انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قهوه کلد برو چیست؟

قهوه کلد برو چیست؟

#1
این نوشیدنی فوق‌العاده برای نخستین بار در کشور کوبا ساخته شد و در سالهای اخیر شما آن را در منوی بسیاری از کافه‌ها ملاحظه می کنید. خبر خوب این است که شما می‌توانید این قهوه را به آسانی در خانه تهیه کنید، آن را در یخچال نگه دارید و چند روز متوالی صبح‌ها یک فنجان قهوه اصیل و سرد بنوشید.
مهمترین تفاوت قهوه سرد دمی یا همان قهوه کلد برو با سایر قهوه‌ها در نحوه دم کردن آن است. هنگامی که شما می‌خواهید یک اسپرسو یا قهوه ترک تهیه کنید، اصولا از آب جوش برای عصاره‌گیری دانه‌های قهوه استفاده می‌کنید. عامل دما، کیفیت دانه‌های قهوه و نحوه آماده‌سازی در تهیه قهوه اسپرسو، لاته، قهوه ترک و قهوه فرانسوی اهمیت ویژه ای دارد.
در روش تهیه قهوه کلد برو، عامل دما کاملا حذف می‌شود و شما باید از آب سرد برای تهیه آن استفاده کنید. جایگزین دما در این روش، زمان است. شما قهوه را با آب سرد ترکیب می‌کنید و اجازه می‌دهید زمان زیادی سپری شود.
به همین علت گفته می‌شود، قهوه سرد دمی یا کلد برو در مقایسه با دیگر قهوه‌ها عصاره قوی‌تر، عطر و خواص بیشتری دارد.


خاصیت قهوه کلد برو
پیش از اینکه طرز تهیه قهوه دم سرد را با شما درمیان بگذاریم، بد نیست درباره مزایای کلد برو بیشتر بدانید. مهمترین مزیت این قهوه این است که شما آن را به آسانی می‌توانید با امکانات کمی در خانه درست کنید و در یک ظرف شیشه‌ای آن را به مدت دو هفته نگه دارید. کیفیت و طعم قهوه در این مدت هیچ تغییری نمی‌کند.
استفاده طولانی‌مدت از قهوه موجب ایجاد حساسیت گوارشی می‌شود. به‌همین علت پیشنهاد می‌کنیم که در طول هفته، چند روز قهوه کلد برو را جایگزین قهوه‌های داغ نمایید. کلد برو کافی بهترین انتخاب برای افرادی است که مشکلاتی همانند اسید زیاد معده یا سوءهاضمه دارند.
طرز تهیه کلد برو
برای تهیه این قهوه لازم است به‌جای آب داغ، از آب سرد استفاده کنید. کیفیت دانه‌های قهوه و میزان رُست دانه‌ها در طعم قهوه کلد برو اثر زیادی دارد. رُست دانه‌ها کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد ولی اصولا دانه‌های قهوه در این روش کمی تیره‌تر و برشته‌تر می باشد. شاید به این علت که طرفداران کلد برو به‌دنبال قهوه‌ای با عطر و طعم قوی‌تری هستند.
مواد لازم:
  • دانه قهوه: ۸ اونس (معادل ۲۳۰ گرم)

  • آب سرد: ۸ فنجان

  • ظرف شیشه‌ای درب بسته یا فرنچ پرس

  • صافی ریز یا توری: ۱ عدد
[عکس: coffee-drink-types.jpg]
روش خانگی تهیه قهوه کلد برو
در مرحله‌ی نخست احتیاج است دانه‌های قهوه را با درجه مناسبی آسیاب نمایید، اگر دستگاه آسیاب مناسب ندارید، قهوه آسیاب شده Coarse یا نسبتا درشت تهیه کنید. آسیاب قهوه به سه روش درشت، متوسط و ریز انجام می‌شود، اگر از دانه‌های آسیاب‌شده ریز استفاده کنید، قهوه شما کدر و تلخ می کند.
در مرحله‌ی دوم باید در ظرف شیشه‌ای آب و دانه‌های قهوه را به آرامی با هم ترکیب نمایید.به هیچ عنوان از قاشق فلزی برای فشار دادن دانه‌های قهوه استفاده نکنید، اجازه دهید فرآیند به‌طور طبیعی و به‌آرامی صورت گیرد. هرگونه فشار اضافی به دانه‌های قهوه در این مرحله بر طعم و کیفیت قهوه شما اثر می‌گذارد.
اگر از فرنچ پرس استفاده می‌کنید، به‌هیچ عنوان اهرم پیستون فرنچ پرس را پایین ندهید، تنها کافی است قهوه و آب را باهم داخل آن بریزید و اجازه دهید کم کم ترکیب شوند.
در مرحله سوم ظرف شیشه‌ای یا فرنچ پرس را باید داخل یخچال بگذارید  و به مدت ۱۸ تا ۲۴ ساعت صبر کنید تا قهوه شما آماده شود. درب ظرف شیشه‌ای را محکم ببندید. اگر از فرنچ پرس استفاده می‌کنید، درب آن را بگذارید و اهرم را بالا نگه دارید، حتما بر روی فرنچ پرس یک سلفون بپیچید تا هوا به درون آن نفوذ نکند. این کار موجب می‌شود قهوه شما طعم و عطر خالصی داشته باشد.
در مرحله‌ی پایانی باید قهوه خود را به‌درستی سرو کنید. از یک صافی یا توری بسیار ریز استفاده کنید و قهوه را فیلتر کنید. دانه‌های قهوه را فشار ندهید تا قهوه شما کدر و تلخ نشود. اهرم فرنچ را به آرامی به سمت پایین هل دهید و قهوه را به کمک یک پنبه یا توری ریز صاف کنید.
وقت آن است که نوشیدنی جذاب خود را سرو کنید. یک لیوان را با یخ پر کنید، سپس نصف فنجان کلد برو و نصف فنجان آب سرد به آن اضافه کنید. شما می‌توانید قهوه خود را با شیر سرد سرو کنید، اما در روش دم کردن آن نباید از شیر استفاده کنید، زیرا قهوه به خوبی دم نمی‌کشد. در صورت تمایل می‌توانید مقداری شکر یا خامه فرم‌دار در زمان سرو، به کلد برو اضافه کنید.
 مهم ترین نکات در تهیه قهوه کلد برو یا قهوه سرد دمی
همانگونه که در قسمت بالا اشاره کردیم، زمان در فرآیند تهیه این قهوه اهمیت بسیاری دارد، به همین علت سعی کنید از ظرف مناسب استفاده کنید. فرنچ پرس یا شیشه کلد برو باید تمیز و نسبتا بزرگ باشد و درب آن محکم بسته شود تا عطر آن از بین نرود.
توصیه می‌کنیم از آب تصفیه‌شده یا آب معدنی در تهیه قهوه استفاده کنید. هرگونه ناخالصی بر طعم نهایی قهوه شما اثر دارد. اگر قهوه را درست تهیه کنید، آن را به مدت دو هفته می‌توانید در یخچال نگه دارید. در این مدت نباید به آن شیر یا مواد فاسدشدنی اضافه کنید.
در تهیه این قهوه لازم است صبور باشید و آن را از شب قبل برای صبحانه خود آماده کنید. با این حال شما این قهوه را به صورت آماده هم می‌توانید تهیه کنید. در خرید قهوه کلد برو، حتما به طعم و رنگ آن دقت کنید.
درباره قیمت کلد برو هم لازم است بدانید که ارزش آن با توجه به حجم و کیفیت قهوه، متنوع است. فرآیند تهیه این قهوه طولانی و زمان‌بر است و قیمت آن در مقایسه با انواع دیگر کمی بالا تر است. با این حال، شما می‌توانید به روش بالا آن را در خانه تهیه کنید و لذت ببرید.
خرید آسان اینترنتی انواع قهوه در تمام نقاط کشور را با قهوه خانه تجربه کنید ما طعم دلخواه قهوه را در کمترین زمان ممکن به شما ارائه می دهیم.بهترین قیمت و بیشترین تنوع محصولات و ارسال در کمترین زمان ممکن ،گامی مطلوب در جهت رفاه حال مشتریان قهوه خانه می باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان