انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لوله مانیسمان چیست؟

لوله مانیسمان چیست؟

#1



Fast traslate


Icon translate


 


Fast traslate


Icon translate


لوله مانیسمان چیست؟


[عکس: logo.svg]
 
اگر استحکام و عمر بالای لوله برایتان مهم است یا قصد انتقال سیالات حساس را دارید، لوله مانیسمان بهترین انتخاب برای شما است. این نوع لوله معمولاً در چهار رده سبک، 40، 80 و 160 عرضه می‌شود که ضخامت هر رده به ترتیب زیاد می‌شود.  معمولاً به صورت کیلویی اعلام می‌شود اما قیمت کل هر شاخه به رده آن بستگی دارد.
اگر قصد خرید لوله مانیسمان را دارید، کسب اطلاعات در مورد نحوه ساخت، کاربردها و تست‌های آن می‌تواند کمک زیادی به شما کند:
 
تاریخچه+جنس لوله مانیسمان
لوله مانیسمان برای اولین بار توسط برادران مانیسمان اختراع شد و علت این نام‌گذاری نیز همین است. در میان لوله‌های موجود در بازار لوله‌های فولادی بدون درز اهمیت و کاربرد بسیاری دارند. این نوع از لوله‌ها روش ساخت ویژه خود را دارند و به دلیل نبود درز در آن‌ها، در صنایع حساس به‌کار برده می‌شوند.
در صنعت، لوله‌های مختلفی اعم از لوله‌های فولادی، لوله‌های ضدزنگ (استنلس استیل)، لوله آلیاژ و لوله بویلر وجود دارد. لوله مانیسمان که به آن لوله بدون درز نیز گفته می‌شود لوله‌ای است که روش تولید و ساخت آن به نحوی است که بدنه‌ای یکدست و بدون درز دارد و هیچ نوع جوش‌کاری بر روی آن صورت نگرفته است. این نوع لوله معمولاً از فولاد ساده کم‌کربن ساخته می‌شود؛ اما به وسیله افزودن برخی مواد به داخل و بیرون لوله، آن را در برابر زنگ زدن مقاوم می‌کنند.
 
این لوله‌ها به دلیل یکدست بودن و بدون درز بودنشان نسبت به سایرین محکم‌تر هستند و قیمتی بالاتر از سایر لوله‌ها دارند. موارد استفاده گوناگونی برای لوله‌های مانیسمان در رده‌های مختلف وجود دارد.
 

 
قیمت لوله مانیسمان


 
 

 

 

روش تولید لوله مانیسمان چگونه است؟
لوله بدون درز مانیسمان به‌صورت بیرون آمدن (Extruding) توسط قالب‌های مختلف تولید می‌شود. اصولاً تولید لوله‌های بدون درز مستلزم فرآیندی است که طی آن یک شمش فولادی تبدیل به لوله می‌گردد. این لوله‌ها معمولاً از شمش‌های فولادی تولید می‌شوند اما تولید آن توسط مقاطع چهارگوش نیز امکان‌پذیر است ولی هزینه را بالا می‌برد. برای ساخت لوله فلزی بدون درز یا لوله مانیسمان از استاندارد ASTM به شماره A106 و A53 و همچنین استاندارد نفت و گاز API 5L استفاده می‌شود.
طراحی این لوله با ضخامت متفاوت به دستورالعمل‌های ویژه‌ای نیاز دارد که در استانداردها درج شده‌اند. ضخامت لوله مانیسمان در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. هر چه قدر فشار سیال بیشتر باشد ضخامت لوله نیز افزایش خواهد یافت. در برخی از روش‌های تولید این لوله‌ها، عملیات حرارتی خاصی باید به کار رود. انتخاب روش تولید لوله مانیسمان بر اساس نیازهای منطقه‌ای و امکانات کارخانه سازنده انجام می‌شود.
 

 

 
مقایسه مشخصات لوله مانیسمان با سایر لوله‌های صنعتی
لوله مانیسمان، لوله‌های فولادی درزدار و انواع لوله فلزی برای نصب در شرایط ویژه نظیر فشارهای عملیاتی بالا طراحی شده‌اند. البته سایر لوله‌های صنعتی نظیر لوله پلی‌اتیلن و لوله یو پی‌وی‌سی (UPVC) نیز قابلیت نصب در فشار معمولی و فشار بالا را دارند اما در برخی موارد بنا بر صلاحدید مهندسان باید از نوع به خصوصی از لوله و اتصالات در سیستم‌های لوله‌کشی و تأسیسات استفاده شود.
 

 
لوله پوش فیت، لوله پلی‌اتیلن و لوله یو پی‌وی‌سی اکثراً برای انتقال آب و فاضلاب در شبکه‌های مختلف مناسب هستند. انواع لوله صنعتی صرف‌نظر از کاربردهای آن‌ها، دارای دیواره بسیار مقاومی هستند و می‌توانند در برابر تغییرات شرایط محیط پایدار بمانند.
 

اگر قصد کسب طالاعات بیشتر در مورد کاربرد سایر لوله‌ها را دارید، مقاله زیر را مطالعه کنید:
 
ساخت لوله مانیسمان در ایران
برای اولین بار در ایران لوله مانیسمان یا بدون درز در دو مرحله خشن کاری و ظریف‌کاری ساخته شد. این لوله‌ها حداکثر تا قطر ۲۴ اینچ تولید می‌شوند و لوله‌های با درز در قطرهای بالا تولید می‌شوند. در موارد خاص توانایی ساخت لوله‌هایی بدون درز تا قطر ۴۲ اینچ نیز گزارش شده است.
کارخانه‌های گروه ملی صنعتی فولاد ایران (اهواز) و لوله دقیق کاوه، انواع لوله مانیسمان سبک و رده 40 را در ایران تولید می‌کنند.
 

 

 
قیمت لوله مانیسمان را چگونه بفهمید؟
قیمت لوله مانیسمان به ابعاد، سایز، کیفیت، برند و کشور تولیدکننده بستگی دارد. کشورهایی مانند چین، هند، ایران و آلمان تولیدکننده این لوله هستند. در چند ماه اخیر  نیز مانند دیگر مقاطع فولادی دچار نوسان بوده است. البته شاید بتوان گفت افزایش قیمت روز لوله مانیسمان کمتر از لوله‌های دیگر بوده است زیرا این محصول به‌طور عمده در چین تولید می‌گردد.
 

[url=https://www.asroon.ir/blog/detail/%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%82%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/1166/view/][/url]
پاسخ

لوله مانیسمان چیست؟

#2
عوامل مؤثر در قیمت لوله مانیسمان رده 20
بر حسب مشخصات فنی مثل ضخامت لوله و سایز لوله، وزن لوله فرق کرده که در نتیجه قیمت لوله نیز فرق خواهد کرد. اصولاً هرچه وزن لوله مانیسمان بالا می‌رود، قیمت لوله مانیسمان رده 20 نیز افزایش پیدا می‌کند. مشخصه دیگری که بر قیمت‌گذاری لوله مؤثر است، برندی است که لوله را تولید می‌کند. نه‌تنها لوله مانیسمان رده 20 بلکه اسم برند سازنده دیگر لوله‌ها نیز بر قیمت لوله تأثیر می‌گذارد.
برندهای تولیدکننده لوله مانیسمان رده 20
ایران یکی از کشورهای تولید فولاد و محصولات فولادی در جهان است و بر همین اساس بسیاری از کارخانه‌های تولید فولاد در کنار خود تولید لوله مانیسمان را نیز در دستور کارد قرار داده‌اند این کارخانه‌ها عبارتند از:

لوله مانیسمان رده 20 نورد و لوله اهواز
اولین تولیدکننده لوله مانیسمان در ایران و احتمالاً در خاورمیانه گروه فولاد اهواز بوده است که امروزه نیز این لوله را تولید می‌کند. استاندارد تولیدی در این شرکت DIN، ASTM، IPS، AP 5L و 5CT ISIR است. در حال حاضر این شرکت لوله مانیسمان رده 20 را در ضخامت و سایزهای متفاوت از 2/1 تا 34 اینچ تولید می‌کند.

لوله مانیسمان رده 20 دقیق کاوه ایرانیان
اولین شرکت خصوصی که تولید لوله مانیسمان را آغاز کرد شرکت کاوه ایرانیان بود. این شرکت لوله مانیسمان رده 20 را به روش نورد گرم تولید می‌کند. استانداردی که این شرکت بر اساس آن لوله بدون درز تولید می‌کند عبارت است از:
استاندارد ASTM، ASME،API ، BS و JIS
این شرکت لوله‌های مانیسمان را با نام لوله دقیق کاوه ایرانیان به بازار عرض می‌کند. ضخامت این لوله‌ها بین 2.5 تا 6.35 میلیمتر و وزن آن بین 5.5 تا 190 کیلوگرم متفاوت است.

لوله مانیسمان رده 20 ساوه
یکی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده لوله مانیسمان رده 20 در ایران شرکت فولاد ساوه است که محصولات خود را در سه کلاس سبک، متوسط و سنگین و با روش  E.R.W تولید می‌کند. استاندارد رعایت شده در این شرکت استاندارد DIN آلمان است که در کلاس تولید محصولات فولادی یکی از سخت‌گیرانه‌ترین کلاس‌های استاندارد است.

لوله مانیسمان رده 20 فولاد صنعت
شرکت فولاد صنعت قوام، تولیدکننده و فروشنده توأمان لوله مانیسمان رده 20 در سراسر ایران است. محصولات این شرکت بیشتر برای صنایع مورد غذایی و مکان‌هایی که منتهی به دیگ بخار است استفاده می‌شود.

لوله مانیسمان رده 20 گستر اسفراین
شرکت اسفراین یکی از تولیدکنندگان لوله مانیسمان است که تمام رده‌های لوله بدون درز را تولید می‌کند این شرکت در حال حاضر متراژ 8 و 12 متر را در دستور کار خود قرار داده است.
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان