انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
امپدانس در اسپیکر به چه معناست؟

امپدانس در اسپیکر به چه معناست؟

#1
Photo 
[عکس: what-is-speaker-impedance-1.avif]

برای آنکه اهم و امپدانس بلندگو را متوجه شوید، یک مثل ساده برای شما می‌زنیم. بیایید شلنگ معمولی آب را در نظر بگیریم. به حیاط بروید و شلنگ معمولی آب را در دستان خود بگیرید. وقتی که شیر را باز کنید، آب از انتهای شلنگ شروع به جاری شدن می‌کند. این جریان آب از طریق شلنگ شبیه جریان الکتریکی است که معمولا به عنوان جریان الکترون از طریق سیم توصیف می‌شود و در آمپلی فایر اندازه‌گیری می‌شود.
حال انگشت شست خود را جلوی شلنگ قرار داده و سعی کنید جریان آب را متوقف کنید. فشار را احساس می‌کنید؟ این فشار شبیه ولتاژ است. این نیروی الکتریسیته است که الکترون‌ها را از طریق سیم هل می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر موفق به اتصال جریان آب شوید، (جریان جاری) فشار همچنان وجود دارد. این مانند یک تقویت کننده است که به بلندگو متصل نیست، یا یک خروجی AC است که هیچ چیز به آن وصل نیست. ولتاژ وجود دارد، اما جریان خاصی وجود ندارد.
سرانجام، انگشت شست خود را کمی حرکت دهید تا کمی آب بپاشد. با تغییر موقعیت انگشت شست، می‌توانید میزان خروج آب از شلنگ را کنترل کنید. انگشت شست شما جریان آب را محدود می‌کند. گفته می‌شود در یک مدار الکتریکی، مواردی که جریان جاری را محدود یا کنترل می‌کنند، مانع هستند و به عنوان امپدانس بلندگو توصیف می‌شوند. در یک شلنگ، ما از دستمان برای محدود کردن جریان استفاده می‌کنیم. در مدار الکتریکی آن را امپدانس می‌نامیم.
اکنون باید مشخص شود که بین ولتاژ، جریان و امپدانس رابطه وجود دارد. از آنجا که ولتاژ یا فشار چیزی است که جریان را به حرکت در می‌آورد، با فرض تغییر نکردن امپدانس، افزایش فشار ولتاژ باید جریان را افزایش دهد. کاهش ولتاژ باید جریان را کاهش دهد. از طرف دیگر، افزایش امپدانس بلندگو برای محدود کردن جریان، باعث کاهش جریان می‌شود. مثل بستن شیر آب در مثل قبل.
پایین آوردن امپدانس مانند باز کردن شیر است تا جریان بیشتری داشته باشید. مدت‌ها پیش این رابطه توسط جورج سیمون اهم تجزیه و تحلیل شد، و او فرمولی ساده را شناسایی کرد که در برق و الکترونیک بسیار مهم است و امروزه ما آن را با قانون اهم می‌شناسیم. قانون اهم در بلندگو می‌گوید، در یک مدار الکتریکی، جریان جاری مستقیما با ولتاژ متناسب و با امپدانس رابطه عکس دارد. از نظر ریاضی فرمول آن می‌شود: جریان مساوی است با ولتاژ تقسیم بر امپدانس.
با توجه به نکات گفته شده، برای رسیدن به توان درست یا همان تشخیص وات بلندگو، باید امپدانس آن را چک کنید. بنا بر این موضوع است که شما می‌توانید آمپلی فایر مناسبی را انتخاب کنید. بیشتر بلندگوها امپدانس ۴ اهمی دارند، ولی این با توجه به برند متفاوت است. برای مثال اگر بلندگویی ۴ اهمی با وات ۱۰۰ دارید، آمپلی فایر باید بتواند در این رنج به شما خروجی بدهد.

آیا امپدانس به معنی کیفیت پخش بالا است؟

به طور کلی ویژگی های زیادی می توانند در خوب بودن کیفیت پخش موسیقی تاثیر بگذارند، اما امپدانس جزء آن ها نیست. امپدانس در بهترین حالت بلندی صدا را تعیین می کند؛ البته این موضوع در اسپیکر ها و سیستم های پخش کننده خودرو نسبت به هدفون ها اهمیت بسیار بیشتری پیدا می کند. برای دریافت یک صدای های فای (Hi-Fi) و با کیفیت، باید به برند بلندگو، جنس درایو های آن، فرکانس پاسخگویی و موارد دیگر توجه داشته باشید.

امپدانس در هدفون و هندزفری

درست مانند اسپیکر ها و پخش کننده های خودرو، هدفون ها و اسپیکر ها نیز به میزان مشخصی در برابر جریان الکتریکی مقاوم هستند. این مقاومت می تواند بسته به نوع هدفون یا هندزفری متفاوت باشد، اگر امپدانس در هدفون کم باشد، برای ارائه صدایی با کیفیت بالا به قدرت کمتری نیاز دارند. از این رو امپدانس بیشتر هدفون ها در یک بازه مشخص فعالیت می کند. اگر این بازه بیشتر از حد باشد، برای دریافت صدا به یک آمپلی فایر نیاز خواهید داشت. هدفونی که برای گوش دادن به صدا استفاده می شود باید در حالت ایده آل دارای امپدانس حدود 16 الی 20 اهم باشد.

منبع: تکنوسان مگ
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان