انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
درمان تشنج و صرع در کودکان

درمان تشنج و صرع در کودکان

#1
استخدام پرستار در منزل
موسسه پرستاری و پزشکی مهرگان برای جلوگیری تشنج ناشی از ترس در کودکان و تشنج عصبی و بدون تب در کودکان شما انواع خدمات پزشکی و پرستاری را با اعزام پرستار در منزل شما کمک های بسیاری در درمان تشنج در کودکان و نوجوانان می کند.
صرع چیست؟
[عکس: %D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8...%D9%86.jpg]
صرع یک بیماری مغزی است و یکی از شایع ترین اختلالات سیستم عصبی بوده که باعث ایجاد تشنج در کودک می شود.
تشنج در کودکان چه زمانی اتفاق می افتد؟
از آنجایی که مغز تشکیل شده از سلول های عصبی است که از طریق فعالیت الکتریکی با یکدیگر در ارتباط هستند. هر چیزی که ارتباط طبیعی بین سلول های عصبی مغز را قطع کند می تواند باعث تشنج شود. تشنج زمانی رخ می‌دهد که یک یا چند قسمت از مغز دارای سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی باشد که سیگنال‌های طبیعی مغز را قطع می‌کند.این شامل تب بالا، قند خون بالا یا پایین یا ضربه مغزی است. هنگامی که کودک شما 2 بار یا بیشتر دچار تشنج بدون علت شود، به عنوان صرع تشخیص داده می شود.
[عکس: %D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AA%D8%B4%D9%86%D8...%D9%86.jpg]
علت تشنج در کودکان
  1. مصرف داروهای خاص در هنگام بارداری

  2. برخی ازاختلالات متابولیک موقت از جمله افت قند خون

  3. سابقه فامیلی تشنج

  4. داشتن بیماری و اختلالت ژنتیکی

  5. داشتن بیماری های جدی که می توان به عفونت، ناهنجاری مغز، آسیب به مغز در طی بارداری، فقدان اکسیژن در هنگام زایمان اشاره کرد.
انواع مختلفی از تشنج در کودکان وجود دارد. تشنج های کودکان را می توان به دو نوع عمده، کانونی و عمومی تقسیم کردکه در ادامه به تعریف هر یک می پردازیم.
انواع تشنج در کودکان
[عکس: %D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8...%D9%86.jpg]
  • تشنج کانونی یا جزئی
تشنج کانونی کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که عملکرد الکتریکی غیرطبیعی مغز در یک یا چند ناحیه از یک سمت مغز رخ دهد. تشنج های کانونی به نام تشنج جزئی نیز شناخته می شود. در تشنج های کانونی، به ویژه با تشنج های کانونی پیچیده، کودک ممکن است قبل از وقوع تشنج، هاله ای را تجربه کند. هاله شامل علائمی نظیر تغییرات بصری، ناهنجاری های شنوایی و تغییر در حس بویایی می باشد. دو نوع فرعی از تشنج کانونی وجود داردکه شامل موارد ذیل است:
تشنج کانونی ساده
تشنج های کانونی ساده در کودکان بسته به اینکه کدام ناحیه از مغز درگیر است، در مدت زمان کمتر از یک دقیقه رخ می دهد. ، ممکن است کودک علائم متفاوتی داشته باشد. اگر عملکرد غیر طبیعی الکتریکی مغز در لوب پس سری قسمت پشتی مغز که با بینایی درگیر است رخ دهد، بینایی کودک ممکن است دچار تغییر شود. ماهیچه های کودک معمولاً بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. فعالیت تشنج محدود به یک گروه عضلانی جدا شده، مانند انگشتان دست یا عضلات بزرگتر در بازوها و پاها می باشد. هوشیاری در این نوع تشنج از بین نمی رود و ممکن است کودک دچار تعریق، حالت تهوع یا رنگ پریدگی شود.
تشنج های کانونی پیچیده
تشنج های کانونی پیچیده در کودکان اغلب در لوب تمپورال مغز، ناحیه ای از مغز که احساسات و عملکرد حافظه را کنترل می کند، رخ می دهد. این تشنج معمولا بین یک تا دو دقیقه طول می کشد. هوشیاری معمولاً در طول این تشنج ها از دست می رود و رفتارهای مختلفی در کودک از جمله دویدن، جیغ زدن، قوز کردن، لب زدن، گریه کردن و یا خندیدن رخ دهد. هنگامی که کودک به هوش می آید، ممکن است پس از تشنج دچار خستگی یا خواب آلودگی شود که به آن پستیکتال گفته می شود
تشنج عمومی
تشنج عمومی کودکان هر دو طرف مغز را درگیر می کندو بعد تشنج، هوشیاری و حالت پستکتال از دست می‌رود. انواع مختلفی از تشنج عمومی وجود دارد که هر کدام در سنین مختلف نوجوانی شایع هستند و با علائم های گوناگونی رخ میدهند
تشنج غیبت
تشنج فقدان کودکان که به نام تشنج پتی مال نیز شناخته می شود، با تغییر مختصر حالت هوشیاری و دوره های خیره شدن مشخص می شود. و این تشنج 30 ثانیه طول می کشد، وضعیت کودک در طول تشنج حفظ می شود. ممکن است دهان یا صورت حرکت کند یا چشم ها پلک بزنند. بعد ار بروز تشنج کودک چیزی از اتفاق های افتاده را بخاطر نمی آورد و ممکن است به فعالیت های خود ادامه دهد و طوری رفتار کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. این تشنج ممکن است چندین بار در روز رخ دهد، تشنج های غایب تقریباً همیشه بین سنین 4 تا 12 سالگی شروع می شوند.
تشنج آتونیک
با تشنج آتونیک در کودکان که به نام حملات قطره ای نیز شناخته می شود تون عضلانی (عضلانی تنش طبیعی ماهیچه)  از دست می رود و کودک از حالت ایستاده ممکن است بیفتد یا ناگهان سر خود را بیاندازد. در طول تشنج، کودک سست است و پاسخی نمی دهد.
تشنج های تونیک-کلونیک عمومی
این تشنج که به نامGTC یا تشنج بزرگ نیز شناخته می شود، 5 مرحله دارد که شامل، انقباض که به معنای خم شدن بدن، دست‌ها و پاها و راست شوندو مرحله بعدی لرزش است دوره کلونیک (انقباض و شل شدن ماهیچه‌ها) و در آخر دوره پستکتال می‌شود. در طول دوره پستکتال، کودک ممکن است کودک دچار خواب آلودگی، مشکل در بینایی یا گفتار، سردرد بد، خستگی یا بدن درد داشته باشد.
عوارض تشنج در کودکان
[عکس: %D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AA%D8...%D9%86.jpg]
داروهای پیشگیری کننده از تشنج
بسیاری از داروهای پیشگیری از تشنج به نام داروهای ضد تشنج مورد استفاده قرار میگیرند. ممکن است که طول بکشد تا بتوانید بهترین را برای هر کودک پیدا کنید.
البته لازم به ذکر است که این داروها علت اصلی تشنج کودک شما را تغییر نداده و علائم صرع را با کاهش دفعات تشنج درمان کنند. دارو تا زمانی که به سطح معینی در بدن نرسد به درستی کار نخواهد کرد و باید با مصرف منظم دارو این سطح را حفظ کرد. به همین دلیل، رعایت دستورات دارویی خاص پزشک بسیار حائز اهمیت است.
بسیاری از داروهای ضد تشنج به خوبی و بدون عوارض به کودک کمک های بسیاری می کند اما ممکن است داروهای ضد تشنج عوارض جانبی نظیر خواب آلودگی که یک عارضه جانبی بسیار رایج است، بشود اما اغلب ممکن است با عادت کردن بدن کودک به دارو بهبود پیدا کند.
از جمله عوارض جانبی مهم تر می توان به تغییرات در عملکرد مغز استخوان یا کبد یا بثورات اشاره کرد. مهم است که قبل از شروع یک داروی جدید ضد تشنج با پزشک کودک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید. و اگر فرزند شما در حین مصرف دارو دچار عوارض جانبی شد، مهم است که به پزشک خود اطلاع دهید تا بتوانید با هم تصمیم بگیرید که آیا دارو برای کودک شما مناسب است یا خیر.
 درمان قطعی تشنج در کودکان
در حالی که تمام حملات صرع ناشی از اختلالات الکتریکی در مغز است، همانطور که ذکر شد انواع مختلفی از تشنج وجود دارد. برخی از کودکان فقط یک نوع دارند، برخی دیگر ترکیبی. رفتار، خطر آسیب و درمان کودکان به نوع تشنج آنها بستگی دارد. بنابراین، مهم است که با پزشک خود برای شناسایی انواع تشنج کودک خود همکاری کنید. مشاهده دقیق اتفاقاتی که در طول تشنج برای کودک شما می افتد و نگهداری یک پرونده کتبی می تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهد شما میتوانید از طریق موسسه پرستاری و پزشکی مهرگان نو، بهتری مند شوید. پرستار بیمار را برای کودک خود استخدام کرده و از خدمات حرفه این مرکز پرستاری بهرهمند شوید
تشخیص تشنج در کودکان
[عکس: %D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%AA%D8...%D9%86.jpg]
آزمایش خون
برای شناسایی سایر بیماری‌های زمینه‌ای که می‌توانند باعث تشنج شوند، پزشک آزمایش خون را توصیه می کند.
توموگرافی محوری کامپیوتری (CAT) یا سی تی اسکن
برای تعیین اینکه آیا تشنج ناشی از آسیب یا بیماری اخیر است که بر سیستم عصبی تأثیر گذاشته است یا خیر این آزمایش کاربردی است
الکتروانسفالوگرام (EEG)
 برای سنجش احتمال وقوع مجدد تشنج. EEG همچنین می تواند به تعیین نوع تشنجی که کودک شما را تحت تاثیر قرار می دهد و اینکه آیا ممکن است بخشی از یک سندرم یا الگوی خاص صرع باشد کمک شایانی کند.
تصویر تشدید مغناطیسی (MRI)
برای گرفتن تصویری از مغز. این امر به ویژه در صورتی مهم است که کودک شما تشنج های جدید یا تشنج هایی داشته باشد که ممکن است در قسمت خاصی از مغز شروع شده باشد.
پس از معاینه، آزمایش‌ها و یک دوره مشاهده، پزشک تعیین می‌کند که آیا فرزند شما صرع یا احتمالاً بیماری دیگری دارد یا خیر. اگر کودک شما مبتلا به صرع است، می‌خواهید با پزشک خود برای طبقه‌بندی انواع تشنج‌هایی که کودکتان دارد کار کنید و سپس درباره گزینه‌های درمانی مختلف صحبت کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که آیا علائم و ویژگی‌های فرزندتان (سن، دفعات تشنج، سابقه خانوادگی و سایر عوامل) با نوع خاصی از سندرم یا الگوی مطابقت دارد یا خیر.

منبع:
https://mehreganno.com/post/48/%D8%AA%D8%B4%D9%86%D8%AC-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان