انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان چیست؟

#1
بلیچینگ دندان شامل فرایندی است که طی آن با قرار دادن موادی روی سطح دندان، آلودگی‌ها و رنگ نشسته بر روی سطح آن از بین می‌رود و رنگ دندان روشن‌تر می‌شود. ماده‌ای که در بلیچینگ استفاده می‌شود، چه در دندان‌پزشکی‌ها و چه در داروخانه‌ها از پراکسیدها تشکیل شده است. این ماده می‌تواند هیدروژن پراکسید یا کاربامید پراکسید باشد که ماده‌ای که بیشتر استفاده می‌شود. معمول‌تر است هیدروژن پراکسید است.
بلیچینگ بر دندان‌های مصنوعی اثر نمی‌کنند. اگرچه بلیچینگ می‌تواند بسیاری از لکه‌ها را از روی دندان پاک کند و بزداید، برخی لکه‌ها پایدارتر هستند و تأثیری بر روی آن‌ها ندارد، در آن صورت روش‌های دیگری توسط دندان‌پزشکی زیبایی ارائه می‌شوند که می‌توان به ونیرها مثل کامپوزیت ونیر یا لمینت دندان و روکش‌ها اشاره کرد.
برخی افراد نیز با بلیچینگ احساس راحتی نمی‌کنند و این ممکن است به علت داشتن دندان‌های حساس، ریشه‌ی در معرض آسیب و بسیاری علل دیگر باشد. بلیچینگ هم می‌تواند در خانه و توسط خود فرد و هم در مطب دندان‌پزشک و توسط خود دندان‌پزشک انجام شود. البته که مورد دوم توصیه می‌شود. در این دو روش تفاوت‌های بسیاری وجود دارد که جلوتر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

فرق سفیدکردن دندان‌ها و بلیچینگ دندان چیست؟
طبق تحقیقات انجام شده حدود یک‌سوم افراد نگران ظاهر دندان‌های خود هستند که یکی از موارد آن رنگ دندان‌هاست. حدود ۲۰% افراد دندان‌های خود را در عکس‌ها و فیلم‌ها پنهان می‌کنند و اعتمادبه‌نفس لبخند زدن را ندارند. همچنین ۷۰% بالغین باور دارند که لبخند نازیبا شانس آنان را برای داشتن کار و شغل مناسب کاهش می‌دهد.

تعجبی ندارد که چرا افراد می‌کوشند به زیبایی لبخند خود بیفزایند و اشکالات ظاهری دندان‌های خود را برطرف کنند. همچنین دندان‌پزشکی زیبایی روزبه‌روز پیشرفت می‌کند و بهتر می‌شود. بلیچینگ دندان و سفیدکردن دندان‌ها از پرکاربردترین و پرمخاطب‌ترین روش‌های ارائه شده توسط دندان‌پزشکی زیبایی است. این دو روش با هم تفاوت‌هایی دارند.

سفیدکردن دندان

سفیدکردن دندان روشی است که طی آن، با انجام فرایندهایی رنگ طبیعی دندان بازگردانده می‌شود. مواد سفیدکننده در خمیردندان‌ها و شوینده‌های دهان نیز یافت می‌شوند.

بلیچینگ دندان
بلیچینگ دندان فرایندی است که طی آن رنگ دندان‌ها سفیدتر از قبل می‌شود. موادی که در بلیچینگ دندان استفاده می‌شوند در سایر محصولات پاک‌کننده و تمیزکننده وجود ندارند.


چه کسانی می‌توانند بلیچینگ انجام دهند؟
بلیچینگ یکی از فرایندهای دندان‌پزشکی زیبایی است و بهتر است در مطب دندان‌پزشکی و توسط فرد متخصص انجام شود. ممکن است محافظ دهان را خودتان نتوانید به خوبی جای‌گذاری کنید و برخی از مواد تشکیل دهنده‌ی بلیچ از آن به دهان و پوست شما درز پیدا کنند.
این اتفاق ممکن است منجر به تاول و سوزش و حساسیت شود. همچنین برخی سالن‌های زیبایی و مکان‌های مشابه نیز این کار را انجام می‌دهند که به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شوند، بلیچینگ باید تخصصی و تحت نظارت دندان‌پزشک را انجام گیرد.



منبع: بلیچینگ دندان 
نوشته: دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان