار می‌دهد.

او معتقد است بیماری بیشعوری فقط افراد را آلوده نمی‌کند. بلکه گروه‌های عظیمی از مردم، از اهل تجارت گرفته تا اعضای اتحادیه‌ها، از گروه‌های سیاسی تا محصلین مدارس و دانشگاه‌ها ممکن است به این بیماری آلوده شوند و به طور جمعی مثل بیشعورها رفتار کنند. درمان بیشعوری نیز با دوباره به‌کارگرفتن مهارت‌های انسانی و شهامت پذیرفتن بیشعوری ممکن است. تنها نکتۀ منفی کتاب این است که محتوای کتاب به‌خوبی سازماندهی نشده و تکرارهای زیاد موضوعات خاص موجب خستگی خواننده می‌شود.
در ابتدای کتاب بیشعوری آمده است:
«
آیا از این‌که همسایه‌تان زباله‌هایش را در جوی آب می‌ریزد عصبانی هستید؟ آیا تا به‌حال پیش آمده که در اداره‌ای برای گرفتن یک امضا روزها و ساعت‌ها در آمدوشد باشید؟ آیا احساس می‌کنید برخورد‌های رئیس‌تان با شما توهین‌آمیز است؟ تا به حال دلتان می‌خواسته که یک صندلی را بر فرق پزشکی بکوبید که وقتی بعد از ساعت‌ها انتظار و پرداخت حق ویزیت کلان موفق به دیدارش شده‌اید بدون آنکه اجازه بدهد در مورد بیماری‌تان توضیحی بدهید شروع به نوشتن نسخه کرده است؟ آیا از دیدن مجری‌های تلویزیون عصبی می‌شوید؟ آیا با شنیدن حرف‌های سیاستمداران دچار رعشه و ناسزاگویی می‌شوید؟ آیا وسوسۀ خفه کردن بزرگ‌ترهای فامیل که دائما مشغول فضولی و نصیحت و بزرگ‌تری‌اند زیاد به سراغتان می‌آید؟ با همکاران از زیر کار دررو و زیر آب‌زن زیاد دست به یقه می‌شوید؟ آیا هر هفته دوستانی به سراغتان می‌آیند که بخواهند شما را به فعالیت تجاری یا آیین مذهبی جدیدی دعوت یا دست‌کم چاکرایتان را باز کنند؟ رابطه‌تان با همسرتان چطور است؟ به فکر جدا شدن از او هستید یا آن‌قدر شرور است که حتی جرئت جدا شدن از او را هم ندارید؟»

کتاب بیشعوری در دسته کتاب‌های خودیاری طبقه‌بندی می‌شود و بر حسب تجربیات شخصی نویسنده نوشته شده است در نتیجه نمی‌توان مانند کتاب‌های روان‌شناسی آن را مرجع درمان قرارداد. کرمنت در حال حاضر یک روان‌شناس اجتماعی تجربی است و نمی‌توان کتاب او را حاصل نتایج تحقیقات و نظر دانشمندان روز حوزه‌های مختلف دانست. اما این کتاب به کسانی که متعصبانه به تابوهای خود نچسبیده‌اند و علاقه‌مند هستند دنیای واقعی را از منظری متفاوت ببیند توصیه می‌شود. کتاب بیشعوری برای خوانندۀ ایرانی کتاب خوش‌خوانی است.
بی‌شعورها همیشه وجود داشته‌اند و اکنون بیشتر از همیشه وجود دارند. تمام آنچه درباره تاریخ بی‌شعوری باید دانست، همین است.
برای دسترسی آسان و سریع این کتاب میتونید به سراغ بزرگترین فروشگاه اینترنتی کتاب کشور یعنی سایت 30بوک بروید. Angel
 
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان