انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ایجاد مزاحمت در مال مورد اجاره

ایجاد مزاحمت در مال مورد اجاره

#1
در عقد اجاره ممکن است اشخاص ثالث در مال مورد اجاره مزاحمت ایجاد کنند. مزاحمت در دو حالت امکان دارد یکی حالتی که مال مورد اجاره هنوز تسلیم مستأجر نشده و حالت دوم زمانی است که مال مورد اجاره تسلیم مستأجر شده است:
مزاحمت قبل از تسلیم عین مستأجره:
به این نحو که شخص ثالث مدعی شود که او مالک عین یا منافع است و موجر و مستأجر حق او را غصب کرده‌اند. شخص ثالث برای اثبات ادعای خود باید دعوای تخلیه را هم علیه موجر و هم مستأجر طرح کند و هرگاه فقط یکی از موجر یا علیه مستأجر طرف دعوا قرار گیرند دادگاه علی‌القاعده باید قرار عدم استماع دعوا را صادر کند (ماده ۴۸۹ قانون مدنی).
اگر شخص ثالث بدون اثبات حقش در دادگاه و به طور قهری و زوری مانع یا مزاحم تصرف مستأجر شود امکان فسخ اجاره از سوی مستأجر وجود دارد. غیر از فسخ قانون‌گذار این اجازه را به مستأجر داده است که با مراجعه به مزاحم خسارت و اجرت­المثل مال مورد اجاره را دریافت کند.
[b]مزاحمت بعد از تسلیم عین مستأجره:[/b]
این فرض نیز با حالت قبل، از نظر اثبات حق شخص ثالث در دادگاه تفاوتی نمی‌نماید و باید به طرفیت موجر و مستأجر در دادگاه ایراد دعوی کند.
تفاوت این حالت با فرض فوق در این است که بعد از قبض مال مورد اجاره، در صورت مزاحمت قهری و عملی شخص ثالث، او تنها امکان مراجعه به مزاحم را داشته و نمی‌تواند قرارداد را فسخ نماید.
لازم به ذکر است که مورد اجاره باید در طول مدت اجاره قابلیت انتفاع منظور در عقد اجاره را داشته باشد. به این ترتیب در صورت عیب در عین مستأجره یا از بین رفتن شرایط خارجی ناظر بر عین مستأجره، مستأجر حق فسخ دارد. در واقع اگر مزاحمت در مورد اجاره به طوری باشد .که بتوان تلقی عیب نمود، امکان فسخ اجاره برای مستأجر وجود دارد.

منبع: سنا
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان