انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گاز یخچال و نحوه شارژ آن

گاز یخچال و نحوه شارژ آن

#1
[عکس: refrigerantes-gas-600x400.jpg]


گاز یخچال یک سیال است که وظیفه ی خنک سازی محفظه ی داخلی یخچال را بر عهده دارد. گاهی اوقات ممکن است با گذشت زمان گاز یخچال خالی شود که با بروز این اتفاق عملکرد دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد. به همین دلیل امروز در این مقاله قصد داریم ابتدا به طور کامل درباره ی گاز یخچال توضیح دهیم تا بیشتر با آن آشنا شوید، سپس علت و علائم خالی شدن گاز و نحوه ی شارژ آن را به شما آموزش می دهیم. تا انتهای مقاله همراه  باشید.
در نخستین یخچال هایی که طراحی و ساخته می شد از آمونیاک به جای سیال مبرد استفاده می کردند. آمونیاک بر خلاف عملکرد خوبش، قابلیت اشتعال زایی داشت و در صورت نشت باعث مسموم شدن دیگران می شد. به همین دلیل شرکت های سازنده ی یخچال گاز های دیگری را جایگزین آمونیاک کردند. مهم ترین و پرکاربرد ترین گاز های یخچالی که امروزه از آن زیاد استفاده می کنند گاز های فریون می باشد. اولین گاز فریونی که در یخچال ها وجود داشت فریون 12 بود. این گاز فواید بسیار زیادی داشت اما باعث تخریب لایه اوزون و آسیب دیدن محیط زیست می شد. از همین رو امروزه از سیال های دیگر با ترکیب شیمیایی متفاوت تر مانند R290، R600، R407، R134، R22 و… استفاده می شود.گاز یخچال چه کاربردی دارد؟همانطور که در پاراگراف های بالا بیان کردیم گاز یخچال موظف است تا با تغییر حالت فیزیکی، محفظه ی داخلی یخچال را خنک کند و گرمای درون آن را به بیرون انتقال دهد. قطعات دیگری نیز وجود دارند که به انجام فرایند سرمایش یخچال و گردش مبرد کمک می کنند، این قطعات عبارتند از کمپرسور، کندانسور، شیر فشار کن، خطوط لوله و اواپراتور. کمپرسور باید برای حرکت گاز، فشار لازم را تامین کند. سپس کندانسور دمای گاز را کاهش داده و شیر فشار شکن گاز را برای وارد شدن به محفظه ی یخچال آماده می کند. در آخر وظیفه ی دریافت گرما از درون محفظه ی یخچال بر عهده ی  می باشد.چگونه گاز یخچال را شارژ کنیم؟ + فیلم آموزشیبرای شارژ گاز یخچال باید دانش فنی لازم را داشته باشید، به همین دلیل به شما پیشنهاد می دهیم که همیشه برای این کار از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید. تعمیرکارها باید ابتدا نقطه ی نشتی را پیدا کنند و سپس آن را برطرف نمایند. در گام بعدی گاز یخچال را شارژ خواهند کرد اما قبل از انجام این کار باید از نوع گازی که یخچالتان از آن استفاده می کند باخبر شوید. پس از شارژ کردن گاز یخچال معمولاً تعمیرکار ها به شما می گویند که تا چند ساعت دستگاه را روشن نکنید. پس از گذشت مقداری زمان یخچال را روشن نمایید و عملکرد آن را بررسی کنید. در صورتی که هنوز هم مشکلی وجود داشت دوباره با یک تعمیرکار تماس بگیرید.به چه علتی گاز یخچال خالی می شود؟در صورتی که میزان گاز یخچال کاهش پیدا کند روند سرمایش به درستی انجام نخواهد شد، در نهایت دمای درون محفظه ی یخچال افزایش می یابد و مواد داخل دستگاه فاسد می شوند. اکنون شاید از خود بپرسید که سیکل تبریدی دستگاه یک سیکل بسته می باشد پس به چه علتی گاز یخچال خالی می شود؟ در ادامه به طور کلی مواردی را که باعث نشتی گاز می شوند، برایتان بیان خواهیم کرد:
  • بروز نشتی در بخش کندانسور

  • بروز نشتی در بخش اواپراتور

  • بروز نشتی در خطوط لوله

  • بروز مشکل در بخش کمپرسور

  • افزایش سن یخچال و کاهش حجم گاز با گذشت زمان
چگونه متوجه شویم که گاز یخچال خالی شده است؟اکنون قصد داریم در این قسمت از مقاله علت خالی شدن گاز را برایتان بیان کنیم تا در صورتی که با آنها رو به رو شدید در اسرع وقت مشکل را بررسی نمایید و از بروز هر گونه مشکل بزرگ تر و جدی تر جلوگیری کنید:
  • افزایش دمای داخل یخچال: بیان کردیم که با نشتی گاز یخچال روند سرمایش به درستی انجام نمی شود و دمای داخل یخچال افزایش می یابد، به همین دلیل زود به زود مواد غذایی داخل دستگاه فاسد خواهند شد. از همین رو یکی از مهم ترین علائم خالی شدن گاز، بالا رفتن دمای یخچال و خراب شدن محصولات درون دستگاه می باشد.

  • بوی گاز یخچال: همانطور که می دانید گاز فریون بویی ندارد اما در کنار این گاز، از ترکیبات شیمیایی دیگری نیز استفاده می شود که بویی مانند بوی فاسد شدن مواد دارند. گاهی اوقات ممکن است بویی را از درون یخچال خود استشمام کنید که شبیه بوی فاسد شدن مواد می باشد، اما وقتی محصولات داخل دستگاه را بررسی می کنید همگی سالم هستند. در این مواقع باید هرچه سریع تر با یک تعمیرکار حرفه ای تماس بگیرید تا یخچالتان را چک کند.

  • جا به جا شدن یخچال: ممکن است هنگام جا به جایی یخچال خود به خطوط لوله یا یکی دیگر از قطعات آسیب وارد کرده باشید. این اتفاق باعث نشتی گاز یخچال خواهد شد. در نتیجه همیشه بعد از اسباب کشی یا جا به جایی یخچال، آن را بررسی نمایید تا هیچ گونه مشکلی پیش نیاید.

  • اختلال دما در بخش کندانسور: همیشه و به طور منظم لوله های کندانسور را که در پشت یخچال وجود دارند، بررسی نمایید. زمانی که یخچال در حال کار است لوله ها را لمس کنید، اگر گرمای مشخصی ندارند و برخی از قسمت های آنها خنک می باشد گاز یخچال خالی شده و باید در اسرع وقت با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

  • خوردگی لوله کندانسور یا اواپراتور: اگر جنس لوله های کندانسور یا اواپراتور شما فلز باشد احتمال اینکه به مرور زمان دچار خوردگی یا نشتی شوند، وجود دارد. از همین رو همیشه لوله های پشت یخچالتان را بررسی نمایید تا از خالی شدن گاز دستگاه جلوگیری کنید.
امروز در این مقاله به طور کامل درباره ی گاز یخچال توضیح دادیم تا اطلاعات مورد نیاز را بدست آورید. در صورتی که با هر کدام یک از علائم خالی شدن گاز مواجه شدید سریع با یک تعمیرکار حرفه ای یا یک فرد متخصص تماس بگیرید تا به شما کمک کند و مشکل را برطرف نماید.
منبع 

https://generalelectricrepairco.com/%da%...%a7%d9%84/
پرتو کلینیک - درمان بیماری های نشیمنگاهی با لیزر 
https://partoclinic.com/
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان