انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساخت ستون‌ها و تیرها با تیرآهن

ساخت ستون‌ها و تیرها با تیرآهن

#1
ساخت ستون‌ها و تیرها با تیرآهن
ساخت ستون‌ها و تیرها با تیرآهن یکی از اصلی‌ترین مراحل ساخت اسکلت فلزی است. ستون‌ها بارهای سازه را مستقیماً به فوندانسیون انتقال می‌دهند و باید توانایی انتقال این نیرو را داشته باشند. به همین دلیل برای ساخت ستون‌های فلزی معمولاً از تیرآهن‌های مدل IPE، IPB، قوطی و ناودانی تک یا دوبل با شماره‌های مختلف استفاده می‌شود.
اینکه کدام‌یک از این مقاطع فولادی در ساخت اسکلت فولادی بیشتر به کار رود از سازه‌ای به سازه‌ی دیگر متفاوت خواهد بود. هزینه تمام‌شده پروژه نیز به میزان استفاده از آن‌ها بستگی دارد. به‌طور مثال قیمت تیرآهن از قیمت نبشی و ناودانی کمتر است و  از دیگر مقاطع بیشتر خواهد بود.
از مراحل ساخت ستون می‌توان به برش ستون و پروفیل‌هایش، مونتاژ، برش ورق‌های ستون، مونتاژ ورق‌ها روی ستون و درنهایت ساخت نشیمن تیرها و مونتاژ نمودن آن‌ها بر روی ستون اشاره کرد.
محل قرارگیری ستون‌ها باید قبل از بتن‌ریزی فوندانسیون و یا قرار دادن بیس پلیت، توسط دوربین‌های نقشه‌برداری مشخص گردد. ستون‌ها باید به‌خوبی به فوندانسیون متصل شوند و شکاف محل اتصال باید به‌دقت پر گردد. در هنگام نصب ستون‌ها را با استفاده از جرثقیل بلند کرده و در محل جانمایی شده جوش می‌دهند. سپس سایر نبشی‌ها و صفحات توسط عملیات جوشکاری به پایه ستون و صفحه آن اتصال می‌یابند.
صفحات فولادی (بیس پلیت) در امتداد ستون‌ها جوش داده می‌شوند و در مواردی توسط بولت به داخل فوندانسیون اتصال یابند. باید دقت کرد که فاصله بین بیس پلیت و پی نیز توسط گروت پر گردد. روش اتصال نیز می‌تواند بر قیمت نهایی سازه تأثیرگذار باشد. باید دید هزینه جوشکاری از قیمت بو لت‌های موردنیاز بیشتر خواهد بود یا کمتر.
تیرها در دو نوع تیر اصلی و فرعی در اسکلت فلزی به کار می‌روند. نقش تیرها در اسکلت فلزی انتقال بار از کف و سقف به ستون است. اندازه دهانه تیرها اغلب 3 تا 9 متر خواهد بود. پس از ساخت ستون‌ها، تیرهای متصل به ستون باید به‌صورت تراز و طبق نقشه‌های اجرایی متصل شوند. تیرها توسط جوش یا پیچ به ستون متصل می‌گردند. پس از اتصال تیرها عملیات زنگ‌زدایی و رنگ‌آمیزی قطعات ساخته‌شده نیز انجام می‌شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات ، تلگرام ضد فیلتر 2023


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان