انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحصیل در کانادا : شرایط و بررسی هزینه ها در سال 2022

تحصیل در کانادا : شرایط و بررسی هزینه ها در سال 2022

#1
شرایط تحصیل در کانادا

کانادا به عنوان دومین کشور پهناور در جهان با وسعت 10 برابر وسعت ایران و جمعیتی در حدود 35 میلیون نفر، به دلیل بستر مناسب فرهنگی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی مورد توجه اغلب مهاجران برای تحصیل، کار و زندگی می باشد. کانادا یکی از کشورهایی است که به دلیل بالا بودن سطح آموزش میزبان بیش از 190.000 دانشجوی بین المللی می باشد. تحصیل در کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی امکان پذیر می باشد و از مزیت های تحصیل در این کشور فرصتی است که پس از پایان تحصیل به شخص داده می شود تا بتواند در آن کشور به جستجوی شغل بپردازد. در واقع هر فرد به تعداد روزهایی که در کانادا تحصیل داشته است می تواند در این کشور بماند و پس از جستجوی کار اقامت خود را دائمی کند.

به صورت کلی کشور کانادا یک کشور انگلیس زبان است که مهاجران بسیاری را تا کنون پذیرفته است. همچنین توجه داشته باشید که برخی از استان های شمالی کشور کانادا ممکن است هوا بسیار سرد باشد و برای برخی از افراد غیر قابل تحمل شود اما رشته های پر طرفداری که در دانشگاه های معتبر در شهر های معروف کانادا (مانند: ونکوور، ویکتوریا و آنتاریو) تدریس می گردد، موجب جذب دانشجویان بسیاری به تحصیل در کانادا شده است.

تعدادی رشته های خاص در برخی از دانشگاه های کانادا تدریس می گردد که زمانی که آن ها  را برای تحصیل انتخاب می کنید و از آن رشته فارغ التحصیل می شوید، برای گرفتن اقامت کاری و اجازه کار، نیازی به job offer ندارید. به طور مثال برای اقدام از طریق طرح فدرال اکسپرس اینتری، نیاز به job offer خواهید داشت، بنابراین اگر در این مسیر شانسی پیدا نمی کنید، می توانید با استفاده از مشاوره های رایگان از طریق موسسه MIE رشته ای را جهت ادامه تحصیل انتخاب کنید که مورد تایید و مورد نیاز بازار کانادا باشد؛ که تحت رعایت شرایط خاصی (در دو سال گذشته حداقل یک سال در خاک کانادا زندگی کرده باشید و سطح زمان شما در حد CLB7 باشد) پس از فارغ التحصیلی و بدون نیاز به job offer اجازه کار در کانادا را بگیرید و پس از گذشت یک سال وارد پروسه درخواست اقامت کاری کانادا شوید. نکته قابل توجه این است که اگر حداقل سه سال را در خاک کشور کانادا کار کنید و مالیات پرداخت کنید می توانید درخواست اقامت دائم کانادا دهید.

دریافت مدرک زبان در سطح مناسب و انتخاب رشته مورد نیاز مشاغل در کشور کانادا از مهم ترین مواردی هستند که جهت تحصیل در کانادا و در نهایت یافتن شغل در این کشور باید مد نظر داشته باشید. به طور مثال رشته پرطرفدار مدیریت انرژی در امریکا یکی از گران ترین رشته ها برای تحصیل است اما در کشور کانادا این رشته با هزینه های معقولی به دانشجویان تدریس می گردد.

شرایط سنی تحصیل در کانادا
شرایط سنی برای تحصیل در کانادا در هنگام پذیرش چندان مطرح نیست اما برای دریافت ویزا لازم است که شرایط سنی خاصی برای ایرانیان رعایت شود تا شانس دریافت ویزا، افزایش یابد. در واقع لازم است که متقاضی اثبات کند که صرفا به منظور تحصیل وارد کانادا می شود. بنابراین توجیه این مساله در مورد افرادی که گپ تحصیلی و سن بالایی داشته باشند، سخت تر خواهد بود. به طور کلی می توان گفت گپ تحصیلی بیشتر از 5 یا 6 سال، شانس ویزا را کاهش خواهد داد. می توان گفت شرایط سنی پذیرش در مقطع کارشناسی کانادا و دیگر شرایط عمومی تحصیل بدین شرح می باشد:

شرایط سنی عموماً زیر 21 سال
ارائه مدرک دیپلم 12 ساله هم ارزش با دیپلم کشور کانادا
ارائه نمره زبان IELTS که برای هر دانشگاه و کالج متفاوت می باشد اما به صورت عمومی یک نمره در سطح IELTS 6 لازم است.
شرایط سنی برای تحصیل در کالج کانادا نیز مشابه شرایط سنی تحصیل در مقطع لیسانس است. بد نیست بدانید تنوع موسسات آموزشی در کانادا بالاست.

شرایط سنی برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز کمتر از 30 سال است.

سیستم و نظام آموزشی کانادا
افراد با استعداد از سراسر جهان به دلیل تنوع، سیستم آموزشی معتبر و شهرهای جهانی به کانادا کشیده می شوند. کانادا با ارائه طیف گسترده ای از برنامه های تحصیلی در زمینه ها و رشته های متعدد، یکی از محبوب ترین مقاصد تحصیلی در خارج از کشور است. بعلاوه، تقریباً هر برنامه به زبان انگلیسی تدریس می شود اما در مواردی نیز به زبان فرانسوی دروس ارائه می شوند. سیستم آموزشی در کانادا در مقطع پیش از دانشگاه یا مدرسه، سه دسته یا مرحله است که به ترتیب عبارتند از: ابتدایی، متوسطه و تحصیلات بالاتر از متوسطه. در مرحله دانشگاه نیز سه مقطع تحصیلی تعریف شده است. مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا.

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید تمام یا بخشی از تحصیلات خود را در کانادا تکمیل کنید. مانند سایر کشورها، دانشگاه های دولتی و خصوصی در کانادا وجود دارند. شهریه دانشگاه های دولتی به طور متوسط بین 7.500 تا 22.500 دلار در سال است، در حالی که شهریه برای دانشگاه های خصوصی بسیار بالاتر از این مبلغ است. به جز چند استثنا، مدارک تحصیلی در کانادا در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

اکثریت قریب به اتفاق برنامه های تحصیلی در کانادا به زبان انگلیسی تدریس می شوند. بنابراین، دانش‌آموزان کشورهایی که زبان انگلیسی آنها زبان مادری نیست، باید مهارت انگلیسی خود را از طریق تافل یا آیلتس اثبات کنند. همانطور که گفته شد، تحصیل در خارج از کشور در کانادا نیز راهی عالی برای بهبود مهارت های زبان انگلیسی شما است. صحبت کردن با افراد محلی را تمرین کنید تا مهارت های خود را کامل کنید و در عین حال دوستان بین المللی جدیدی پیدا کنید. به علاوه، اگر قصد دارید پس از تحصیل در کانادا بمانید، تسلط به زبان انگلیسی قطعاً الزامی خواهد بود. شرایط سنی تحصیل در کانادا به این صورت است که متقاضیان می توانند از 18 سالگلی تا 40 سالگی برای تحصیل در مقاطع مختلف به این کشور مهاجرت کنند.

آیا تحصیل در کانادا سخت است؟
در پاسخ به این سوال که آیا تحصیل در کانادا سخت است می توان گفت که بسته به شرایط شخص و شرایط پذیرش تحصیلی در مرکز آموزشی مورد نظر می تواند تحصیل در این کشور برای وی آسان یا سخت باشد. در کانادا مراکز آموزشی متعددی از جمله مدارس، کالج و دانشگاه وجود دارد که طبیعتاً هر یک برای پذیرش دانشجویان شرایط خاصی را در نظر می گیرند، اما به طور کلی با توجه به تنوع مراکز آموزشی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی و هزینه های مناسب، تحصیل در کانادا سخت نیست، هزینه های تحصیلی در کانادا نیز با توجه به شرایط گفته شد در مراکز مختلف، متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت متوسط هزینه تحصیل در کانادا، مقرون به صرفه است. امکان اقامت دائم پس از تحصیل برای دانشجو وجود دارد، هزینه های زندگی به نسبت سایر کشورها مانند انگلستان ارزان تر می باشد، امکان کار در حین تحصیل و پس از آن نیز وجود دارد، امکان تحصیل رایگان برای فرزندان شخص فراهم است، بورسیه های تحصیلی نیز ارائه می شود که به عنوان کمک مالی و تحصیلی برای دانشجویان است. این ها از مزایای تحصیل در کانادا هستند که دلیل بر سخت نبودن تحصیل در این کشور نیز می باشند.  اما از جهت دیگر نمی توان تحصیل در کانادا را امری بسیار آسان دانست. لزوم ارائه مدرک زبان، لزوم رعایت شرایط سنی و گپ تحصیلی برای دریافت ویزا و لزوم برآورده کردن شرایط خاصی که هر دانشگاه یا رشته خاص برای پذیرش دانشجویان در نظر می گیرند، از جمله سختی های این راه است.

تحصیل در مقاطع مختلف کانادا
در مقاطع مختلف تحصیلی امکان تحصیل در کانادا برای متقاضیان از سراسر دنیا وجود دارد. در هر سه مقطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجویان می توانند در کانادا ادامه تحصیل دهند. شرایط پذیرش دانشجو در کانادا بر اساس مقاطع تحصیلی متفاوت می باشد. شرایط تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه در کانادا به این صورت است که متقاضیان باید آخرین مدرک تحصیلی و ریز نمرات از دبیرستان را با معدل بالا در دانشگاه مربوطه ارائه دهند.

شرایط تحصیل لیسانس در کانادا
با توجه به تنوع بسیار بالا و رشته های گوناگون متقاضیان تحصیل در این کشور می توانند بر اساس علاقه خود با دارا بودن شرایط مورد نیاز دانشگاه ها، برای تحصیل کارشناسی در کانادا اقدام نمایند. تحصیل لیسانس در کانادا، بسته به رشته های مختلف نظیر مهندسی، حقوق، دوره های علوم پایه برای ورود به رشته های پزشکی ، در دوره های 3 و 4 ساله ارائه می گردد. به این ترتیب که فردی که در یک دوره 4 ساله تحصیل می کند 3 سال از آن را در خود رشته و یک سال را به صورت تکمیلی سپری می نماید، هرچند که امکان تحصیل در دوره های 3 ساله وجود دارد. آن دسته از دانشجویانی که مهارت زبان لازم را ندارند می توانند در دوره هایی که توسط دانشگاه ها ارائه می شوند شرکت کنند و زبان خود را تقویت نمایند. همچنین در برخی موارد نیاز به مدرک پیش دانشگاهی است که دانشجو باید آن را بگذراند. زبان تحصیل در مقطع لیسانس در کانادا انگلیسی و در مواردی فرانسوی می باشد. شرایط تحصیل در کانادا در مقطع لیسانس برای دانشجویان بین المللی در دانشگاه ها و کالج های مختلف ممکن می باشد و هرکدام از اینها شرایط پذیرش منحصر به فرد خود را داراست.

شرایط تحصیل در مقطع فوق لیسانس در کانادا
تحصیل در کانادا در مقطع فوق لیسانس به دلیل وجود تنوع رشته، طول مدت تحصیل، هزینه های نسبتا مناسب و همچنین بستر مناسب برای اقامت پس از تحصیل در کشور کانادا و اشتغال به کار در این کشور بسیار مورد توجه می باشد. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا با عنوان تحصیلات عالی تکمیلی شناخته می گردد. برنامه های دوره فوق لیسانس در شاخه های هنر MFA ، علوم MSC ، مهندسی MENG، مدیریت اجرایی MBA ، ارائه می گردند و طول دوره تحصیل بسته به رشته و نوع دوره از 18 ماه تا د وسال به طول می انجامد. برنامه های درسی یک دانشجوی فوق لیسانس در کانادا شامل آموزش های عمومی مرتبط با رشته و همچنین برنامه های آموزشی عملی و کاربردی می باشد و پس از اتمام دوره با ارائه پایان نامه که بخش مهم و در واقع اعتبار دوره به شمار می آید، تحصیل در این مقطع به پایان می رسد.

شرایط تحصیل دکترا در کانادا
تحصیل در کانادا در مقطع دکتری از دیرباز مورد توجه بسیاری بوده است و میزان دانشجویان دکتری 30% نسبت به سال های قبل افزایش یافته است. تحصیل در مقطع دکتری در کانادا این امکان را فراهم می کند تا با حضور در کنار اساتید برجسته و استفاده از امکانات فوق العاده به تحقیق در حوزه رشته خود بپردازید. طول مدت تحصیل در مقطع دکتری در کانادا از حداقل 3 سال و تا حداکثر 6 سال بسته به نوع تحقیقات به صورت تمام وقت می باشد و متغیر است. شرایط پذیرش دانشجو در کانادا در مقطع دکترا و تحصیل در دانشگاههای کانادا در این مقطع تحصیلی به صورت رقابتی می باشد و متقاضی تحصیل در این مقطع به صورت ارائه یک رزومه بسیار قوی شامل مدارک تحصیلی آکادمیک ، مدرک زبان بالا، ارائه تحقیقات و مقالات ISI و هر آنچه که یک استاد راهنما را به پذیرش دانشجو ترغیب نماید.

مراحل اقدام برای پذیرش دکترا به این صورت می باشد:
  • پیدا کردن یک پروژه تحقیقاتی و درخواست پذیرش
  • یافتن یک استاد راهنما
وضعیت تحصیل در مدارس کانادا
یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در مدارس برای افراد زیر 18 سال کشور کانادا می باشد. کانادا با دارا بودن بهترین مدارس بین المللی انتخاب و گزینه بسیار مناسبی برای تحصیل افراد 6 تا 18 سال می باشد. تحصیل در مقطع ابتدایی در کانادا از سن 6 سالگی تا 13 سالگی و برای مقطع متوسطه از 13 تا 18 سالگی می باشد. در کانادا همچنین علاوه بر مدارس ، موسساتی نیز وجود دارد که برای دوران پس از مقطع متوسطه می باشد و شامل کالج ها و موسسات فنی حرفه ای می باشد. تحصیل در مدارس بین المللی کانادا ، خصوصی بوده و جایگزین سیستم آموزشی دولتی می باشد البته مدارس بین المللی و خصوصی، همانند مدارس دولتی نیز تحت کنترل دولت های استانی می باشد؛ اما در خصوص رویکردهای آموزشی از آزادی عمل بیشتری برخوردار می باشند. از ویژگی های مدارس بین المللی کانادا می توان به این موارد اشاره کرد:
  • کیفیت بسیار بالای آموزشی
  • رنکینگ بالای این مدارس
  • وجود آموزش های فوق برنامه
  • آموزش چندین زبان به صورت همزمان
  • برنامه های استعداد یابی منحصر به فرد هر دانش آموز
  • ظرفیت های پایین کلاس های درس
  • شبانه روزی بودن این مدارس و وجود خوابگاه های بسیار مدرن با کلیه امکانات
  • تحصیل در کانادا با معدل پایین
قبل از انتخاب یک مدرسه برای تحصیل در کانادا نکته ای که والدین باید به آن توجه کنند این موضوع می باشد که حتما مدرسه انتخاب شده در لیست مدارس مورد تایید کانادا برای پذیرش دانش آموز بین المللی باشد و لازم است بدانید تنها در صورت داشتن پذیرش از سوی یکی از مدارس مورد تایید، دانش آموز موفق به اخذ ویزای تحصیلی خواهد شد. به همین دلیل پیشنهاد می گردد برای اطمینان از موفقیت در اخذ ویزای تحصیلی کانادا با کارشناسان مؤسسه ملک پور یا وکیل متخصص در این زمینه مشاوره نمائید.

هزینه تحصیل در کانادا
هزینه های تحصیل و زندگی در کانادا در قیاس با سایر کشورهای انگلیسی زبان نظیر امریکا، انگلیس و استرالیا و نیوزلند بسیار ارزانتر می باشد. البته هزینه تحصیل بسته به دانشگاه، شهر و رشته و هزینه های زندگی در هر ایالت و هر شهر بسیار متفاوت است اما به صورت میانگین هزینه تحصیل در اکثر دانشگاه ها در کانادا بین 15.000 تا 20.000 دلار کانادا می باشد. قبل از مهاجرت تحصیلی به کانادا باید هزینه های تحصیل و زندگی را برآورد کنید.

هزینه های تحصیل و زندگی برای یک متقاضی تحصیل در کانادا به شرح زیر می باشد:
هزینه تحصیل و زندگی برای افراد زیر 18 سال به صورت میانگین از 32.000 تا 45.000 دلار کانادا بسته به اعتبار کالج و رنکینگ آن متغیر می باشد.

هزینه تحصیل در کانادا برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از 10 تا 20 هزار دلار کانادا متغیر است و به صورت میانگین 14،000 دلار می باشد. البته لازم به ذکر است در بعضی از دانشگاه های بسیار معتبر کانادا و برای رشته هایی نظیر پزشکی و مهندسی این مبلغ بالاتر است و به صورت میانگین سالی 30 تا 40 هزار دلار کانادا می باشد.

هزینه تحصیلات در رشته های تکمیلی نظیر MBA هزینه تحصیل بالاتر بوده و سالیانه در حدود 40 هزار دلار کانادا می باشد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش تحصیلی کانادا
متقاضیان تحصیل در کشور کانادا پس از انتخاب رشته مورد نظر خود برای تحصیل، باید برای پذیرش در دانشگاه مربوطه اقدام کنند. تقریباً تمام برنامه های تحصیلی در کانادا به زبان انگلیسی تدریس می شود. چه دانشجوی کارشناسی یا کارشناسی ارشد باشید، مدارک تحصیلی در رشته‌های مختلف متفاوت خواهد بود. مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی در کانادا با توجه به دانشگاه و رشته مورد نظر متفاوت است و متقاضیان باید به سایت دانشگاه مربوطه مراجعه کنند و اطلاعات دقیق را به دست آورند.

اما به طور کلی از جمله مدارک اولیه ای که معمولاً برای همه دانشگاه ها مورد نیاز است، انگیزه نامه، توصیه نامه و نمونه کارهای قبلی در صورت وجود است. همچنین دانشگاه ها به مدرکی مبنی بر تکمیل مطالعات قبلی نیاز دارند. برای برآورده کردن این شرط، در صورتی که در مقطع لیسانس تحصیل می کنید، باید مدارک دیپلم دبیرستان و ریز نمرات خود را به دانشگاه ارسال کنید و در صورتی که در مقطع کارشناسی ارشد تحصیل می کنید باید مدرک لیسانس خود را از یک دانشگاه معتبر ارائه دهید. همچنین اگر زبان مادری ندارید، لازم است آزمون مهارت انگلیسی را نیز با موفقیت پشت سر بگذارید.

منبع: ملک پور
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان