انجمن سایت کلیدستان


رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لامپ های هوشمند

لامپ های هوشمند

#1
لامپ هوشمند یکی از تجهیزات ساختمان هوشمند و سیستم روشنایی هوشمنده که اساس کارش بر پایه اینترنت اشیا است.
لامپ های معمولی در یک سرپیچ قرار میگیرند و فقط اتاق را روشن می کنند. لامپهای هوشمند کارهای بیشتری می تواند انجام دهد و دلیل اسمارت بودن آن، قابلیت اتصال بی سیم به اپلیکیشن مخصوص نصب شده در گوشی شماست. این قابلیت، درهای ناممکن بسیاری را باز می کند.
لامپ های هوشمند بیشتر اوقات با اتصالات بی سیم مجهز میشن. این کار بهتون اجازه میده که به کمک گوشی یا تبلتتون به این لامپ ها وصل بشید و جالبتر اینکه این لامپ ها حتی میتونن به اینترنت هم وصل بشن و میتونید از راه دور هم کنترلشون کنید تا روشن و خاموش بشن یا تغییر رنگ بدن و نورشونو کم و زیاد هم کنید.این لامپ ها حتی قابلیت زمانبندی شدن هم دارن و ویژگی دیگه ای که این لامپ ها دارن اینه که در اندازه ها و ابعاد مختلفی تولید شدن و میتونید در هر اندازه که مدنظرتونه تهیه شون کنید.
مزایای لامپ های هوشمند
۱.نور قابل تنظیم:
اصلی ترین ویژگی های لامپهای هوشمند این است که شما می توانید نور آن را بدون نصب کلید دیمر در خانه کم و زیاد کنید. برای این کار کافیست که لامپ را در سرپیچ های معمولی فیکس کرده و نور آن را با استفاده از اپلیکیشن و برنامه ی مخصوص نصب شده در گوشی هوشمند، تبلت یا کامپیوتر خود به راحتی کم و زیاد کنید.
۲.قابلیت کنترل
زمانی که خارج از منزل یا محل کار هستید، نگران لامپ های روشن مانده نباشید. در هرجای دنیا که اینترنت وجود داشته باشد، شما می توانید لامپ های هوشمند خانه یا محل کار خود را روشن و خاموش نمایید. شاید بپرسید زمانی که در خانه نیستیم چرا باید لامپ ها را روشن کنیم؟ این قابلیت، یکی از بزرگترین مزیت های لامپ های هوشمند در زمان مسافرت است. موقعی که برای چند روز بیرون از خانه هستید، می توانید در ساعاتی از شب لامپ هوشمند را با گوشی هوشمند خود روشن کنید تا سارقین فکر دزدی از خانه ی شما را از سر بیرون کنند.
۳.قابلیت برنامه ریزی
لامپ های هوشمند برنامه پذیرند. یعنی شما می توانید با استفاده از گوشی یا کامپیوتر خود آن را زمانبندی کنید تا در لحظه ی خروج شما خاموش و به محض ورودتان روشن شوند. معلولین و سالمندان که حرکت برایشان دشوار است و یا بچه های کوچک که قدشان به کلید برق نمی رسد، لامپ های هوشمند را به این دلیل دوست خواهند داشت.
۴.قابلیت تغییر رنگ نور
کم و زیاد کردن میزان نور این نوع لامپ یکی از جذابیت های آن محسوب می شود، اما این لامپ جالب تر از این حرف هاست. لامپ هوشمند RGB اویو قابلیت تغییر نور به ۱۶.۰۰۰.۰۰۰ رنگ متنوع را دارد! با لمس صفحه ی گوشی می توانید رنگ مورد علاقه ی خود را انتخاب کنید. تاثیر رنگ در دکوراسیون خانه را دست کم نگیرید.
۵.استفاده بهینه از انرژی
برخی از افراد معتقدند که استفاده از وسایل هوشمندی مانند لامپ اسمارت امری غیرمعقول است و با توجه به هزینه زیاد، خرید آن مقرون‌به‌صرفه نیست. این لامپ‌ها بر اساس قابلیت‌هایی که دارند به همان نسبت قیمت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و این امری منطقی است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که طول عمر لامپ‌های اسمارت برخلاف لامپ‌های معمولی بسیار بیشتر است.
روش کار لامپ های هوشمند:

۱. منبع انرژی:
مشخصا لوازم الکتریکی نیازمند یک منبع انرژی هستن تا انرژی مدنظرشونو ازون تامین کنن. لامپ های هوشمند هم ازین قاعده مستثنی نیستن و برای اینکه بتونن کار کنن در قدم اول نیاز به یک منبع انرژی دارن.
۲.هاب مرکزی:
در مقاله امکانات خانه هوشمند  درباره اینکه هاب ها چی هستن و چه عملکردی دارن مفصل توضیح دادیم. یک لامپ هوشمند برای اینکه بتونه دستورات و فرمان های کاربر رو اجرا کنه باید به یک هاب مرکزی متصل باشه تا فرمان ها و دستورات رو ازون دریافت کنه.
۳.رله هوشمند:

یکی از کاربرد های رله هوشمند قطع و وصل کردن جریان برق وظیفه اصلی این ابزارکه و درست مثل یک فیوز عمل میکنه و میشه ازش برای تمام وسایل هوشمند خونه استفاده کرد. یک لامپ هوشمند هم مثل باقی تجهیزات هوشمند نیازمند یک رله هوشمند هستش تا عملکرد مناسبی ارائه بده.
۴.سنسور:

 لامپ هوشمند برای عملکرد بهتر از سنسور هایی که برای اون تعبیه شده استفاده میکنه مثل سنسور های حرکتی و حضور و سنسور های تشخیص شدت نور.
۵.رابط کاربری

رابط کاربری چیز عجیب و خاصی نیست. همین موبایل و لپتاپی که ممکنه خیلی از ماها داشته باشیم رابط کاربری محسوب میشن. درواقع ما برای اینکه بتونیم فرمانها و دستورات و برنامه های مدنظرمونو به هاب و سیستم مدنظرمون بفرستیم نیاز به یک فرستنده داریم که از پروتکل های ارتباطی پشتیبانی کنه.
۶.پروتکل ارتباطی:

در بالا گفتیم برای اینکه بتونیم فرمانها و دستورات و برنامه های مدنظرمونو به هاب و سیستم مدنظرمون بفرستیم نیاز به یک فرستنده داریم که از پروتکل های ارتباطی پشتیبانی کنه. پروتکل ارتباطی  پروتکل ارتباطی درواقع همون راه استاندارد و قابل قبول برای همه سیستم هاست تا بتونن اطلاعات رو بین خودشون جابجا کنن. پس برای اینکه سیستم ها بتونن با همدیگه ارتباط داشته باشن باید همگی از یکسری قوانین و پروتکل های یکسان استفاده
پاسخ
 سپاس شده توسط شماره مجازی امارات


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان